برکات  همنامی مساجد با امام رضا(ع)/ از خدمت رسانی به  محرومین  تا پایگاهی برای نشر فرهنگ رضوی

مساجد و کانون های همنام امام رضا(ع) با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی توانسته اند، گامی در جهت تحقق مسجد تراز اسلامی بردارند و پایگاهی برای کرامت رضوی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،مساجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و همچنین رسیدگی به محرومین بوده اند، در عصر کنونی نیز نقش مساجد و کانون های فرهنگی هنری که در جوار خانه های خدا فعالیت می کنند، غیرقابل انکار است.

 

در سلسله گزارش های «همنامان نور» مساجد و کانون های فرهنگی هنری که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند.

 

مسجد امام رضا(ع) تهران

مسجد امام رضا(ع) واقع در خیابان کارگر شمالی تهران است. این مسجد با فعالیت در محورهای آموزش و توانمندسازي، فعاليت های اجتماعي، هنري، قرآن و عترت و کتاب و کتابخوانی توانسته بسیاری از نوجوانان و جوانان را جذب فعالیت های این مسجد کند.

 

 فعالیت های فرهنگی هنری مسجد امام رضا(ع) در محوریت قرآن و عترت در رشته های حفظ، قرائت، روخوانی و روان خوانی قرآن کریم برای مخاطبان خود دوره های آموزشی برگزار می کند، تا از این طریق گامی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بردارد و در تربیت حافظ قرآنی از سنگر مساجد تلاش داشته باشد.

 

از دیگر محورهایی که در این مسجد مورد توجه قرار می گیرد، فعالیت های اجتماعی است، لذا در این راستا برگزاری دوره های مشاوره، سبک زندگی، دوره های های ورزشی همچون فوتبال و فوتسال، مقابله با آسیب های اجتماعی و برگزاری اردوهای تفریحی زیارتی مورد توجه قرار می گیرد.

 

بنابراین گزارش، مسجد امام رضا(ع) در برگزاری دوره های آموزشی به ذائقه مخاطبان نیز توجه دارد، به گونه ای که سعی دارد با برگزاری دوره های آموزشی در رشته زبان خارجی، تقویتی درسی، مهارتی، اخلاق و عقاید اسلامی به آموزش و توانمندسازی بچه های مسجد کمک کند.

 

موضوع کتاب و کتابخوانی یکی دیگر از رویکردها و برنامه های مهمی است که همواره لازم است در مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به آن توجه شود، زیرا علاوه بر توسعه و فرهنگسازی فرهنگ مطالعه، زمینه ساز حضور مستمر نوجوانان و جوانان به مسجد می شود، به همین جهت مسجد امام رضا(ع) نسبت به محور کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی داشته و با برگزاری  مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح «شنبه های کتاب» و نیز اهدای کتاب سعی دارد، به این مهم در بستر مسجد کمک کند.

 

 

در رشته های هنری نیز مسجد امام رضا(ع) با برگزاری برنامه های متنوع سرود، خیاطی و صنایع دستی هم توانسته زمینه ساز بروز استعدادها و توانمندی های هنری نسل نوجوان و جوان شود تا از بستر شرکت در برنامه های هنری به حضور نسل آینده در مسجد رونق ببخشد.

 

کانون «ضامن آهو(ع)» پردیس

یکی از این کانون های فرهنگی هنری، کانون «ضامن آهو(ع)» در جوار مسجد جوادالائمه(ع) واقع در فاز 4 پردیس است که از سال 95 با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را در این شهرستان رونق بخشید و در سال های گذشته به عنوان کانون فرهنگی هنری برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

 

ایجاد اشتغال برای بانوان بدسرپرست و بی سرپرست، کمک به خانواده های نیازمند و آبرومند و برپایی کارگاه های مشاوره و ازدواج آسان و ایجاد کارگاه های تولید ماسک برای مبارزه با کرونا از برنامه های شاخص این کانون فرهنگی هنری است.بسیاری از خانواده های آبرومند پس از شیوع ویروس کرونا کسب و کارشان را از دست داده اند، به همین جهت یکی از رویکردهای مورد توجه در این کانون شناسایی چنین خانواده هایی توسط گروه های دوستی و به صورت محرمانه است، تا بسته های ارزاق و اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را میان آنها توزیع کنند.

 

همچنین یکی از برنامه های این کانون آموزش دوخت ماسک به گروه های جهادی بود تا پس از تولید ماسک و استریل در پارک فناوری پردیس در قالب بسته های فرهنگی در مناطق محروم و مجتمع های مسکونی این منطقه توزیع شود.نکته ای که شاید در کمتر جایی دیده شود، این است که برای انجام کمک های مومنانه در کانون فرهنگی هنری «ضامن آهو(ع)»، دختران نوجوان پای کار هستند، به گونه ای که پس از شروع کار آنها در کانون، مادران این نوجوانان نیز به این اقدام خیرخواهانه پیوستند.

 

یکی از اولویت های کاری کانون ضامن آهو در منطقه پردیس، حمایت از بانوان بد سرپرست و بی سرپرست است،  به طوری که سال گذشته این کانون اقدام به برپایی بازارچه «مهر مادری» ویژه بانوان بدسرپرست و بی سرپرست کرد که خوشبختانه این بازارچه که به منظور فروش محصولات و صنایع دستی تولید شد با استقبال بسیاری مواجه  گردید.

 

 

برگزاری همایش «دختران آفتاب» به منظور اجرای طرح جهادی برای دختران 7 تا 17 سال از دیگر برنامه هایی است که در این کانون اجرا می شود، زیرا که این قشر به عنوان مادران آینده نیازمند هدایت هستند. لازم به ذکر است،رویکرد تبلیغی و فعالیتی این کانون در شش ماهه اول سال در پارک ها و مساجد است و در شش ماهه دوم سال نیز در مدارس، خدمات مشاوره ای و  مذهبی به مخاطبان دانش آموز ارایه  و کارگاه های معرفتی و تربیتی برپا می شود. ضمن اینکه این کانون با ارایه مشاوره های خانواده توانسته مانع از جدایی برخی برخی از زوج های جوان شود.

 

کانون رضویه

کانون فرهنگی هنری رضویه در افسریه، خیابان شهید صد خسروی، بین 15 متری اول و دوم پلاک 140  واقع شده است.کانون رضویه که در واقع قطب فرهنگی محله افسریه به شمار می‌آید، با اجرای برنامه‌های پربار و متنوع فرهنگی توانسته یکی از پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی فعال به شمار می آید.

 

کانون فرهنگی هنری مسجد رضویه 120 متر وسعت در چهار طبقه و در رشته های مختلف قرآنی، ورزشی، فرهنگی، هنری،نقاشی به کلیه مقاطع سنی خدمات ارایه می دهد. این کانون فرهنگی هنری در این مکان فرهنگی کلاس‌های فرهنگی، احکام، قرآن، ورزش و زبان انگلیسی برگزار می‌ کند و تفریح و بازی هم چاشنی برنامه‌های فرهنگی این کانون فرهنگی هنری است که برای کودکان امکان بازی و ورزش را فراهم شده است.

 

«چهارشنبه های شهدایی»

 کانون فرهنگی هنری رضویه امکان ورزش های رزمی را هم برای علاقه مندان فراهم کرده است و مقاطع سنی کودک و نوجوان می توانند در ورزش های رزمی این کانون شرکت کنند. اما  یکی از برنامه های مورد علاقه کودکان و نوجوانان در این کانون کلاس سفال گری است که با استقبال چشمگیری  روبرو است.

 

یکی دیگر از برنامه هایی که در این کانون فرهنگی هنری با استقبال گسترده اجرا می شود، طرح «چهارشنبه های شهدایی» است، که چهارشنبه هر هفته، بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور خانواده‌های شهدا برپا می شود.

 

 در این طرح اولویت اول با خانواده‌های شهدای مدافع حرم است، ولی با توجه به مناسبت‌هایی مانندهفته دفاع مقدس و یا دهه فجر از حضور خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب نیز استفاده می شود. این یک برنامه بلند مدت است که در طول سالهای آینده اجرا می شود.

 

«تابلوی بصیرت» از دیگر برنامه هایی است که در کانون فرهنگی هنری مسجد رضویه هر هفته مورد توجه است، در این برنامه هر هفته  در تابلوی اعلانات مسجد، مطالبی در مورد مسایل روز جامعه، مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درج می شود، تا افراد حضور یافته در مسجد و کانون فرهنگی هنری رضویه سطح آموزه هایشان در موضوعات مختلف جامعه ارتقا یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 945055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha