روش الگویی بهترین شیوه علاقمند کردن دختران به حجاب است 

حجت الاسلام حمید بامری گفت: بهترین شیوه علاقمند کردن دختران نسبت به حجاب از سنین کودکی، روش الگویی است یعنی نشان دادن و معرفی الگویی محجبه، موفق و تاثیر گذار به آنها است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: این روزها با وجود گرمی هوا افراد زیادی را می بینیم که از ماسک استفاده کرده و از گرما گله و شکایتی ندارند و حتی نمی گویند؛ که این ماسک ما را زشت کرده است و اگر فردی نیز از ماسک استفاده نکرده نمی گویند؛ آزاد است و باید به انتخابش احترام گذاشت بلکه می گویند؛ این فرد سلامت خود و افراد جامعه را از روی نا آگاهی و یا تعمدی به خطر انداخته است.

قانون حجاب نیز برای سلامت روحی فرد و جامعه از سوی خداوند وضع شده است و اگر ما به علم خداوند ایمان داشته و بدانیم واجبات خداوند اهمیت زیادی در سلامتی روحی و جسمی ما دارند قطعا آنها را رعایت می کنیم.

به مناسبت هفته عفاف و حجاب خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص حجاب و عفاف با حجت الاسلام «حمید بامری» امام جمعه زهکلوت، مصاحبه کرد و در ادامه این مصاحبه اختصاصی را می خوانید.

فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان در چیست؟

براى روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان، توجه به چند نکته حائز اهمیت است.

اولین نکته، توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینى‏ می باشد، بر اساس فرهنگ اسلامى، انسان موجودى است که براى رسیدن به کمال و معنویت خلق شده است و اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزه جنسى و توجه به هر یک از آن‏ها در حد نیاز طبیعى، موجب شکوفایى همه استعدادهاى انسان شده و او را به سوى کمال سوق داده است و پوشش مناسب براى زن و مرد عامل مهمى در تعدیل و تنظیم این غریزه می باشد.

دومین نکته، توجه به ساختار فیزیولوژى انسان‏ می باشد، نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد، رابطه ‏اى مستقیم با تفاوت‏ هاى جسمى و روحى زن و مرد دارد.

حجاب در اسلام از یک مسئله کلى و اساسى ریشه گرفته است، اسلام مى ‏خواهد انواع لذت‌های جنسى (بصرى، لمسى و هر نوع دیگر) به محیط خانواده و در چارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع تنها براى کار و فعالیت باشد، بر خلاف سیستم غربى که حضور در جامعه را با لذت جویى جنسى به هم می ‏آمیزد و تعدیل و تنظیم امور جنسى را به هم می ریزد.

رعایت حجاب و پوشش دینى‏ چه فواید و آثاری دارد؟

اولین فایده و آثار رعایت حجاب و پوشش دینی، بهداشت روانى اجتماع، کاهش هیجان ‏ها و التهاب جنسى می باشد که موجب کاهش عطش سیری ناپذیر شهوت است.

دومین فایده رعایت آن، تحکیم روابط خانوادگى و برقرارى صمیمیت کامل زوجین می باشد با رواج بى حجابى و جلوه گرى زن، جوانان مجرد، ازدواج را نوعى محدودیت و پایان آزادى ‏هاى خود تلقى می کنند و افراد متاهل هر روز در مقایسه ‏اى خطرناک میان آن چه دارند و ندارند، قرار مى‏ گیرند. این مقایسه ‏ها، هوس را دامن زده و ریشه زندگى را مى ‏سوزاند.

سومین فایده و آثار رعایت حجاب و پوشش دینی، استوارى اجتماعى و استیفاى نیروى کار و فعالیت ‏می شود زیرا چیرگی شهوت بر اجتماع موجب هدر رفتن نیروى فکرى و کارى است و چهارمین فایده آن بالارفتن ارزش واقعی زن و جبران ضعف جسمانى وی می باشد.


حیا، عفاف و حجاب زن مى ‏تواند در نقش عاطفى وی و تاثیرگذاری بر مرد موثر باشد، لباس زن موجب تقویت تخیل و عشق در مرد است و حریم نگه داشتن، یکى از وسایل براى حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مرد می باشد.

اسلام حجاب را براى محدودیت و حبس زن قرار نداده بلکه براى مصونیت وی توصیه کرده، زیرا اسلام راضى به حبس، رکود و سرکوبى استعدادهاى زن نیست و با رعایت عفاف و حفظ حریم، اجازه حضور زن را داده اما از سوء استفاده شهوانى و تجارى منع کرده است.

در واقع حجاب موجب محدودیت مردان هرزه مى‏ شود که در صدد کام جویى‏ هاى آزاد و بى حد و حصر هستند و مصونیت زنان از دست این گروه از مردان منظور است.

 

چطور می توانیم فرزندان را نسبت به رعایت حجاب علاقمند کنیم؟

برخی از شیوه های علاقمند کردن دختران نسبت به رعایت حجاب، روش های مقدمه چینی، الگویی، خرید اسباب بازی و هدایا، تشویق کلامی، آموزش از طریق داستان و بازی می باشد.

به طور کلی برای علاقمند کردن دیگران به رعایت احکام دین ۲ راهکار اصلی وجود دارد یکی شناخت درست نسبت به مسئله مورد نظر و دوم ایجاد احساس خوشایند نسبت به آن مسئله می باشد و برای عملی شدن این ۲ اصل اساسی ابتدا باید مقدمه چینی کرد.

قبل از هر چیز این نکته تربیتی را باید مدنظر داشته باشیم که نهادینه کردن یک رفتار یا ارزش در فرزندان با عادت بخشی امکان پذیر است زیرا تمرین و عادت موجب آماده سازی کودک و نوجوان برای انجام یک تکلیف دینی می شود.

نمی توان بدون هیچ مقدمه ای کودکی را یک شبه به انجام وظایف دینی ملزم کرد بر همین اساس در اسلام به آموزش تدریجی تکالیف دینی سفارش شده تا کودکان قبل از رسیدن به سن تکلیف آمادگی لازم را کسب کنند.

در خصوص حجاب و پوشش نیز لازم است دختران از سنین خردسالی با مقوله حجاب و پوشش آشنا شوند زیرا اگر دختران از کودکی به پوشیدن لباس های باز عادت کنند بعد از سن تکلیف نسبت به رعایت حجاب رغبتی نشان نمی دهند.

پس با مقدمه چینی می توان از کودکی دختران را نسبت به حجاب عادت داد.

بهترین روش علاقمند کردن دختران به حفظ حجاب چیست؟

بهترین شیوه علاقمند کردن دختران نسبت به حجاب از سنین کودکی، روش الگویی است یعنی نشان دادن و معرفی الگویی محجبه، موفق و تاثیر گذار به آنها است.

اولین و مهم ترین الگو برای هر دختری مادرش است و بعد از آن بستگان نزدیک وی می باشند که تاثیر بسزایی دارند.

ممکن است مادری محجبه باشد اما خاله ها محجبه نباشند و بخواهند کودک را نسبت به حجاب دلسرد کنند در این وضعیت مادر باید با صحبت کردن کودک را با حجاب مطمئن کنند.

مادران باید برای دختران خود الگوسازی کنند به همین منظور می بایست هر چه بیشتر بهتر حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) را به دختران خود معرفی کرده و یا به صورت حضوری و یا غیر حضوری (از طریق نشریات و غیره) زنان موفق محجبه در عرصه های تعلیم و تربیت، اشتغال، ورزش، علم و پژوهش، خدمت رسانی و نیکوکاری معرفی کنند.

همچنین می توانند همسالان با پوشش اسلامی در عرصه های علمی، فرهنگی و هنری که موفقیت هایی را کسب کرده اند معرفی کنند.

چطور می توان به کودکان فهماند که حفظ حجاب با شادی مغایر نبوده و زیبایی های فردی را کم نمی کند؟

باید با کودکان به گونه ای برخورد کرد که به این نتیجه برسد که حفظ حجاب و چادری بودن به هیچ عنوان مانع شادی و بازی کردن آنها نیست بلکه می توانند علاوه بر داشتن حجاب به بازی و شادی مشغول شوند.

پس والدین می توانند برای کودکان لباس های زیبا و انواع چادرهای رنگی تزئین شده با تور و نوار روبان برای آنها خریداری کرده و یا مادران از مانتوهای زیبا با پارچه ها و دکمه های رنگارنگ استفاده کنند تا کودکان با چشم خود ببینند حجاب از زیبایی ها کم نمی کند.

سخن پایانی شما در مورد حجاب چیست ؟

کودکان با تشویق نسبت به هر چیزی علاقمند می شوند اما خشونت به خرج دادن خانواده ها و سخت گیری آنها نسبت به فرزندان در مورد رعایت ارزش های اسلامی مانند حجاب و افراطی عمل کردن، نتیجه ای برعکس می دهد.
رعایت حجاب کامل برای کودکان دشوار است بنابراین والدین نباید در این مورد به آنها سخت‌ بگیرند.

کد خبر 948945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha