سهم وزارت صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور ۴۵ درصد است

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بیش از ۳۳ درصد اشتغال کشور در وزارت صنعت است، گفت: سهم وزارت صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور ۴۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «حسین مدرس خیابانی» در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 15 تیر در گزارشی از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد، حدود 40 تا 45 درصد تولید ناخالص داخلی، بیش از 33 درصد سهم اشتغال و 75 درصد سهم صادرات غیر نفتی در کشور را به خود اختصاص داده است.

 

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه در حوزه صنعت 72 هزار واحد بزرگ و کوچک داریم که حدود دو و نیم اشتغال را در کشور ایجاد کرده اند، اظهار داشت: 60 درصد واحدهای صنعتی در 900 شهرک صنعتی حضور دارند و حدود 40 درصد از واحدهای صنعتی خارج از صنعت های شهرکی قرار گرفته اند. تمام تلاش ما در حوزه جهش تولید این است که واحدهایی که به صورت فعال یا نیمه فعال در شهرک های صنعتی حضور دارند را فعال کنیم.

 

وی با بیان اینکه 53 میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود 11 هزار معدن پروانه بهره برداری دارند که سالانه حدود 500 میلیون تن برداشت از آنها انجام می شود و منابع معدنی ما در چهار حوزه معادن فلزی، غیز فلزی، سنگ های ساختمانی و تزیینی است.

 

سرپرست وزارت صنعت با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون واحد صنفی با شش میلیون نفر شاغل در این حوزه مشغول فعالیت هستند، گفت: اصناف مردمی ترین نهاد اقتصادی کشور هستند و سهم عمده ای را در حوزه اقتصاد و امنیت کشور چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به عهده داشته اند. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا اصناف آسیب جدی دیدند که ما باید کمک و یاری خودمان به این بخش را مضاعف کنیم.

 

مدرس خیابانی تصریح کرد: بیش از 33 هزار کارت بازرگانی در کشور صادر شده است، حجم صادرات ما در سال 98، 41.3 میلیارد دلار بوده است که این حجم صادرات با توجه به تحریم ها و محدودیت های بین المللی رکوردی برای صادرات کشور است.

 

وی گفت: بیش از 1500 ردیف تعرفه واردات در سال گذشته مسدود شد و امسال هم این عدد در سه ماهه اول به 2500 ردیف کالای مشابه یا غیر ضرور رسید به گونه ای که ترکیب واردات به کشور 85 درصد مربوط به کالاها و مواد اولیه و نهادهای تولیدی، 15 درصد کالاهای مصرفی و 7 درصد کالاهای اساسی بود.

 

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در بخش معدن 1.9 درصد و در بخش صنعت 2/1 درصد در سال 98 رشد داشتیم و میزان مجوزهای تاسیس در این سه ماه 25 درصد جواز آن هم در شرایط تحریمی بوده است و از لحاظ سرمایه گذاری 37.3 درصد و 18.1 درصد مجموع جوازهای ما بوده است.

 

وی با اشاره به نامگذاری سال 99 به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری گفت: این موضوع یعنی بحث جهش تولید از همان ابتدا در دستور کار وزارتخانه، نهادها و دستگاه های ذیربط قرار گرفت و به عنوان تکلیفی برای تمامی دستگاه ها مشخص شد، راهکارها و مسئولیت ها در این زمینه دقیق و کارشناسی شده طراحی شد.

 

وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در دوران کرونا گفت: ما امروز از روزی 200 هزار عدد تولید ماسک به روزی شش میلیون رسیدیم و از واردکننده ماسک به صادرکننده آن تبدیل شده ایم، تمامی کارخانجات و خیاط خانه های ما امروز 700 هزار دستگاه لباس پرستاری را دپو و برای صادرات آماده کرده اند.   

 

وی خاطرنشان کرد: خودرو اولین حوزه ای بود که تحریم ها بر روی آن اثر گذاشت، کره ای و فرانسوی ها ایران را ترک کردند و ما دچار مشکلات جدی شدیم اما در سه ماهه اول 99 و بعد از دو سال رشد منفی خودرو به افزایش تولید رسیدیم به گونه ای که 200 هزار خودرو در سه ماهه اول امسال تولید شد و 71 درصد تعهدات ما در این بخش کم شد.

 

همچنین، مدرس خیابانی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته 57 میلیون تن صادرات زنجیره فولاد به ارزش 9 میلیارد دلار به زنجیره فولاد کشور اضافه شده است و تلاش ما این است که صادرات به زنجیره آخر انتقال یابد. ما باید به سمت صادرات شمش پیش برویم.

 

وی ادامه داد: بحث پیشنهاد قیمت برخی از محصولات که از طرف نمایندگان مطرح شد بر عهده شورای اقتصاد است. وزارت جهاد کشاورزی این قیمت را پیشنهاد می دهد، وزارت صمت نیز که از اعضای شورای اقتصاد است و مسئولیت کنترل بازار را بر عهده دارد. این موضوع در این شورا مورد بررسی قرا می دهد و این موضوع یک موضوع فرا دستی است ولی معمولا پاسخگویی در این حوزه بر عهده وزارت صنعت است.

 

سرپرست وزارت صمت با اشاره به قیمت مرغ گفت: قیمت مصوب مرغ 12 هزار و 900 تومان بود که با توجه به کاهش تقاضا به 10 هزار تومان رسید و مرغداران هم ضرر کردند، امروز هم قیمت ستاد تنظیم بازار 15 هزار تومان است که باز هم مرغداران راضی نیستند چرا که نرخ واکسن آزاد شده است. در بحث اینکه ما برای واردات مرغ ارز 4200 تومانی پرداخت کردیم، مطلب درستی نیست چرا که ما صادرکننده مرغ هستیم و در برخی مقاطع مجوز صادرات نیز می دهیم.

 

وی در مورد قیمت گوشت نیز یادآور شد: بیش از یک سال و نیم است که ارز 4200 برای واردات گوش متوقف شده است و ما به شدت واردات مان از آمریکا جنوبی کاهش یافته است و تنها کشوری هستیم که در منطقه 90 درصد در بحث تولید گوشت به خودکفایی رسیده ایم.

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر ارز 4200 تومانی به خوراک دام طیور و دو قلم روغن و دانه های روغنی پرداخت می شود. در سه ماهه اول امسال 38 درصد رشد سرمایه گذاری داشتیم و به لحاظ زیرساخت های تولید خوب عمل کردیم./

کد خبر 946086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha