کتاب و سنت، برخی گزارش های افراد بازگشته از برزخ را تأیید می‌کند

کارشناس رسانه ملی با اشاره به ساخت برنامه ای در ماه رمضان با عنوان «زندگی پس از زندگی» گفت: کتاب و سنت برخی گزارش های افراد بازگشته از برزخ را تأیید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «رضا محمدی شاهرودی»در نشست نقد و بررسی  مجموعه تلويزيوني فاخر «زندگي پس از زندگی» که امروز(پنجشنبه 12 تیر) در سالن اجتماعات مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: «زندگی پس از زندگی»  برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند.

 

کارشناس مسائل اعتقادی رسانه ملی با اشاره به نکاتی که تا به امروز در مورد این برنامه مطرح شده است، گفت: متأسفانه در این برنامه به دلیل محدودیت زمانی، فرصت کارشناسی چندانی وجود نداشت در حالی که بهتر بود مستندات نیز گفته می شد.

 

وی بیان داشت: بدون شک اعتقادات ما مبتنی بر برهان های عقلی و دلائل نقلی از کتاب و سنت باید باشد و غیر از آن از قبیل کشف و خواب حجیت ندارد ولی این دو می‌تواند به عنوان مؤید قلمداد شود به ویژه زمانی که با آیات و روایات نیز همراهی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که گزارش های پس از مرگ توسط افرادی که به زندگی برگشته اند برخی اوقات مورد قبول است، گفت: وقتی این گزارشات مطابق با معیارها بود دلیلی بر رد آنها نیست، هرچند باید پذیرفت که در کشف و شهود ما با علم حضوری مواجهیم و برای انتقال آن باید از علم حصولی استفاده کنیم.

 

وی اضافه کرد: در این زمان است که برخی باورهای شخصی، سلیقه ها و فرهنگ تأثیر می گذارد چراکه ادبیاتی که ما داریم از جنس ماده و دنیوی است، ولی چیزهایی که این افراد پس از مرگ و در عالم برزخ دیده اند از این جنس نیست لذا در قالب ادبیات دنیوی نمی‌تواند به صورت کامل توصیف شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که در ارتباط با حوادث پس از مرگ تنها مدرک ما نقل است، بیان داشت:دلیل این مطلب آن است که عقل فقط کلیات را می فهمد و این که باید معادی وجود داشته باشد ولی از جزئیات اطلاعی ندارد، علم هم که فقط در امور تجربه پذیر، تکرار پذیر و امور مادی کارایی دارد بنابراین تنها مدرک ما در این جا نقل یعنی کتاب و سنت است.

 

وی یادآور شد: ذکر این مطلب نیز ضروری است که گزارش های این افراد که برای دقایقی مرده اند و سپس به دنیا بازگشته اند شاید یک درصد حقایق پس از مرگ هم نباشد چراکه مطابق آیات و روایات کسانی نظیر عزیر یا افراد دیگری که به دنیا برگشته اند تمام حقایق آن طرف را ندیده اند.

کد خبر 945233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha