اعتبارات قطره چکانی امکان ایجاد فضاهای جدید فرهنگی را نمی‌دهد

محمدپور گفت: اعتبارات قطره چکانی به هیچ وجه امکان ایجاد فضای جدید متناسب با نیازهای روز افزون و بهینه سازی و نگهداری اماکن موجود را نمی دهد.

«محمد محمدپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به وضعیت فرهنگی استان آذربایجان شرقی اظهار داششت: بخش فرهنگ و هنر در دنیای امروز، حوزه دانش پایه و حرفه ای محسوب می شود اما در کشور ما و در دوره های مختلف شاهد نگاه سلیقه ای و غیرتخصصی به این حوزه بوده ایم که سبب ایجاد آسیب های فراوان در این بخش شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: پیگیری اهداف، سیاست ها و برنامه های کلان و خرد فرهنگی، اجرای مفاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تولی گری توسعه فرهنگی در استان ها، نیازمند وجود یک دستگاه اجرایی مرجع است تا بتواند با هماهنگی دستگاه های فرهنگی و گسیل داشتن و انسجام بخشی به نیروها، منابع و بودجه و اعتبارات و امکانات، زمینه ی توسعه منطقه ای را در چارچوب سیاست های کلی فرهنگی کشور، فراهم نماید.

وی در ادامه با اشاره به گسترش نگاه اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر در جهان گفت: قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل بالنده و زاینده ای را در استان ها داریم که می تواند این حوزه را به بخش مطمئن در اقتصاد کشور تبدیل کرده و سهم قابل توجهی در تولید، اشتغال و صادرات را به خود اختصاص دهد که این امر نیز نیازمند باورمندی به این بخش در تمام سطوح است.

محمدپور با اشاره به پایین بودن بودجه فرهنگی در استان ها گفت: بخش فرهنگ در استان ها برخلاف منویات رهبری و رویکردهای دولت تدبیر و امید، در دوره های مختلف در ذیل جداول بودجه و اعتبارات قرار داشته که این موضوع موجب نحیف شدن بدنه فرهنگ و هنر و فربه شدن مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی بوده و از طرف دیگر زمینه ساز عدم امنیت شغلی و فرار استعدادهای برجسته انسانی از این بخش شده است.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگی، مستلزم دسترسی آحاد مردم در مناطق مختلف کشور به فضا و امکانات کافی و تولیدات فرهنگی و هنری است. این در حالی است که در مراکز استان ها، شهرستان ها و روستاها، با وجود استعدادهای جوشان انسانی کم نظیر و گسترش روز افزون مطالبات مردمی، با کمبود فضای فرهنگی و استهلاک ابنیه موجود مواجه هستیم که اعتبارات قطره چکانی به هیچ وجه امکان ایجاد فضای جدید متناسب با نیازهای روز افزون و بهینه سازی و نگهداری اماکن موجود را نمی دهد.

محمدپور خاطرنشان کرد: نگاه سرمایه ای و ثروت خیز به حوزه فرهنگ و هنر و جهت گیری حمایتی و تأمین کریمانه معیشت تولیدکنندگان و خالقان آثار، می تواند این بخش را هرچه بالنده تر در مسیر توسعه و تعالی کشور قرار دهد.

وی با اشاره به خسارت های وارده به بخش فرهنگ و هنر با شیوع بیماری کرونا گفت: تمامی بخش های فرهنگ و هنر با شیوع بیماری کرونا آسیب های جدی دیدند و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مکاتباتی با ستاد ملی کرونا داشته اند که امیدواریم با عنایت به شرایط اضطراری، نسبت به حل مشکلات این بخش، اهتمام ویژه ای معمول شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: علی رغم شرایط سخت تحریم ها و تنگناها و مشکلات جدی و عدیده دولت، توفیقات خوبی در ایجاد فضای مناسب فرهنگی و رشد قابل توجه شاخص های فرهنگی و واحدها و صنوف فرهنگی و هنری در سطح کشور ایجاد شده که زمینه ساز ایجاد فضای نشاط و امید در سطح نخبگان و عموم مردم بوده اند.

کد خبر 945295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha