توکل بر خدا و توسل به ادعیه ائمه (ع) راه عبور ازکرونا است

انصاری بابیان اینکه بیماری کرونا علاوه بر ضررهای جسمی که برای انسان‌ها داشته پیامدهای مخربی در روح و روان آن‌ها برجای گذاشته است، گفت: مهم‌ترین و مؤثرترین راهکار عبور از این بحران توسل به قرآن، ادعیه ائمه (علیهم‌السلام) و توکل بر خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «هدی انصاری» امشب (26 تیر) در میزگرد پژوهشی که به‌صورت مجاری برگزار شد، بیان کرد: توکل از فضائل اخلاقی و منازل سیر و سلوک و به معنای واگذاری امور به خدا و اعتماد به او است و اینکه او را تنها مؤثر در وجود بداند، است.

استاد مدرسه علمیه امام حسین (علیه‌السلام) چالوس بابیان اینکه قرآن، توکل را لازمه ایمان دانسته است و احادیث هم آن را از ارکان ایمان معرفی کردند، افزود: در دین اسلام راهکارهای متعددی برای مقابله با استرس و مبتلا نشدن به فشارهای روانی گنجانده‌شده است که یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین آن‌ها توسل به قرآن، ادعیه ائمه (علیهم‌السلام) و توکل بر خداوند است.

 

وی اظهار کرد: ضعیف‌ترین درجات توکل این است که انسان اعتمادش به خدا مانند اعتماد به وکیل دعاوی است، حالت متوسط این است که غیر خدا را نشناسد و به‌جز او به کسی پناه نبرد، مانند وابستگی طفل به مادرش. و عالی‌ترین درجه توکل حالتی است که فرد، خود را صد درصد وابسته به خدا می‌بیند مانند میت در غسالخانه.

 

انصاری خاطرنشان کرد: اما توسل از آموزه‌های شیعه و اکثریت مسلمانان بوده و به معنای انجام دادن کاری برای تقرب به یک‌چیز یا یک شخص است. در اصطلاح به معنای واسطه قرار دادن امور خیر و افراد صالح و مقرب درگاه الهی برای برآورده شدن خواست و اجابت دعاست. توکل در تفکر اسلامی و قرآنی رابطه تنگاتنگی با مسئله توسل به اسباب دارد و برخی می‌پندارند مرز این دو از هم جداست.

 

 وی تصریح کرد: بیماری کرونا علاوه بر ضررهای جسمی که برای انسان‌ها داشته پیامدهای مخربی در روح و روان آن‌ها برجای گذاشته است. پیامدهایی همانند «استرس، افسردگی، کسالت، بی‌انگیزگی، پرخاشگری.» که در اوج این بیماری رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دریک سخنرانی تلویزیونی قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه برای عموم مردم به جهت سهولت و سلامت در طی این دوران را سفارش کردند و در این توصیه معظم له بر تأکید بر مداومت به دعای صحیفه می‌تواند در تأثیر دعا و توسل و البته توکل بر خدا در خروج از این معضل را خاطرنشان کرد.

 

انصاری افزود: قرار گرفتن در مسیر بندگی خداوند در ابعاد مختلفی سبب رشد و کمال انسان خواهد بود. برای تقویت صفت توکل در انسان باید براین فضیلت اخلاقی تمرکز و مداومت داشت و متذکر خدا بود.

 

وی گفت: امام صادق (علیه‌السلام) در مورد نهادینه شدن صفت صبر فرمودند: «اِذالَم تَکُن حَلیماًفَتحلم» اگر بردبار نیستی پس خود را به بردباری وادار کن، دیگر صفات اخلاقی نیز این‌گونه است که با تمرین و ممارست در فرد به‌صورت ملکات نفسانی واقع خواهد شد.

کد خبر 949998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha