لزوم استفاده از ظرفیت طراحان مدو لباس برای پایان دادن به غرب‌گرایی در حوزه پوشاک

سلحشورگفت: اگر مسئولان به طراحان عفاف و حجاب اختیار و بودجه بدهند، دیگر خبری از بالاپوش‌های جلف در بازار نخواهد بود از حجم واردات پارچه و لباس کاسته خواهد شد و علاوه بر پایان غرب‌گرایی ۴۰ ساله در بخش البسه شاهد افزایش پوشاک اسلامی خواهیم بود.

«کلثوم سلحشور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص برگزاری اولین جشنواره مجازی مد و لباس اسلامی با محوریت طراحی و دوخت چادر اربعین و مانتوی عبایی، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها اقدامی شایسته تقدیر است چراکه تنوع در طراحی لباس‌های اسلامی نیاز جامعه امروز است و متأسفانه بانوان محجبه برای تهیه البسه موردنیاز خود با مشکل مواجه هستند.

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان لباس اسلامی بابل به ۱۳ سال سابقه فعالیت در بخش طراحی لباس اسلامی اشاره کرد و افزود: در قالب یک گروه سه‌نفره متشکل از« زهرا فلاح» طراح، «زهرا اصغری» سوزن‌دوز و خودم به‌عنوان الگوساز و دوزنده، با ارائه طرح و رنگ جدیدی از مانتو عبایی در این جشنواره شرکت کردیم.

وی که در دانشگاه‌های مختلف استان مازندران در رشته مد و لباس فعالیت داشته، گفت: مانتو عبایی که برای جشنواره مجازی مد و لباس اسلامی ارسال کردند بلند و باحجاب و به رنگ سبز و طوسی طراحی‌شده است که دلیل این انتخاب هم‌خوانی رنگ سبز با فضای طبیعی استان مازندران و در کنارش مقدس بودن رنگ سبز در دین اسلام بود،  همچنین ایده سوزن‌دوزی آن از کلون درب خانه «نیما یوشیج» پدر شعر نو که دارای فلسفه مربوط به خودش است، گرفته شد.

 

سلحشور یادآور شد: در مرحله طراحی این مانتو به  گذشته مازندران توجه شده و از سیاه دوزی طبرستان البته به‌صورت مدرنیته الهام گرفتیم و از رنگ پرچم ایران استفاده کردیم، به طرح میچکا هم توجه شد، در کنار مانتو شال دست‌دوز طوسی با لبه سبزرنگ به‌علاوه یک ماسک که دستمال‌گردن دارد و سوزن‌دوزی شده، به‌طوری‌که اگر شال کنار برود، حجاب گردن حفظ خواهد شد نیز ارائه‌شده است.

این طراح با اشاره به دوخت یک دستکش دست‌دوز سیاه دوزی شده مشکی‌رنگ، گفت: طراحی این پک کامل حجاب در گروه ما که از قبل باهم در کارهای دیگر هماهنگ بودیم دو روزبه طول انجامید و شنبه تحویل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل شد، هزینه انجام این طرح حدود ۶۰۰ هزار تومان برآورد شد.

 

 وی اضافه کرد: برگزاری این دست جشنواره‌ها کار  خوبی است، که باید منتظر نتیجه بمانیم، کارگروهی با رعایت زمان‌بندی مناسب نتیجه خوبی خواهد داشت،  با توجه به اینکه استان مازندران بیشترین فارغ‌التحصیل را در بخش طراحی مد و لباس دارد توقع می‌رود از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

 

سلحشور عنوان کرد: درخواست ما از مسئولان میدان دادن به طراحان مد و لباس استان است، تا ایده و نقش دوزی های خود را به میدان آورده و با برگزاری شوی لباس عفاف و حجاب، استفاده از ظرفیت کارخانه نساجی قائم‌شهر و امضای طراحان پوشاک باحجاب را به تولید انبوه رسانده و وارد بازار کنند.

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن طراحان لباس اسلامی بابل متذکر شد: هر چه که در بازار فراوان شود مد می‌شود، تا گذشته مانتوی کوتاه مد بود ولی امسال با فراوانی پیراهن و مانتو عبایی این دو لباس مد شدند،  پس ما می‌توانیم غرب‌گرایی ۴۰ ساله را با همکاری همه نهادها ظرف مدت پنج سال از بین ببریم.

 

وی تأکید کرد: اگر مسئولان به طراحان عفاف و حجاب اختیار و بودجه بدهند، دیگر خبری از بالاپوش‌های جلف در بازار نخواهد بود از حجم واردات پارچه و لباس کاسته خواهد شد و پوشاک اسلامی حرفی برای گفتن خواهد داشت.

 

سلحشور در پایان تأکید کرد: اختیار طراحی و ایده پردازی برای تولید باید در چندین نقطه مازندران به طراحان داده شود، به‌تازگی طرح استفاده از پارچه‌های دورریز شلوارهای جین را برای تولید مانتوی دکمه‌دار استارت زدیم که امیدواریم حمایت شود.

کد خبر 951533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha