تفسیر قرآن رهبری/ ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود

رهبر انقلاب پیرامون تفسیر آیات الهی و بیان این مطلب که ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود فرمودند: مردم برای پول‌داران به‌خاطر پول آنها احترام قائلند و پول را یکی از راه‌های به‌دست آوردن شرافت و ارزش می دانند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رهبر انقلاب پیرامون تفسیر آیات الهی و بیان این مطلب که   ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود فرمودند: مردم برای پولداران بهخاطر پول آنها احترام قائلند و پول را یکی از راههای بهدست آوردن شرافت و ارزش میدانند، که این از اشتباهات مردم است؛ ولی از نظرِ اسلام، استفادهی شخصی از پول ارزش نیست، بلکه ثروت مانند خونی است که در کالبد اجتماع در جریان است و باید بهطور عادلانه و معیّن به تمام سلّولهای اجتماع برسد تا همهی سلّولها به مقدار لازم از آن استفاده نمایند.
همچنین میتوان ثروت را به سفرهای تشبیه کرد که پهن شده و باید همهی افراد به مقدار لازم از آن بهرهمند شوند. اسلام میگوید وقتی شکم را پُر کردی، حق نداری جیب را هم پُر کنی و برای فردا ذخیره کنی؛ یا وقتی خون مورد احتیاج را گرفتی، نباید مازاد بر احتیاج را استفاده نمایی؛ لذا در تعبیراتی از احادیث آمده است که مال، مالِ خدا است و آن امانت است در دست شما: «المال مال الله»، که این تعبیر حدیث، بیانگر حکمی حقوقی است. البتّه این موجب نمیشود که از دارندگان مال، بهزور، مالی گرفته شود یا غصب شود، بلکه ثروت، از آنِ خدا است و همه در آن شریکند و این باید به شکل خاصّی توزیع شود... خلاصه آنکه، ما از این آیه بهدست آوردیم که مال و ثروتی که انسان کسب میکند، از هر طریقی که باشد، همچنانکه اسلام در نحوهی کسب آن دارای نظر است، در نحوهی خرج کردن و صرف آن و نیز تصرّف در آن هم دارای نظر است.
کد خبر 949718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha