گفت‌وگو مهم‌ترین منطق بشریت برای تعامل سازنده با جهان

بر کسی پوشیده نیست که گفت‌وگو مهم‌ترین منطق برای تعامل سازنده با جهانیان است، بنابراین امروزه یکی از مهم‌ترین لازمه‌های جامعه ایرانی افزایش سطح سواد سیاسی و بالا بردن بصیرت جهان‌بینی است.

خبرگزاری شبستان_ اهواز، علی سهری: کلمه مهم‌ترین عنصر در ارتباط گیری افراد و شکل‌گیری جامعه بشری است، از دیرباز انسان‌های نخستین با اختراع کلمات توانستند ارتباطات خود را بهبود بخشند و گام‌های مختلفی برای پیشرفت خود بردارند، این در حالی است که روزبه‌روز بر اهمیت موضوع استفاده صحیح از کلمات افزوده می‌شود.

 

پس از پایان جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد موضوع گفت‌وگو نقش پررنگ‌تری را به خود گرفت این در حالی بود که قدرت‌های خودکامه تا پیش از این فردگرا و بر محوریت تمایل شخصی، اتفاقات جهانی را رقم می‌زدند؛ با تشکیل سازمان ملل متحد سران برخی کشورها هر چند مجبور به نشستن گرد یک میز شدند که همین باعث شد بسیاری از تنازعات بین‌المللی کاهش یابد اما جرثومه فساد همیشه در حال تخریب آرامش بین‌المللی بوده است.

 

انقلاب اسلامی پس از پیروزی همواره نقش بی‌بدیل گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان را مهم‌ترین اصل در نشر فرهنگ اسلامی دانست و همین امر سبب شد تا با گذشت تنها چهار دهه مرز جغرافیای انقلاب اسلامی بسیار فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی شود و این یعنی موفقیت موضوع گفت‌وگو و منطق بر سایر گزینه‌های موجود است.

 

اتفاقات اخیر جهان نشان از رساندن تفکر انقلاب اسلامی به جهانیان است

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با اشاره به آیه ۶۴ سوره آل عمران مبنی بر« قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» اظهار کرد: با اشاره به این آیه شرفیه که خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید به همه اهل کتاب بگو بیایید و در موضوع مشترک خود که همان عبادت خداوند است گفت‌وگو کنیم.

 

«حجت‌الاسلام عبدالرضا رستگار» ادامه داد: اسلام دینی  است که برپایه منطق استوار بوده به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی نقش گفت‌وگو بسیار تاثیرگذار بود، هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید جهان نگاهی شورشی به این انقلاب داشت زیرا خلاف تمام باورهای جهانیان بود.

 

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی افرادی در داخل کشور معتقد بودند تنها راه پیشرفت غربی شدن است تصریح کرد: انقلاب اسلامی در صحنه‌های مختلف توانسته با تکیه بر منطق اسلامی بسیاری از دانشمندان جهان را نسبت به تفکر اسلامی اقناع کند، اتفاقات اخیر جهان نشان از رساندن تفکر انقلاب اسلامی به جهانیان است.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران توانسته تهمت‌های ناروا علیه اسلام و شیعه را با گفتمان انقلابی برطرف کند اذعان داشت: در سال‌های گذشته افرادی در داخل بخش‌های گوناگویی از گفت‌وگو را مطرح کردند اما هیچگاه به نتیجه نرسیدند؛ گفت‌وگویی قابل قبول است که پشتوانه آن تفکر جهادی و انقلابی شهید سلیمانی قرار گرفته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه در گفت‌وگو با جهانیان نباید منفعل عمل کنیم افزود: امروزه سیاست‌مداران جهان تفکر جدایی دین از سیاست را مطرح کردند که متاسفانه در داخل کشور نیز طرفدارانی پیدا کرده اما نگاه انقلاب اسلامی این سخن مقام معظم رهبری است که می‌فرماید سیاست ما منبعث از دیانت ما است از این رو باید زمینه نشر سیاست دینی را با گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان فراهم کنیم.

 

حجت‌الاسلام رستگار با بیان اینکه دموکراسی‌ترین کشور جهان جمهوری اسلامی ایران است ابراز کرد: این امر به وضوح مردم در مناسبت‌های انقلابی همچون مشارکت بالای مردم در انتخابات مشاهده می‌شود.

 

وی فریاد عدالت‌خواهی مردم آمریکا را پیام‌های گفتمان انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: امروزه در تظاهرات آمریکا شاهد هستیم که تصاویر شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دستان مردم قرار دارد و این نشان از موفقیت گفتمان انقلاب اسلامی دارد، امروز موج بسیار مطلوبی از معنویت‌گرایی در جهان در حال شکل گرفتن است که امیدواریم زمینه ظهور امام زمان (عج) باشد.

 

لزوم نهادینه کردن فرهنگ گفت و گو میان جریانات سیاسی

یک کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه گفت‌وگوی واقعی شیوه‌ای برای جویایی مشترک و دست یافتن به ریشه‌های سوء‌تفاهمات و پیش‌داوری‌هایی است که مانع فهم درست بین انسان‌ها می‌شود اظهار کرد: گفت‌وگو انواع مختلفی دارد و که بعضا منجر به نتیجه‌های اثربخش و بعضا شکست می‌انجامد، نوع و جهت گفت‌وگو از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

«محمد ساکی» با اشاره به انواع مختلف گفت‌‍‌وگو اذعان داشت: در گفت‌وگوی مقابله‌ای هر دو طرف همدیگر خصم تلقی می‌کنند، همچنین در گفت‌وگوی مخالفتی افراد تنها به لجبازی با یکدیگر می‌پردازند که هر دو نوع این گفت‌وگوها اثربخشی خاصی را در پی نخواهند داشت.

 

وی با بیان اینکه گفت‌وگو باید همراه گذشت انجام شود افزود: اصولا گفت‌وگوها در جامعه مبتنی بر همراهی هستند این گفت‌وگو را در دادو ستدها و همکاری‌های دوجانبه مشاهده می‌کنیم، نوع دیگر گفت‌وگو تحت عنوان گفت‌وگوی سازشی نامگذاری می‌شود که نتیجه‌های موثری را در پی دارد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: باید عنوان کنیم در علم سیاسی جهان اجتماعی عرصه امکان و تصادف است، زیرا گفتمان‌ها همراه با اعمال قدرت و عمل طرد و غیریت‌سازی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند البته این نظریه وجود واقعیت را نفی نمی‌کند، اما معتقد است اشیا و پدیده‌ها تنها از طریق گفتمان معنا می‌یابند.

 

وی گفت: برای مثال طغیان رودخانه و جاری شدن سیل حادثه‌ای است که مستقل از تفکر و ذهنیت مردم روی می‌دهد، اما از همان زمان که مردم شروع به معنادهی به آن می‌کنند تبدیل به موضوعی گفتمانی می‌شود و افراد بر اساس گفتمان‌های مختلف، آن را به خشم خدا، سوء مدیریت دولتی، خرابی سیل بند و ... وصل می‌کنند.

 

ساکی با اشاره به نظریه لاکلا و موف از نظریه‌پردازان علم سیاسی گفتمان مجموعه‌ای معنادار از دال‌های به‌هم مرتبط است که معنای خود را از صورت‌بندی گفتمانی و در تمایز با گفتمان‌های مخالف به دست آورده تصریح کرد: با توجه به تحولات چشمگیر در ایران امروز و پایان دهه چهارم انقلاب اسلامی و احساس نیاز بیش از پیش به نهادینه شدن فرهنگ گفت‌وگو، به‌خصوص در بین جریان‌ها و تشکل‌ها و سلایق مختلف سیاسی از سویی و میان دولت و ملت از سوی دیگر باید از ظرفیت‌های رسانه‌ها بهره کافی را برد.

 

بنابراین رویکرد انقلاب اسلامی از دیرباز همان رویکرد اسلام محمدی یعنی تفاهم و سازش با سایر ملت‌ها و قومیت‌ها است، بر کسی پوشیده نیست که گفت‌وگو مهم‌ترین منطق برای تعامل سازنده با جهانیان است، بنابراین امروزه یکی از مهم‌ترین لازمه‌های جامعه ایرانی افزایش سطح سواد سیاسی و بالا بردن بصیرت جهان‌بینی است همچنین در جامعه داخلی ایرانی کارشناسان روانشناسی باید راهکارهای گفت‌وگو و تعامل سازنده را بررسی و از طریق ارگان‌های فرهنگی در میان آحاد مختلف جامعه نهادینه کنند.

 

کد خبر 948599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha