انتقاد ترکیه از موضع اتحادیه اروپا علیه مسجد شدن «ایاصوفیه»

وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از محکومیت تصمیم این کشور برای تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد از سوی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این موضوع، مسئله حاكمیت ملی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «رویترز»، وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از محکومیت تصمیم این کشور برای تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد از سوی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این موضوع، مسئله حاكمیت ملی است.

 

هفته گذشته ترکیه از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد پس از 86 سال خبر داد و اعلام کرد که این مسجد از روز 24 جولای درهای خود را به روی نمازگزاران باز می کند.

 

این تصمیم انتقادهایی را از سوی آمریکا،یونان و دیگر کشورهای غربی و برخی از رهبران مسیحی در پی داشت.

 

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در اولین نشست حضوری خود پس از چندین ماه در روز دوشنبه اعلام کردند که تصمیم ترکیه برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد را محکوم می کنند.

 

« جوزپ بورل»،رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: حمایت های گسترده ای برای درخواست از مقامات ترکیه به منظور صرفنظر کردن از این تصمیم وجود دارد.

 

«مولود چاووش اوغلو»،وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به انتقادهای اتحادیه اروپا در این باره گفت: ما این محکومیت ها را رد می کنیم چرا که موضوع تبدیل ایاصوفیه به مسجد مربوط به حقوق حاکمیت ملی ترکیه است.

 

وی افزود: چندین مسجد در اسپانیا که عضو اتحادیه اروپا است وجود دارند که تبدیل به کلیسا شده اند بدون اینکه مخالفتی از سوی جامعه بین الملل علیه این اقدامات انجام شود.

کد خبر 949622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha