کرونا موجب جا ماندن کتابم از دهه کرامت شد

این روزها همه درگیر بحران جدیدی به نام کرونا هستیم،‌ مشکلات بسیاری گریبان گیر مشاغل مختلف شده؛ که «علی غیاثی» نویسنده ۳۷ ساله اهل بابل نیز کتاب جدیدش به نام «سبک زندگی رضوی» به جهت تعطیلی چاپخانه‌ها نتوانست در دهه کرامت امسال روانه بازار نشر شود.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ یک نویسنده باهدف آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم اقدام به نگارش کتاب می‌کند در این راه تلاش شبانه‌روزی دارد تا این اثر موردتوجه همگان قرارگرفته و آثار معنوی و فرهنگی آن شامل حالشان شود.

 

  در عصر حاضر با توجه به افزایش تعداد کاربران در فضاهای مجازی، خواندن کتاب آن‌چنان‌که باید مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و این موضوع کار را برای نویسندگان در مسیر ایجاد جذابیت در محتوای کتاب نویسی سخت‌تر می‌کند.

 

با این تفاسیر، نویسندگان زیادی در سراسر کشور در مباحث مختلف قلم می‌زنند و کتب مختلفی در حوزه‌های متفاوت ارائه می‌دهند، ولی میانگین مطالعه هر ایرانی روزانه تنها سه دقیقه است که این موضوع جای تأمل دارد.

 

این روزها که تقریباً همه دنیا همانند ایران اسلامی و مازندران درگیر بحران جدیدی به نام کرونا هستند،‌ تبعات اقتصادی بسیاری گریبان گیر مشاغل مختلف به‌ویژه نویسندگان، ناشران و کتاب‌فروشان شده است؛ که آمار پایین سرانه مطالعه مردم این کشور را بیشتر نمایان خواهد کرد. بر اساس آماری که در سایت موسسه خانه کتاب وجود دارد از ابتدای سال جاری تا بازگشایی مجدد مشاغل به ترتیب اولویت ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ کتابی منتشرنشده است و برای اولین بار آمار نشر کتاب در این مدت به جهت تعطیلی چاپخانه‌های کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا به صفر رسید. درصورتی‌که سال گذشته در همین مدت ۲ هزار و ۵۹۲ عنوان کتاب منتشرشده بود. ازآنجایی‌که در شهر و استان ما هم نویسندگان زیادی با آثار متفاوت در حال فعالیت هستند و کرونا مشکلاتی را برای این قشر فرهیخته و اثرگذار فراهم آورده است، ما به سراغ نویسنده‌ای رفتیم که نیت کرد برکت رضوی را نصیب خود کند؛ اما کرونا موجب شده اثرش به دهه کرامت امسال نرسد.

 

 «علی غیاثی طبری» ۳۷ ساله اهل شهرستان بابل، نویسنده و از کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی مرکز مازندران که از ۱۵ سالگی شروع به نوشتن کتاب کرده  دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید؛ به نویسندگی عشق می‌ورزم، تاکنون توانستم ۴۲ کتاب را به رشته تحریر درآورم، ۱۴ جلد کتاب در حوزه سبک زندگی چهارده معصوم (ع) و مهدویت و مابقی در بخش‌های مختلف به چاپ رساندم.

 

وی که کارشناس امور انجمن کتابخانه‌های عمومی ساری است، بیان می‌کند: با علم به کاهش سرانه مطالعه کتاب در کشور، اما همچنان به نویسندگی ادامه می‌دهد به امید روزی که مردم کتاب را دوست و همراه خود بدانند.

 

غیاثی با اشاره به کتاب اخیرش که آن را اثری نو و بی‌بدیل می‌داند، گفت: «سبک زندگی رضوی»  نام کتاب آخرم  در مورد امام رضا (ع) است، البته کتاب‌های دیگرم در حوزه سبک زندگی چهارده معصوم (ع) یک پک جدا بود! این بار خواستم در بحث امام رضا (ع) تخصصی‌تر ورود پیدا کنم.

 

این نویسنده جوان که از خادمیاران افتخاری حضرت رضا(ع) و فعال در کانون تخصصی خادمیاران کتاب آستان قدس رضوی استان مازندران است، یادآور می‌‌شود: باعلاقه به امام رضا (ع) ب بسم‌الله را گفتم و حدود ۴ ماه به‌صورت شبانه‌روزی برای نگارش این کتاب وقت گذاشتم تا اینکه اواخر دی‌ماه سال گذشته کار تحریریه تمام شد، هزینه چاپ را به‌طور شخصی برای تیراژ پنج هزارتایی حدود ۱۲ - ۱۴ میلیون تومان در نظر گرفتم.

 

وی با اشاره به جزییات این کتاب، عنوان می‌کند: این کتاب ۱۹۲ صفحه دارد، در نگارش این کتاب همیشه سعی کردم از کپی کردن به‌شدت پرهیز کنم، ابتدای این کتاب روایت زندگی ولادت تا شهادت حضرت رضا (ع) است، بخش دوم که اصل و جان کتاب است به بررسی ویژگی اخلاقی و شخصیتی امام هشتم می‌پردازد

 

غیاثی بازگو می‌کند: بخش بعدی این کتاب در مورد درس‌هایی از امام رضا (ع) و در فصل سوم به تفسیر اوضاع سیاسی، اقتصادی دوران امام رضا (ع) پرداخته شد، با توجه به اینکه در بیشتر کتاب‌های این‌چنینی پاراگراف‌ها کوتاه است و برخی نمی‌دانند امام حتی در چه دوره‌ای زندگی می‌کرد...

 

نویسنده کتاب «سبک زندگی رضوی»، یادآور می‌شود: این کتاب آماده چاپ هنوز به دلیل بیماری کرونا چاپ نشد و در دست اقدام است، پیش‌بینی می‌شود به تعداد ۳ هزار جلد چاپ شود، خوشبختانه تقاضا برای خرید توسط برخی از ادارات و دستگاه‌های اداری وجود دارد، انتهای این کتاب سی سؤال و یک پاسخنامه جانمایی کردم که اگر اداره‌ای بخواهد مسابقات کتاب‌خوانی برگزار کند به‌ویژه در دهه کرامت، سؤالات آماده باشد.

 

وی می‌گوید: علت چاپ نشدن این کتاب در دهه کرامت امسال به علت تعطیلی چاپخانه‌ها بود، دو ماه دیگر دهمین دوره جشنواره کتابخانه رضوی است که توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با همکاری کتابخانه‌ها برگزار می‌شود، امیدوارم تا آن زمان به چاپ برسد تا بتوانم در جشنواره شرکت کنم

 

غیاثی در پایان به کتاب‌های دیگرش که در حال تحریر است، اشاره می‌کند: کتابی بانام ترجمه و تفسیر دعای کمیل در چهار جلد در حال نگارش دارم که البته نیاز به زمان دارد، تمام علاقه‌ام به نوشتن است، امیدوارم هر چه زمان به جلو برود پخته‌تر شده و بتوانم کتاب‌های بهتری بنویسم بتوانم حداقل در نشر فرهنگ معارف قدم بردارم.

 

به گزارش شبستان؛ در سیره رضوی هر تعداد کتاب داشته باشیم کم است و چه باسعادت هستند کسانی که در این راه کوچک‌ترین قدمی برمی‌دارند.

 

کد خبر 945152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha