صرفه جویی ۱۱۴ میلیون متر مکعب آب با اجرای سیستم های آبیاری نوین

قوسی گفت: تاکنون ۲۶ هزار هکتار آبیاری نوین در استان خراسان جنوبی اجرا و سبب صرفه‌جویی حدود ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی شد.

«غلامرضا قوسی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با اشاره به ظرفیت های  تولیدی بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی، گفت: این استان سالانه از ظرفیت تولید ۵۴۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۲۴ هزار تن محصولات باغی و ۲۱۱ هزار تن محصولات دامی برخوردار است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان با تولید سالانه ۲۰ هزار تن زرشک و ۷ هزار تن عناب رتبه نخست تولید این محصولات باغی را در سطح کشور دارد، افزود: همچنین رتبه دوم زعفران در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۶۷ تن مربوط به استان خراسان جنوبی است.

 

وی ادامه داد: در سایر محصولات مانند انار، پسته، گل نرگس، پنبه و بادام نیز رتبه های  پنجم تا هشتم کشور متعلق به استان خراسان جنوبی است و این استان همچنین دارای ۵۳ هزار تن ظرفیت تولید گوشت مرغ و ۲۵ هزار تن ظرفیت تولید تخم مرغ است که ۷۰درصد مازاد تولیدات به استان های دیگر صادر می شود.

 

قوسی با اشاره به وجود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در خراسان جنوبی، بیان کرد: در حال حاضر ۳۱ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال با توجه به شعار جهش تولید برای توسعه بخش کشاورزی در استان برنامه ریزی شده است، افزود: رویکرد ما برای جهش تولید در سال جاری توسعه آبیاری نوین، توسعه کشت های گلخانه ای و ایجاد باغات مقاوم به شرایط اقلیمی است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۶ هزار هکتار از سطح اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شدند، گفت: با اجرای این سیستم های حدود ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

کد خبر 946080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha