بهره گیری از ظرفیت مساجد برای اعتلای فرهنگ ترافیک

آمار بالای تصادفات و حوادث ترافیکی در کشور به تلاش همگانی نیاز دارد که در این زمینه ارتقای آموزش فرهنگ ترافیک با بهره گیری از ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی و هنری امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آمار بالای حوادث و سوانح ترافیکی در کشور موضوعی مهم و خاصی است که باید نهاد و دستگاه های مختلف فرهنگی، آموزشی، راهداری و پلیس برای آن سرمایه گذاری و اقدام کنند.

 

فارغ از ضرورت بهبود وضعیت جاده ها و ارتقای استاندارد و ایمنی  در صنعتخودرو سازی، با ارتقای فرهنگ ترافیک و آموزش و بازآموزی قوانین و مقررات رانندگی بخش زیادی از حوادث و تلفات ترافیکی کاهش می یابد.

 

در مدت چند سال گذشته اهتمام ویژه ای برای کاهش تصادفات در کشور انجام شده و استان اصفهان نیز در این مسیر پیشتاز بوده اما با وجود فاصله زیاد تا نقطه مطلوب، باید این اقدامات تداوم یابد و بیشتر شود.

 

مساجد با داشتن کارکرد آموزشی یکی از مراکز مهم برای ارتقا فرهنگ ترافیک هستند که نباید نسبت به نقش آن ها بی توجه بود و لازم است متولیان فرهنگی این نهادها با مشارکت دستگاه های اداری مثل پلیس، راهداری و حکل و نقل جاده ای و شهرداری ها نقش خود را ایفا کنند.

 

توجه به اعتلای مولفه های فرهنگی عمومی مثل فرهنگ ترافیک در مساجد به کاهش پدیده های شوم اجتماعی کمک می کند که در برخی از مواقع در تعدادی از مساجد فعالیت هایی در این خصوص انجام می شود اما  فراگیری این اقدامات بی نتیجه و خالی از لطف نخواهد بود.

 

آموزش فرهنگ ترافیک برای کاهش حوادث جاده ای لازم است

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان گفت: آموزش و فعالیت های فرهنگی در حوزه کاهش تصادفات لازم است و نهادهای فرهنگی و اجتماعط پلیس را در این عرصه کمک کنند.

 

 «محمدرضا محمدی» با بیان آمار بالا حوادث ترافیکی در کشور ایران و همچنین استان اصفهان گفت: آموزش قانون مداری و فرهنگ سازی در ارتقای فرهنگ عمومی موثر است و در کاهش حوادث نقش قابل توجهی دارد.

 

وی ادامه داد: آموزش فرهنگ ترافیک در مدارس، مساجد، محافل عمومی و فضای مجازی توسط پلیس، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری اصفهان، راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان های مرذم نهاد انجام می شود و توسعه این اقدامات لازم است.

محمدی بهره گیری از ظرفیت مساجد برای این دسته از اقدامات را مهم ارزیابی کرد و خواستار توجه به این موضوع شد.

 

خواب آلودگی و سرعت و سبقت غیر مجاز از عوامل حادثه ساز است

 

معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای استان اصفهان‌ گفت: خواب آلودگی و سرعت و سبقت غیر مجاز از عوامل حادثه ساز در جاده های این استان محسوب می شود که باید عواقب این رفتارهای پرخطر و آموزش فرهنگ ترافیک برای مردم  تبیین شود.

«فرزاد دادخواه» فعالیت های آموزشی و فرهنگی و افزایش نظارت ها را در کاهش تخلفات و حوادث مهم بیان کرد و اظهارداشت: قانون مداری رانندگان به افزایش ایمنی در سفر کمک می کند.

 

وی اضافه کرد: فعالیت های آموزشی سالانه در حال انجام است اما باید این فعالیت ها با تنوع و قابلیت های مختلف ادامه پیدا کند.

 

کانون های مساجد و نقش فرهنگی آن ها در کاهش تصادفات

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری مثل گروه های نمایش و یا تولیدات سمعی و بصری، اقدامات جذاب و موثری را در این راستا می توانند انجام دهند تا اینکه به کاهش این‌معضل اجتماعی یعنی تصادفات کمک کرده باشند.

 

برگزاری دوره های آموزشی، باز آموزی قوانین، آموزش به کودکان، ساخت فیلم و نمایش، سرود و تولیدات چندرسانه ای از اقداماتی است که کانون های مساجد با توجه به ابزار و قابلیت خود قادر به انجام خواهند بود.

ابتکار عمل کانون امام حسن‌مجتبی تیران در ارتقای فرهنگ ترافیک

 

آموزش فرهنگ ترافیک از اقدامات شاخص کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی تیران به شمار می رود که در این مرکز تمرکز خاصی بر این موضوع شده است.

 

ساخت شهرک ترافیک ویژه ربات ها، برگزاری جشنواره ربوترافیک، تولید پادکست و تولیدات چند رسانه ای، طراحی پوستر، اجرای نمایش خیابانی و برگزاری جلسه آموزشی از اقدامات این کانون است.

 

سردار سرتیپ «مهدی معصوم بیگی» رئیس پلیس پیشگیری ناجا در بازدید از این کانون و طرح آموزش فرهنگ ترافیک، ضمن تحسین این اقدام کارآمد بر توجه به موضوع آموزش فرهنگ ترافیک در مساجد تاکید کرد و گفت: جایگاه معنوی مساجد بر اثرگذاری بیشتر کار موثر است.

وی ادامه داد: کانون امام حسن مجتبی تیران در موضوع مهمی یعنی ارتقای فرهنگ ترافیکسرمایه گذاری کرد و با توجه به اینکه این دسته از فعالیت ها برای گروه سنی کودکان و نوجوانان است، اهمیت و ارزش بیشتر دارد.

معصوم بیگی توجه به کاهش تصادفات را برای جامعه لازم بیان کرد و گفت: مساجد بستر مناسبی برای آموزش و فعالیت های اجتماعی هستند.

 

 

 

کد خبر 947802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha