دولت کمتر در موضوع تنظیم بازار ورود کند

موسوی با بیان اینکه دولت باید کمتر در موضوع تنظیم بازار ورود کند گفت: بحث عرضه و تقاضا موضوعی است که معمولا بازار خود آن را تنظیم می‌کند و باید اجازه داد دولت کمتر در این موضوع دخالت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید علی موسوی» امروز (چهارشنبه 18 تیر) در حاشیه بازگشایی مرز تجاری شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز به‌صورت رسمی مبادلات تجاری خود را از طریق مرز تجاری شلمچه با کشور عراق آغاز کردیم و برای راه‌اندازی مجدد مبادلات تجاری با کشور عراق بیش از 20 مکاتبه را با ارگان‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، وزارت کشور، استانداری خوزستان، ستاد اقتصادی عراق، اتاق بازرگانی ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، رایزن بازرگانی کشور، سرکنسولگری، استانداری بصره، نخست وزیر سابق و جدید عراق و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام دادیم.

 

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند افزود: خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده روز گذشته با حضور استاندار بصره عراق، سرکنسول ایران در بصره، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و سایر مسئولان ایرانی توافقات لازم برای بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمجه جهت صادرات کالا از جمله مواد غذایی، سیفی‌جات، پروتئینی و لبنی صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه برای صادرات کالا محدودیتی نداریم تصریح کرد: به تمام لجستیک‌ها و فعالان اقتصادی از طریق اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر و همچنین سایر تشکل‌ها در خصوص ادامه روند صادرات به کشور عراق اطلاع‌رسانی کردیم که امیدواریم با تدابیر بخش خصوصی و صادرکنندگان شاهد رشد صادرات از طریق مرز تجاری شلمچه باشیم.

 

موسوی با اشاره به تعطیلی سه‌ماهه مرز بین‌المللی شلمچه اضافه کرد: علی‌رغم تعطیلی این مرز در اثر شیوع بیماری کووید 19 در منطقه آزاد اروند صادرات کالا تعطیل نشد و بندر آبی خرمشهر ظرف این سه‌ماه ثقل کار را بر دوش کشید و با بیش از 20 پست اسکله از 93 میلیون دلار صادرات در سه ماهه اول سال جاری پشیبانی کرد.

 

وی با بیان اینکه این کالاها به کشورهای عراق، کویت و حاشیه خلیج‌فارس صادر شدند عنوان کرد: در این مدت برای آنکه سرمایه‌گذاران ما در مرز شلمچه از لحاظ اخراج یا تعدیل نیروی انسانی دچار مشکل نشوند جهت حمایت از سرمایه‌گذار منطقه آزاد اروند به عنوان حاکمیت در منطقه با اخذ مجوزات لازم هزینه اجاره املاک، تاسیسات و کلیه امکانات موجود در مرز بین‌المللی شلمچه را تعدیل کرد و بخشید و در این مدت سه‌ماهه هیچ‌گونه هزینه‌ای از لجستیک‌ها و واحدهای سرمایه‌گذاری که در مرز شلمچه اجاره‌نشین هستند را اخذ نکرد.

 

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند ضمن تشکر از اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر ابراز کرد: همه پیگیری‌های صورت گرفته منجر به آن شد تا امروز شاهد بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمچه برای صادرات کالا باشیم؛ در این بخش گمرک جمهوری اسلامی ایران زحمات بسیاری را متحمل شدند که جا دارد از آنها تشکر کنیم.

 

وی به نقش اثرگذار جامعه رسانه‌ای منطقه در بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمچه اشاره کرد و اذعان داشت: پیگیری‌ها و خبرهای منتشر شده از سوی خبرنگاران باعث شد مسئولان، تجار و بازرگانان نسبت به این مهم حساس شوند تا این مرز مجدد بازگشایی شود.

 

موسوی با اشاره به اینکه کلیه پروتکل‌های بهداشتی با هزینه سازمان منطقه آزاد اروند در مرز بین‌المللی شلمچه انجام شده خاطر نشان کرد: طرف عراقی یکسری پروتکل‌های بهداشتی را در مرز شلمچه مدنظر داشت که همه را با هزینه سازمان بر عهده گرفتیم و انجام دادیم؛ گیت‌های نفر رو و خودرویی آماده کردیم تا تمام وسایل نقلیه و نفرات پس از ورود ضدعفونی شوند و طبق پروتکل‌های بهداشتی ورودی‌ها و خروجی‌ها کنترل می‌شوند.

 

وی به وضعیت ورود گردشگر از طریق مرز بین‌المللی شلمچه به منطقه آزاد اروند اشاره کرد و ادامه داد: روز گذشته مسئله ورود و خروج مسافر را با استاندار استان بصره عراق مطرح کردیم که قول مساعد دادند این موضوع را از طریق دولت مرکزی عراق پیگیری کنند تا پس از برگزاری جلسات کارشناسی با توجه به تعاملات خوبی که با این کشور داریم شاهد ورود گردشگران عراقی به ویژه در حوزه توریسم درمانی که هم ارزآوری خوبی برای ما دارد و هم با توجه به اینکه کشور عراق از نظر زیرساخت بهداشتی و درمانی بسیار ضعیف است، خدماتی را به مردم آن کشور ارائه دهیم.

 

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند از عدم خروج کالاهای اساسی خبر داد و تاکید کرد: خوشبختانه هم وزارت صمت و هم دستگاه‌های ذی‌ربط که در بخش تنظیم بازار فعالیت دارند که بنا شده کالاهایی که همیشه با تقاضای زیاد و عرضه کم مواجه هستند برای خروج به‌صورت دائمی محدودیت ایجاد و کالاهایی که مازاد بر نیاز کشور هستند صادر خواهد شد.

 

وی بیان کرد: در بخش صادرات، صادرکنندگان و بخش خصوصی همیشه این موضوع را مدنظر دارند که در کنار تامین نیاز داخلی کشور بتوانند بحث صادرات و ارزآوری را داشته باشند.

 

موسوی با بیان اینکه دولت باید کمتر در بحث تنظیم بازار دخالت کند گفت: بحث عرضه و تقاضا موضوعی است که معمولا بازار خود آن را تنظیم می‌کند و باید اجازه داد دولت کمتر در این موضوع دخالت داشته باشد.

 

وی اظهار داشت: اعتقاد دارم دولت هر چه کمتر در تنظیم بازار و عرضه و تقاضا دخالت کند بازار بهتر تنظیم می‌شود، بنابر این بخش خصوصی و صادرکنندگان با هماهنگی بسیار خوبی که با وزارت صمت دارند حتما چاره و تدابیر خوبی را اندیشیده‌اند تا با مشکل کمبود کالا در کشور مواجه نشویم اما ارزآوری و ورود ارز یکی از اصول اساسی ما و مورد نیاز کشور است.

 

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند یاد آور شد: در حال حاضر با توجه به توافقی که با طرف عراقی داشتیم مواد غذایی، مواد پروتئینی، ماهی، سیفی‌جات و میوه‌جات به کشور عراق صادر می‌شود اما طی یک هفته آینده صادرات مصالح ساختمانی و سایر اقلام نیز آزاد خواهد شد.

 

کد خبر 947372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha