تلاش برای تولید داخلی رمدسیور/ این دارو تنها برای مبتلایان حاد و درگیری های شدید ویروسی است

رمدسیور امروز تنها دارویی است که تااندازه ای مورد وفاق و توجه بوده و برای شما داروی چاره سازی نیست، این دارو در مواقع ابتلای حاد، خطر مرگ و درگیری های شدید ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر افشین اسدی دوشنبه شب (29 تیر) در برنامه مجازی مطب در خانه در پاسخ به سوال شخصی که پرسید وقتی پسر کوچک خود را بغل می کنم دست ها و زانوهایم درد می گیرند صبح ها هم که از خواب بلند می شوم انگار دست هایم فلج شده باشند چه دارویی تجویز می کنید؟ بیان کرد: باید بررسی شود که آیا مشکل عصبی عضلانی یا مشکل ضعف عضلات وجود دارد یا ممکن است یک مسئله عمومی خونی در شما وجود داشته باشد، البته امیدوارم که این دردها فشار عصبی گذرا باشد در حال حاضر محل درد را گرم نگه دارید دست ها را ماساژ ملایم بدهید تا روند بهبود را ببینیم.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا به سوالی مبنی بر اینکه آیا رژیم با خوردن کاهو و سرکه سیب در شرایط کنونی کار درستی است؟ گفت: اصولاً رژیم هایی که قوای عمومی بدن را تحت تأثیر قرار می دهند مانند رژیم های لاغری مفرط در این شرایط ممکن است کار خوبی نباشد؛ بهتر است به قوت و حفظ توان عمومی بدن خود توجه کنید.

 

 

شخصی هم پرسید 12 روز است که دچار سردرد و استخوان درد شده ام، حلق و بینی خشک می شود، درد در ناحیه سمت چپ قفسه سینه حس می کنم سی تی اسکن انجام دادم که دکتر تشخیص داد مقدار کمی درگیر کرونا هستم لذا تست کرونا انجام دادم جواب منفی بود احتمال دارد که به کرونای خفیف گرفتار شده ام؟ دکتر اسدی پاسخ داد: علائم شما شباهت هایی به  کرونا دارد امّا تست اگر 2 مرتبه منفی شده است دیگر تردیدی نداریم بنابراین در حال حاضر همت به تقویت عمومی بدن، تغذیه مناسب، خواب خوب باشد و مراقبت های لازم را انجام دهید.

 

 

وی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید احساس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده و نه بالا و نه پایین می رود چه کاری باید انجام دهم؟ تصریح کرد:  بابت کرونا نگران نباشید هنوز خیلی زود است به آن توجه کنید برای بهبودی حال عمومی هم نوشیدنی ملایم و ولرم مانند آویشن و عسل و غذای متعادل مانند سوپ و غذاهای نرم به رفع این مشکل کمک می کند و تخم لعاب دار ماتنند تخم شربتی هم مصرف کنید.

 

 

شخصی هم پرسید بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان های شهر بستری داریم و بیمارستان آمپول رمدسیور ندارد آیا با کمبود این آمپول مواجه هستیم؟ دکتر اسدی گفت: در رابطه با این دارو، از روز گذشته وزارت بهداشت آن را وارد داروهای فارموکوپی ملی کشور کرده یعنی شرکت های داروسازی قادر به واردات قانونی این دارو هستند و عرضه آن را می توانند انجام دهند همچنین تلاش  بر تولید داخلی این دارو هم هست.

 

 

 

وی افزود: بیش از آنکه به دنبال درمان کرونا باشیم باید به دنبال پیشگیری از آن باشیم رمدسیور امروز تنها دارویی است که تااندازه ای مورد وفاق و توجه بوده و برای شما داروی چاره سازی نیست، این دارو در مواقع ابتلای حاد، خطر مرگ و درگیری های شدید ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

خانم 26 ساله ای که در هفته پنجم بارداری به سر می برد توضیح داد هفته گذشته با بیمار کرونایی در ارتباط بودم البته هردو ماسک زده بودیم و به فاصله یک متر از هم بودیم الان 3 روز است که دچار سردرد خفیف، استرس و حالت تهوع هستم و اشتها ندارم در حالی که از همان روز اول ارتباطم با این بیمار مرتب قرقره نمک انجام دادم، نمی دانم این علائم از بارداری است یا از کرونا؟ دکتر اسدی پاسخ داد: خانم های باردار برای ما جزو گروه های پرخطر و نگران کننده هستند امّا احساس می کنم توجه کافی به خودتان بعد از آن ارتباط با بیمار کرونا داشتید، قرنطینه خود را به صورت مطلق رعایت کنید باتوجه به این علائم نگران کرونا نیستیم و به رعایت بهداشت و فاصله گذاری چندین برابر افراد عادی دقت کنید که شما دو نفر محسوب می شوید.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به سوال یکی از کاربران که پرسید آیا ویروس های روی ماسک پارچه ای بر اثر گرمای اتو از بین می روند؟ همچنین تست  igm  یکی از اقوام مثبت شده و تست همسر وی منفی بوده و آن ها 10 روز قرنطینه بودند که پس از گذشت این 10 روز هیچ علائمی نداشتند و تست حلق دادند که باز هم منفی بوده و اسکن ریه هم جواب منفی را داده، علت چیست؟ تصریح کرد: توصیه می کنم در صورتی که می خواهید از ماسک مکرر  استفاده کنید آن را به مدت یک هفته در هوای آزاد و آفتابی قرار دهید، در رابطه با موردی که گفتید به نظر می آید تست آنتی بادی و igm موارد متعددی از منفی یا مثبت کاذب داشته باشند بنابراین  تست کرونا برای ما ملاک است و بر روی igm  قضاوت نمی کنیم پس در این مورد نگران کرونا کمتر هستیم.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دست آلوده اگر یک بار به چشم بخورد چقدر احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد؟ گفت: انتقال چشمی را در صورتی قطعی می دانیم که دست و چشم به ناحیه حلق، دهان و تنفس شما نزدیک شده باشد در غیر اینصورت نگران این موضوع نیستیم.

 

 

اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شخصی که کرونا داشته و 2 هفته از آن گذشته، هنوز هم ناقل بیماری است؟ و اینکه از چه زمانی می تواند ورزش را شروع کند؟ تصریح کرد: کسی که دوران انتقال کرونا را طی کرده، می تواند با دقت، آرامش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی ورزش را شروع کند.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که سوال کرد اینکه علائم بیماری کرونا زیاد است و تست هم محدود شده لذا با مشاهده هر علامت باید به کرونا فکر کرد، این استرس زا است چه باید کرد؟ خاطرنشان کرد: کاملاً حق با شما است امّا باید ملاحظات محدودیت های کشور را داشته باشیم و کشور هم باید برای فراهم کردن آرامش و اطمینان خاطر و سلامت مردم تلاش کند گاهی اوقات باید صبور بود؛ در کرونایی که به حالت تشدید نمی رسد علاج 2 هفته قرنطینه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی که تست کرونا برای آن ها مثبت می شود و در طول دوره بدون علامت هستند می توانند پلاسما اهدا کنند؟ گفت: منعی در اهدای پلاسما وجود ندارد خصوصاً اگر دوره بدون علامت را سپری کرده اند که ممکن است پلاسمای ارزشمندتری هم  محسوب شود.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید 2 روز است که حس بویایی ندارم و ضمن اینکه ضربان قلبم هم بالا رفته و بینی هم کیپ شده؛ علت چیست؟ تصریح کرد: پیشنهاد می کنم به یکی از مراکز 16 گانه کرونا مراجعه کنید  و از نظر تنفسی و اکسیژن خون مورد بررسی قرار گیرید تا ببینیم موضوع چقدر جدی است.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به شخصی که پرسید دختر 3 ساله ای دارم که صبح ها سرفه می کند و کمی تب دارد امّا از ظهر به بعد حال او خوب است، بعضی اوقات زیر چشم های دخترم سیاه رنگ می شود علت چیست؟ گفت: دختر شما باید از نظر کم خونی و حساسیت های مختلف معاینه شود.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کسی که به کرونا مبتلا شده باشد تا چند وقت می تواند ناقل ویروس باشد؟ بیان کرد: در ابتلا به کرونا از زمان شروع علائم تا 14 روز امکان  انتقال ویروس وجود دارد یعنی تا 14 روز، جدی قلمداد می شود همچنین از زمانی که تست مثبت می شود تا 14 روز احتمال انتقال ویروس را جدی می گیریم و تا 10 روز  بسیار جدی می گیریم.

 

 

شخصی هم که 3 ماه پیش به کرونا مبتلا شده، پرسید در حال حاضر هم دچار بدن درد، سرفه و تب هستم آیا دوباره به کرونا مبتلا شده ام؟ دکتر اسدی پاسخ داد: سرایت مجدد کرونا منتفی نیست پس مراقب خود باشید و بدن ضعیف تر می شود و ممکن است هر دفعه ابتلا به آسانی دفعه قبل نباشد.

کد خبر 950962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha