تازه ترین اخبار کمیسیون اقتصادی مجلس/ تعیین تکلیف سرفصل های مهم منجر به مدیریت التهابات ارزی می شود

پورابراهیمی با اشاره به اقدامات اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تعیین تکلیف سرفصل های مهم می توانیم التهابات داخل کشور را در بحث ارز مدیریت کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی، پنجشنبه(26 تیر)در جلسه شورای اداری استان در سخنانی وزارت اقتصاد را متولی دارائی های کشور دانست و گفت: همه وزارتخانه ها مکلف هستند لیست دارائی های خود را به این وزارتخانه ارائه بدهند و برآورد این است با توجه به ارزش نقدینگی، کل دارائی هایی که دولت براساس قانون باید شناسائی کند 9 برابر نقدینگی در سال 98 باشد.
 
 
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس گزارش خزانه کل کشور که در کمیسیون اقتصادی ارائه شد تاکنون 350 هزار ملک و نزدیک به 5000 هزار میلیارد تومان در کشور شناسائی شده که عدد قابل توجهی در کشور است؛ در خصوص رابطه بین ارزش دارائی های دولت ها با جی دی پی کشور، گفت: در برخی کشورهای ضعیف دارائی های 1.2 درصد جی دی پی است و در ایران هفت است و هفت برابر مجموع کالاهای تولید شده و خدمات مالی است و از این دارائی ها در کمترین حد استفاده می کنیم.
 
 
 
وی با تأکید بر اینکه این دارائی ها مازاد هستند و حتماً باید برای آنها تصمیم گیری شود؛ ادامه داد: یکی از سرفصل های ساختار بودجه در نظام اقتصادی که در دستور کار است، مولدسازی دارائی های دولت است و حساب کردیم اگر 10 درصد از اینها را دارائی مازاد محسوب کنیم می شود 1800 هزار میلیارد تومان و اگر 10 درصد در آنها بازده ایجاد شود، 180 هزار میلیارد تومان سهم بودجه کشور تغییر پیدا می کند.
 
 
 
 
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: با این حساب می توانیم به میزان بیش از 1.3 درصد هزینه فروش نفت در شرایط عادی صرفه جویی کنیم و باید این کار را بکنیم زیرا نفت در اقتصاد ایران مُرد و تمام شد چه به واسطه تحریم و چه به واسطه کرونا که قیمت جهانی کاهش پیدا کرد.
 
 
 
وی نمونه ای از دارایی های غیرمولد را دارایی های حبس شده بانک ها دانست و گفت: هفته گذشته با وزارت اقتصاد و بازار سرمایه کشور توافق کردیم به زودی بورس املاک و مستغلات کشور را راه اندازی می کنیم و مشکلاتی که برای واگذاری املاک وجود دارد، حل می شود زیرا یکی از کارکردهای بورس املاک این است در خدمت مولدسازی دارائی های دولت قرار بگیرد و برای اقتصاد کشور ظرفیت سازی می کند.
 
 
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از مثبت بودن نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصاد کشور در هفته جاری خبر داد که در آن بحث این بود چگونه می توانیم با فشار سنگینی که آمریکایی ها بر اقتصاد گذاشته اند، بازار ارز را سامان دهیم و با هماهنگی دولت و قوه قضائیه بحث های مهم نظام اقتصادی و ساماندهی بازار ارز در ستور کار قرار بگیرد.
 
 
 
وی با اشاره به اینکه بعد از برجام دوم همه تلاش آمریکایی ها این بود با تحمیل فشارها ایران را قبل از انتخابات آمریکا پای میز مذاکره بکشاند در حالیکه ایران از موضع قدرت و عزت ایستاده و تا حق خود را نگیرد مذاکره به هیچ وجه معنا و مفهومی ندارد؛ افزود: با تعیین تکلیف سرفصل های مهم می توانیم التهابات داخل کشور را در بحث ارز مدیریت کنیم و ظرفیت های اقتصادی ایران در آنقدر بالا است که می توانیم از فشارها عبور می کنیم به شرط همدلی، نگاه علمی، نگاه در داخل لذا ایران ذره ای از منافع مردمش کوتاه نخواهد آمد.
 
 
 
پورابراهیمی با بیان اینکه دسترسی به منابع ارزی از مسائل مهم است و با هماهنگی سران قوا پیگیری می شود؛ افزود: از جمله ۲۷ میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از فروش نفت تسویه نشده که از دیگر اولویت ها است.
 
 
 
وی ادامه داد: عزم جمهوری اسلامی، دولت، مجلس، بانک مرکزی و کمیسیون های اقتصادی این است با وحدت و همدلی آنچه می تواند مبنای عزت در کشور در بحث های اقتصادی باشد، در دستور کار قرار دهد و همه مدیران نیز تا زمانی که مسئولیت دارند باید با قدرت کار را ادامه بدهند و امروز نظام در خطر است و نظام تفکیک قوه مجریه و مقننه نیست و باید همه تحت فرامین رهبری کار را دنبال بکنیم که فرمایشات ایشان فصل الخطاب است.
 
کد خبر 949905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha