«نورد کمال»، نخستین مسجد قطب شمال+تصاویر

مسجد«نورد کمال» در شهر«نوریلسک» با گنبد طلایی و ساختمان زمردی رنگ خود، نخستین مسجدی است که در قطب شمال ساخته شده است.

خبرگزاری شبستان: گروه جهان اسلام: مسجد «نورد کمال» واقع در شهر «نوریلسک» روسیه، نخستین مسجد در قطب شمال است که در سال 1998 میلادی ساخته شده است.

 

این مسجد با هزینه فردی به نام «مختد بک مییف»، تاتاری تبار بنا شده و نام پدر خود را بر روی این مسجد گذاشته است.

 

مسجد نورد کمال در منطقه ای واقع شده است که دمای هوای آن در زمستان به 50 درجه زیر صفر می رسد.

 

نمای ساختمان این مسجد از سنگ هایی به رنگ زمرد است و گنبد آن طلایی رنگ است.

 

 

بنابراین گزارش، مسجدی شمالی تر از مسجد نورد کمال در جهان وجود ندارد. مسجد  با فرش هایی پوشیده که تمام آن توسط مردم به این مسجد هدیه شده است.

 

از ویژگی های این مسجد می توان به ستاره ای شکل بودن آن اشاره کرد و مناره آن نیز چهار گوش است و ارتفاع آن به 30 متر می رسد. معمولاً مناره های مساجد مخروطی شکل هستند، اما مناره مسجد نوریلسک مربع شکل است که به خاطر سرمای شدید شمال است.

در صورت ساخت مناره به صورت استوانه ای شکل دیواره های آن منجمد شده و نسبت به باد های شمال واکنش بیشتری نشان می دهند. سقف مسجد و مناره آن شیب دار نیز است.

 

 

شبستان مسجد گرد و دایره وار است . مسجد دارای  دو طبقه است که  طبقه اول به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد و دروس اصول اسلام ، قوانین نماز و روزه در ماه مبارک رمضان آموزش داده می شود و طبقه دوم آن به مصلی اختصاص دارد.

این مسجد مانند سازه های زیادی در نوریلسک و به منظور مستحکم کردن پایه ساختمان بر پایه های شمعی ساخته شده است، پایه ها در عمق زمین زده و یا بهتر است گفته شود در عمق یخچال های یخی منجمد می کنند.

 

«عبدالله حضرت گالیموف»، فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی روسیه و امام مسجد نوریلسک درباره این مسجد می گوید: بیشتر مسلمانان این منطقه مهاجرانی از ملیت های مختلف هستند. تعداد زیادی از قفقاز به اینجا نقل مکان کرده که در بین آنها تاتار، باشقیر و آذربایجانی هستند که بیشتر آنان برای کار به این منطقه آمده اند.

 

 

وی می گوید: پیروان مذهب اهل سنت و شیعه هر دو  در این  مسجد نماز می خوانند و درهای های مسجد تا دیر وقت به روی همه باز است.

 

عبدالله حضرت گالیموف می گوید: هر یکشنبه، مسلمانان پس از کار هفته برای « ذکر» در مسجد جمع می شوند.

 

به علت دائمی بودن یخبندان در شهر نوریلسک و با توجه به اینکه پرورش گوسفند در این شهر میسر نمی باشد، مسلمانان در عید قربان به جای گوسفند از گوزن شمالی استفاده می کنند.

 

شهر نوریلسک 200 هزار نفر جمعیت دارد  که یک چهارم ساکنین آن مسلمانان بومی و غیر بومی هستند.

 

کد خبر 951665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha