خبرگزاری شبستان برای وقت مخاطب خود ارزش قائل است

حجت الاسلام سلیمیان با تأکید بر منبع پیام، متن پیام، مسیر پیام و مخاطب به عنوان چهار عنصر کلیدی در عرصه رسانه گفت: یک رسانه دینی مثل خبرگزاری شبستان برای وقت مخاطب خود ارزش قائل است.

حجت الاسلام «خدامراد سلیمیان ریزی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که فعالیت های رسانه های دینی در حقیقت ادامه مسیر انبیاء الهی است، گفت: اساسا بعثت انبیاء بر اساس مسؤولیت و رسالت رسانه ایجاد شده است؛ آنها پیام را از طرف خداوند به انسان ها می رسانند بنابراین رسانه دینی یک نقش پیامبرانه دارد که از این منظر مسؤولیت مهمی محسوب می‌شود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: یک رسانه دینی اگر بخواهد به شایستگی عمل کند باید همان روش تبلیغی پیامبران به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) را در مقام عمل پیاده سازی کند و ببیند آنها چطور پیام های دینی را به مخاطبان انتقال می دادند.

 

وی تأکید کرد: رسانه دینی در واقع باورهای انبیا و اولیای الهی و علما و کارشناسان دینی را به مردم منتقل می کند چون دقیقا همان مسئولیت را بر عهده دارد از این رو در یک اتفاق رسانه‌ای چهار عنصر کلیدی در فرآیند انتقال پیام موفق به مخاطب وجود دارد که این چهار عنصر در حقیقت منبع پیام، دوم مخاطبی که پیام را دریافت می‌کند، سوم متن پیام و در نهایت مسیری است که پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده می رسد.

 

حجت الاسلام سلیمیان با بیان این که این چهار عنصر کلیدی و اساسی برای موفقیت یک رسانه باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: غفلت از این عناصر ممکن است آن رسانه را به چالش بکشد، اما در توضیح عنصر اول باید بگوییم منبع پیام باید از شأن و جایگاه پیام دهنده برخوردار باشد، بنابراین هر پیامی در رسانه دینی نمی تواند شیوع پیدا کند امروزه پیام‌هایی بعضا سینه به سینه منتقل می‌شود در حالی که ماهیت پیام دهنده خیلی معلوم نیست.

 

وی تصریح کرد: نکته دوم خود پیام است چراکه هر نقلی ارزش ندارد در حالی که بخش اعظمی از پیامهایی که رد و بدل می شود اهمیت و جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد، البته این مسئله در خبرگزاری شبستان دیده می‌شود و شما برای مخاطبان خود ارزش زمانی قائل هستید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: اما مطلب سوم در ارتباط با پیام گیرنده یا بحث مخاطب شناسی است که آیا اساساً مخاطب مخاطب می تواند با این مطلب ارتباط برقرار کند یا خیر؟ پیشوایان دینی ما همواره تاکید کرده‌اند که با مردم به اندازه عقل و خردشان سخن بگویید، بنابراین هر پیامی مناسب هر مخاطبی نیست، هرچند مردم ما از درک و عقل بالایی برخوردار باشد اما با این حال نمی‌توان هر مطلبی را در رسانه برای عموم مخاطبان منتشر کرد.

 

وی با بیان این که نکته چهارم مسیر طی پیام است، خاطرنشان کرد: این هم خیلی مهم است و امروزه با توسعه فناوری های جدید و توسعه شبکه‌های مجازی این مسئله از گذشته مهم تر به نظر می رسد؛ یعنی اینکه آیا مسیری که ما برای انتقال پیام به مخاطب استفاده کرده ایم مناسب است یا خیر؟ به همین جهت می گوییم روایات و آیات باید از مسیر مناسب به مخاطب انتقال پیدا کند.

 

حجت الاسلام سلیمیان اضافه کرد: امروزه در علوم ارتباطاتبر این چهار عنصر کلیدی تاکید می شود و رسانه دینی به لحاظ شأ« و جایگاه رفیعی که دارد باید به عنوان یک پیامبر امروزی حتماً صفات و ویژگی‌هایی که مدنظر هست را برای خود قرار بدهد.

 

وی با تأکید بر این که امروزه اخلاق رسانه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، گفت: شاخصه هایی که یک پیام دینی دارد را بیان کردیم که توجه به آنها توفیقات ما را افزون می کند و قطعاً اگر به این مسائل توجه داشته باشیم و اخلاق رسانه ای را نیز مد نظر قرار بدهیم خداوند این زحمت را هم چون تبلیغ پیامبرگونه مورد لطف خود قرار می دهد و اجر و پاداش بی حاسب خواهد داد.

کد خبر 948943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha