سالانه ۷۶۰ هزار نفر از جمعیت روستائیان کشور کاهش می یابد

جندقیان گفت: سالانه ۷۶۰ هزار نفر از جمعیت روستائیان کشور کاهش می یابد و دلیل آن عدم توجه به اقتصاد روستائیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سیدرضا جندقیان» صبح امروز (سه شنبه 17 تیر) در همایش توجهی دهیاران استان گلستان اظهار کرد: در ارزیابی روستاهای کشور، استان گلستان همواره بین رتبه نخست تا سوم قرار داشته است.

 

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ی کشور ادامه داد: با چالش کاهش جمعیت روستایی رو به رو هستیم و یک بنیاد نظری و مبنای علمی در این خصوص وجود دارد.

 

جندقیان گفت: در سال 85 متوسط جمعیت روستائیان در هر خانوار 4.9 نفر بود و این عدد در 10 سال بعد به 3.4 نفر در هر خانوار روستایی رسید و این درحالی است که در سال 85 متوسط جمعیت هر خانواده شهری 3.9  گزارش شده بود و در سال 95 این عدد به 3.3 نفر در هر خانوار رسیده است.

 

وی افزود: در حال حاضر تولید ناخالص کشور در بخش کشاورز 10 درصد است و این درحالی بود که در گذشته سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص بخش کشاورزی 95 درصد بود.

 

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه هر فرصت شغلی در شهر سه فرصت مهاجرت در روستا ایجاد می کنیم، بیان کرد: 28 دستگاه مستقیم در فعالیت های روستایی فعالیت می کنند.

 

جندقیان به پایداری جمعیت روستائیان اشاره کرد و افزود: از ابتدای تاسیس دهیاری ها تا پایان سال 98 بالغ بر 26 هزار میلیارد تومان به دهیاری های کشور اعتبار اختصاص یافته است و 81 درصد این اعتبارات در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه 36 هزار دهیار در سطح کشور فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس دهیاری تا سال 92 سرانه هر روستایی در کشور 84 هزار و 400 تومان بود و این عدد به 320 هزار تومان در سال 98 رسیده است.

 

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سالانه 760 هزار نفر از جمعیت روستائیان کشور کاهش می یابد و دلیل آن عدم توجه به اقتصاد روستائیان و ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که می تواند پایداری و بازگشت جمعیت را به روستاها به وجود بیاورد.

 

کد خبر 946870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha