باید با دید دلسوزانه و معالجه سراغ بدحجاب ها رفت

استاد درس خارج فقه واصول حوزه علمیه کرمان گفت: یکی از بهترین راهکارها این است که ما باید به دید دلسوزانه و به دید معالجه وارد قصه بشویم نه به دید جنگ و دعوا با افراد؛ افراد مجرم نیستند بلکه غالباً ناآگاه هستند.

آیت الله احمد شیخ بهائی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان به مناسبت روز عفاف و حجاب، در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود بدحجابی های فراوان در جامعه، پرداختن به این موضوع هنوز در اولویت جدی برنامه های فرهنگی نیست؟ گفت: طبیعتاً این ها را باید از مسئولین فرهنگی سوال کرد که چرا در اولویت قرار ندادند؟ شاید علت این است که شیوه کار را بلد نیستند؛ یعنی عمدتاً ما فقط به تشریح مسئله و تذکرات می پردازیم اما اینکه با افراد از باب رفاقت مأنوس بشویم و از باب همراهی آن ها را به این مسئله روشن کنیم و بعد در مقابل تبلیغات و جنگ روانی که وجود دارد ضد حمله مناسب را داشته باشیم، این ها جای خالی قصه است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در خصوص راهکارهایی برای اصلاح وضع موجود اظهارداشت: همین میزان تولیدات محتوا در فضای مجازی و از طرفی کاستی و نا آشنایی جبهه مدافع حجاب و عفاف از طرف دیگر که هم ناآشنا هستند و کم کاری دارند باعث این اوضاع می شود و از آن طرف در صحنه عملی می بینیم آنچه که مربوط به حجاب و عفاف است با قیمت بالا در بازار عرضه می شود و یا وجود ندارد و آنچه که ترویج جهت مخالف حجاب و عفاف است با قیمت کم، به تعداد زیاد، در مدها و اندازه های مختلف و متناسب با اقشار مختلف به وفور یافت می شود.

 

 

وی ادامه داد: از طرفی بحث شبهه پراکنی است؛ مراکزی که دائم در حال شبهه پراکنی در مورد مسئله حجاب و عفاف هستند، به قدری شدید برخورد می کنند و به قدری پرکاری نشان می دهند که افراد در یک بمباران تبلیغاتی قرار دارند و از آن طرف نهادهای مسئول و افرادی که باید در این زمینه فعال باشند، کارشان خیلی کم است و فقط انجام وظیفه می کنند و این کفایت نمی کند، ما باید به اندازه ای که دشمن سرمایه گذاری می کند، سرمایه گذاری کنیم و به اندازه ای که دشمن به این مسئله اهمیت می دهد، اهمیت بدهیم اما انگار که طول زمان باعث شده بعضی ها کلاً اعتقاد به مبارزه در این مسئله را از دست بدهند و حجاب را یک امر شخصی بدانند که نیاز به دخالت در آن نیست.

 

 

آیت الله شیخ بهائی با بیان اینکه حجاب مانند ماسک در ایام کرونا می ماند، خاطر نشان کرد: همانطور که ماسک ولو زیبایی چهره را از بین می برد، مشکلات ایجاد می کند و در هوای گرم و شرجی اذیت می کند اما همه پذیرفتند و می پذیرند و اگر کسی ماسک نزند همه به خود این حق را می دهند که تذکر بدهند، مراقبت کنند و فاصله بگیرند{حجاب هم همین است} اما نسبت به حجاب این موارد وجود ندارد لذا باید ریشه یابی کرد.

 

 

وی توضیح داد: قانون مفصلی در این خصوص نوشته شده و وظایف دستگاه های مختلف را مشخص کرده اما ارزیابی در کار نیست و شاید این ها از موارد حقوق عامه باشد که باید قوه قضایی دخالت کند و ببیند کم کاری ها و ترک فعل ها در این زمینه در طول 20 یا 30 سال چه بوده که اوضاع حجاب در جامعه امروزی ما اینگونه است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: البته ناگفته نماند که قشر محجبه و عفیف ما فراوان هستند اما این ها خود را در مناسبت ها مثلاً در راهپیمایی ها، تجمعات مذهبی، اربعین و قدس و ... نشان می دهند اما کف جامعه که روزها در بحث خرید و فروش، آمد و رفت و در فضاهای عمومی هستند متأسفانه روز به روز کم رنگ تر می شود.

 

 

وی گفت: وضع پوشش در فیلم های دهه 60 تا 70 را که نگاه می کنیم تا وضعی که امروز در جامعه می بینیم، متوجه می شویم چقدر اوضاع تغییر کرده اما متأسفانه آن احساس درد و ایجاد انگیزه ای که باید باشد ضعیف است و این جا است که نیروهای مردمی باید وارد صحنه بشوند و راهکار پیدا کنند.

 

 

آیت الله شیخ بهائی در ادامه بیان کرد: یکی از بهترین راهکارها این است که ما باید به دید دلسوزانه و به دید معالجه وارد قصه بشویم نه به دید جنگ و دعوا با افراد؛ افراد{بدحجاب} مجرم نیستند بلکه غالباً ناآگاه بوده و غالباً در جو قرار می گیرند و تابع مد و فضای مجازی هستند لذا ما باید فضا، مد و رفاقت ایجاد کنیم؛ بنابراین بنده یکی از نمونه کارهای خوب را در این زمینه کتاب «دختران آفتاب» می بینم که در قالب یک گفتگوی دوستانه بین دوستانی که با سلیقه های مختلف در یک اردوی زیارتی هستند، به زیبایی شبهات مربوط به حجاب را پاسخ داده و حجاب را مطرح کرده است لذا نمونه این کارها را باید انجام داد.

 

 

وی با بیان اینکه این یک جنگ تمام عیار است، اظهار داشت: دشمن با هزینه گزاف به امید تغییر سبک زندگی، به امید به لجن کشیدن مادران سرزمین ما هزینه و تلاش می کند و به هر خار و خاشاکی چنگ می زند که بتواند کار خود را پیش ببرد لذا ما باید در این مسیر با اعتماد و امید به خدا با یک حرکت جهادی و چهره به چهره برای نجات افراد دست به کار بشویم.

 

 

 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در پاسخ به سوال دیگری که چه کسی یا چه کسانی متولی سامان دادن وضعیت حجاب در جامعه هستند؟ اظهار داشت: طبق قانون مصوب جامع حجاب و عفاف که نمی دانم ابلاغ شده، 22 دستگاه و وزارت خانه و نهاد مسئولیت مستقیم داشتند که طبیعتاً همه درگیر هستند؛ آموزش و پرورش، آموزش عالی، میراث فرهنگی، اوقاف، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و همه نهادهایی که به نحوی کار فرهنگی انجام می دهند یا حتی کار اقتصادی به طور مثال کسانی که وظیفه حمایت از محصولات حجاب و عفاف را دارد، این ها همه باید هرکدام به وظیفه خود عمل کنند زیرا این مسئله یک جنگ است و در جنگ نمی شود گفت که چه کسی بجنگند؟ کل مسئولین نظام یعنی حتی سران سه قوه باید در این موضوع ورود داشته باشند و وظایف هر کسی مشخص باشد و به شکل جهادی و خستگی ناپذیر روی آن کار کنند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: این کار، کاری نیست که با اقدامات نظامی و انتظامی انجام شود البته گاهی اوقات نیاز است که با مراکزی که فساد می پراکنند، برخورد نظامی و امنیتی بشود و باید از مراکزی که در حال ترویج حجاب و عفاف هستند، حمایت های گسترده و کار به شکلی طراحی بشود که همزمان همه با هم ورود کنند تا مسئله حل شود وگرنه اگر یکی امروز کار کرده و بعد رها کند و فردا یکی دیگر کار کند این کار به ثمر نمی رسد.  

 

 

آیت الله شیخ بهائی در خصوص ضرورت استفاده از چادر افزود: چادر دو جهت دارد؛ اولاً جهت اسلامی آن این است که حجاب برتر، کامل و کاملترین حجاب است که سر تا پا را کامل می پوشاند و آنچه که بخواهد نگاه های خائنانه را به دنبال بکشد دور می کند و رنگ مشکی، رنگ «دور باش» است لذا اگر در عزا رنگ مشکی می پوشند به معنای این است که شادی را دور می کنند، اگر سلاطین رنگ مشکی می پوشند یعنی دور باش به افراد می زنند که این مقام جایگاه خیلی بلندی دارد و اگر سادات عمامه مشکی می گذارند به همین معنا است لذا لباس مشکی برای زن دور باش می زند یعنی همه فاسد ها و همه نگاه های حرام و غرض آلود را دور می کند و دور زن حریم درست می کند؛ این از اثر بحث دینی این مسئله است.

 

 

وی ادامه داد: لباس ایرانی چادر است؛ یعنی چادر را در هر جای دنیا ببینند هنوز زن را ایرانی حساب می کنند ولو خیلی با این میراث فرهنگی ما جنگ شده است؛ ما برای میراث فرهنگی میلیاردها و یک استخوان و سفال شکسته و ... چقدر هزینه می کنیم تا آن را زنده کنیم اما یک میراث فرهنگی با ارزش مانند چادر که ویژه زنان ایرانی است را متأسفانه به تاراج می دهیم؛ یعنی طوری می شود که خود ایرانی از پوشیدن چادر خوشش نیاید درحالی که چادر لباس ایرانی است و فرقی هم نمی کند هر مذهب و دینی که باشد، ایرانی را با چادر می شناسند.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان خاطر نشان کرد: من دیدم بعضی ها لباس محلی خود را می پوشند و هیچ خجالت نمی کشند اما ما از پوشیدن لباس های مختص خود خجالت می کشیم؛ بنده در یکی از کشورهای خارجی در مراسم عید فطر دیدم سفیر مالزی که مرد بود با یک دامن سبز لجنی چین دار بلند آمد و یا مردان اسکاتلندی همه دامن های کوتاه یک وجب بالای زانو چین دار سفید گل قرمز پوشیده بودند اما خجالت نمی کشیدند زیرا می گفتند این لباس محلی ما است اما ما از یک لباس مانند چادر خجالت می کشیم و فکر می کنیم اینجا محیط خارج از کشور است و باید جور دیگر بپوشیم.

 

 

وی بیان کرد: این لباس ما است و به آن افتخار می کنیم؛ تازه لباس ما معنویت و پوشیدگی بالاتری دارد و انسان هر چه پوشیده تر، انسانیت او  بیشتر جلوه می کند و هر چه برهنه تر حیوانیت او بیشتر جلوه می کند لذا در قرآن کریم اشاره می کند به قصه حضرت آدم و حوا که وقتی شیطان آن ها را فریب داد و از میوه ممنوعه خوردند، لباس هایشان ریخت و برهنه و شرمنده شدند و شروع کردند با برگ درختان خود را پوشاندند، بعد خدا همان جا هشدار می دهد «بنی آدم مواظب باشید شیطان شما را فریب ندهد».

 

 

آیت الله شیخ بهائی در ادامه اظهار داشت: کار شیطان در قدم اول این است که انسان را به مرز برهنگی ببرد و هر چه به مرز برهنگی نزدیک تر کند، شورش هیجانات حیوانی در انسان بیشتر می شود و انسان برای گناه و پرده دری آماده تر می شود و هرچه پوشیده تر باشد انسانیت، معنویت و روح الهی در وجود او بیشتر جلوه می کند لذا یکی از مخالفین سرسخت حجاب شیطان و شیاطین انس و جن، آمریکا و اسرائیل و... هستند که سرمایه های میلیاردی برای رفع حجاب گذاشتند لذا ما باید مواظب باشیم که در نقشه دشمن بازی نکنیم.

 

 

وی در پاسخ به اینکه عده ای با استناد به خطاب های قرآنی به زنان مؤمنه می گویند حجاب مخصوص افراد خاصی است؛ گفت: در خود قرآن کریم خدا از زنان و دختران پیغمبر شروع می کند اما می فرمایند «به زنان مسلمان و به همه بگو»؛ یعنی این «رو گرفتن و چادر را دور خود گرفتن» دستور خدا است و همه را مخاطب قرار داده است؛ اگر بخواهد انسانیت زن جلوه کند باید این جنبه حیوانی کنار برود.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به غربی ها، بیان کرد: ما در مسئله زن و خانواده باید حالت تهاجمی علیه غرب داشته باشیم زیرا غرب بدهکار، متهم و مجرم است و باید در این مسئله جوابگو باشد که چرا زنان را به عنوان برده و وسیله شهوت رانی مردان در جامعه قرار می دهد؛ چرا در هر جلسه رسمی زن ها باید برهنه با انواع لباس های رنگارنگ باشند که نگاه ها را جذب و وسیله لذت مردان را فراهم کند اما مردان خودشان کاملاً پوشیده می آیند؛ معلوم می شود که استفاده ابزاری از زن می کنند.

 

 

وی ادامه داد: چرا الان در تبلیغات هر شی و حتی در تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا جذابیت جنسی زن به عنوان جمع کننده رأی محسوب می شود؛ یعنی برای زن ارزش قائل نیستند و زن را کمتر از کالا حساب می کنند درحالی که زن مسلمان حسرت یک نگاه، حسرت یک ذره از زیبایی های خود را به دل دشمن می گذارد و آرزو به دلشان می ماند لذا در شدیدترین شرایط زمانی می خواهند بدترین اهانت به یک زن بکنند و لباس های او را در می آورند که از جنایات داعش و آمریکایی ها در کشورهای اسلامی بود که هر زمان می خواستند از زنان انتقام بگیرند به این شکل می گرفتند؛ یعنی آن ها بیشترین ضربه را از حجاب می خورند.

 

 

آیت الله شیخ بهائی در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه ما توجه به قصه نداریم و مسئله را دست کم گرفته و کوچک حساب می کنیم؛ نمی دانیم یک زن که بی حجاب بیرون می آید نه فقط به خود بلکه همه جمع های خانواده هایی که در اثر دیدن زیبایی این زن بهم می خورد و همه دعواهایی که بین همسران اتفاق می افتد و ...، مسئول این ها همه است.

 

 

 

وی با اشاره به زنانی که عکس های خود را در فضای مجازی مورد دید همگان قرار می دهند، گفت: تک تک نفراتی که در اثر دیدن این عکس ها به انحراف کشیده می شوند، زن ها در آن مسئولیت دارند و خدا می داند چه آتشی برای خود فراهم می کنند که توبه برای این ها بسیار سخت و محال می شود لذا این ها باید کار شود و کاری نیست که یک سال انجام دهیم و تمام شود زیرا نسل نوع به نوع می آید و دشمن نوع به نوع تبلیغات کار را انجام می دهد بنابراین ما هم باید برای هر نسل تازه ای این کار را به طور جریان مستمر دنبال کنیم.

 

 

 

کد خبر 947923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha