جامعه امروز نیازمند اندیشه‌های اقتصادی امام رضا(ع) است

مولوی با اشاره به اینکه جامعه امروز نیازمند اندیشه‌های اقتـصادی امام رضا(ع) است،گفت: آنچه که باید در جامعه امروز در بحث اندیشه‌های اقتصادی امام رضا(ع) به آن توجه ویژه شود، «کار و تلاش» یا همان «کار مفید» است.

«حجت‌الاسلام عباس مولوی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: امام رضا(ع) در آن زمان به عنوان امام جامعه اسلامی، وظیفه هدایت و راهبرد جامعه را برعهده داشت.

مدرس حوزه افزود: امام رضا(ع) با وجود آنکه شرایط به دست گیری زمام امور امت را نداشت اما راهبرد و هدایت کشور را در بخش‌های مختلف همچون حوزه اقتصاد و سیاست برعهده داشت.

وی با اشاره به اینکه زندگی اهل بیت و معصومین برگرفته از آیات قرآن و اسلام است اضافه کرد: طبق دستور اسلام، «پرهیز از بیکاری» و «تلاش» دو فرآیند اقتصادی هر جامعه و تأمین کننده نیازهای هر خانواده‌ای است.

مولوی اشاره‌ای به جایگاه کار و تلاش از منظر امام رضا(ع) داشت و ادامه داد: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند: «هر کسی در راه تأمین نیازهای خانواده خود تلاش کند، پاداشش بیشتر از پاداش مجاهد در راه خدا است».

این مدرس حوزه ابراز کرد: این سخن امام نشان از اهمیت بالای «کار و تلاش فرد برای تأمین نیازهای خانواده» دارد، از منظر امام رضا(ع)، کار و پرهیز از بیکاری، در رشد معنوی انسان موثر است.

وی ادامه داد:بنابراین می‌توان گفت، از منظر امام رضا(ع) و اسلام، کار و تلاش نه تنها زمینه‌ای برای تأمین نیازهای خانواده است بلکه در دوری از تنبلی و بیکاری، نیز موثر است.

مولوی ابراز کرد: یکی دیگر از آرا و اندیشه‌های امام رضا(ع) در حوزه اقتصاد، سبک زندگی اقتصادی ایشان است، «پرهیز از اسراف و میانه مصرف کردن» یکی از اصول مهم اقتصادی امام رضا(ع) است.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه اسراف، به معنای اضافه و یا بیهوده مصرف کردن است ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند:«خداوند دشمن می‌دارد، بیهوده مصرف گران مال را».

وی گفت: «میانه مصرف کردن» یا میانه روی در مصرف مال، چیزی است که امام رضا(ع) از آن به عنوان اقتصاد یاد می‌کند، به عبارتی می‌توان گفت: «اقتصاد، مرز بین اسراف و خساست است»، همان چیزی که خداوند نیز قرآن با واژه «اعتدال» از آن یاد می‌کند.

مولوی گفت: یکی دیگر از اندیشه‌های اقتصادی امام رضا(ع)، «پرهیز از فقر» است که امام در این خصوص می‌فرمایند: «فقر، کلید بدبختی و بیچارگی است»، از دیدگاه ایشان، اسراف، یکی از عوامل و پایه‌های مهم فقر در جامعه است.

وی اظهار کرد: از دیدگاه امام رضا(ع)، زیاده روی و اسراف در مال و یا هرچیز دیگری مایه فقر خواهد شد که فقر نیز خود سرچشمه بدبختی و بیچارگی یک ملت است، از طرفی مشاهده پیامدهای فقر (بدبختی و بیچارگی) می‌تواند فرد را به کار و تلاشی مضاعف وادار نماید.

مولوی ابراز کرد: یکی از اصولی که همواره مدنظر امام رضا(ع) در حکومت‌داری و مسائل اقتصادی است، «تخصص مداری و تعهد در امور کشوری» است، ایشان در حدیثی می‌فرمایند: «از افراد نادان و غیر متخصص استفاده نکنید».

وی با بیان اینکه قرآن نیز در آیاتی می‌فرماید: «مال خود را به دست سفها ندهید» گفت: تخصص و تعهد نیز از جمله مسائل مهمی است که قرآن نیز به آن توجه ویژه داشته است که که این مهم را می‌توان در داستان حضرت یوسف(ع) و قبول خزانه داری مصر توسط ایشان که خود را فردی «علیم» و «امین» عنوان می‌کند مشاهده نمود.

مولوی با اشاره به اینکه انسان باید سبک زندگی خود را در ابعاد مختلف طبق سیره اهل بیت(ع) تنظیم و طراحی کند گفت: آنچه که باید در جامعه امروز در بحث اندیشه‌های اقتصادی امام رضا(ع) به آن توجه ویژه شود، «کار و تلاش» است، اما مقصود از کار و تلاش، «کار مفید» است، بنابراین باید سرانه کار مفید در کشور ارتقا یابد.

اندیشه‌های سیاسی امام رضا(ع)

این مدرس حوزه اشاره‌ای به اندیشه‌های سیاسی امام رضا(ع) داشت و ادامه داد: اوضاع کشورهای اسلامی در عهد مأمون بسیار آشفته و نگران کننده بود و مخالفت‌های علویان نیز که به دلیل سخت گیری‌های خلفای عباسی به خصوص هارون‌الرشید افزایش یافته بود، مأمون را به فکر واداشت تا اقدامات تازه‌ای را رقم زند.

وی گفت: مأمون تصمیم گرفت امام رضا(ع) را به نوعی حتی برخلاف تمایل ایشان وارد حکومت عباسیان کند تا بتواند رضایت علویان را جلب کرده و آنها را تحت کنترل درآورد.

وی گفت: در این راستا واگذاری ولایتعهدی از طرف مأمون به حضرت رضا(ع) مطرح می‌شود و علیرغم مخالفت امام (ع) با این پیشنهاد، مأمون ایشان را با طرح و حتی، تهدید به قتل، از مدینه به مرو فرا می‌خواند.

مولوی گفت: ولایت امام رضا(ره) و هدایت جامعه در آن شرایط، نشان از هوشیاری و آموزه‌های اصلی امام در برابر دشمن دارد، دشمن در آن زمان به دنبال دادن امتیاز‌های بسیار به امام رضا(ع) اما در قالبی دیگر(محدود کردن ایشان و موجه جلوه دادن حکومت خود)بود.

وی گفت: امام رضا(ع) نیز در آن زمان با زیرکی تمام از آن شرایط برای گسترش تشیع و ولایت خود استفاده نمود که نمونه بارز این مهم، مناظره امام رضا(ع) با بزرگان ادیان و فرق مختلفی بود که توسط مأمون باهدف زیر سوال بودن امام طراحی وبرگزار شده بود اما امام(ع) در این مناظره موفق شد و نقشه‌های مأمون را نقش بر آب کرد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه ما در خصوص ائمه اطهار باید به شناخت رسیده و به سیره آنان عمل کنیم گفت: زندگی اهل بیت و معصومین چیز جز دستورات الهی یعنی دوری از اسراف، اهتمام به کار و تلاش و ...نیست.

وی افزود: بنابراین ما در این عصر نباید دنبال پدیده یا امری خاص باشیم هرآنچه نیاز بشر بوده توسط ائمه و معصومین به او گفته و آموخته شده است آنچه در این بین مهم است عمل به دانسته‌های خود است.

مدیر حوزه علمیه نهاوند اضافه کرد: مهمترین مشکلی که بشر امروز با آن درگیر است، «عدم عمل به دانسته‌های خود» است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 945343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha