نقش رسانه‌های دینی در مقابله با تهاجمات فرهنگی بسیار حائز اهمیت است

حجت‌الاسلام رویوران نقش رسانه‌های دینی در مقابله با تهاجمات فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین‌گریزی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: لازم است رسانه‌های دینی در فضای مجازی به دشمن‌شناسی و آسیب‌شناسی بپردازند.

«حجت‌الاسلام عادل رویوران» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با اشاره به نقش اثرگذاری رسانه‌های دینی در جوامع اسلامی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ، اکنون رسالت خداوند فقط تبلیغ دین توسط روحانی نیست، گاهی اوقات اثرگذاری خبرگزاری دینی از یک منبر بالاتر است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان افزود: یک عکس، کلیپ و نماهنگ امکان دارد اثری را در ذهن مخاطب بگذارد که ماندگار باشد، لذا رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که در حوزه دین مانند خبرگزاری شبستان فعالیت می‌کنند در باب تقویت مسائل دینی در فضای مجازی گام خوبی برداشته‌اند و ما نیز وظیفه داریم آنها را تقویت کنیم.

 

وی خواستار نشست با خبرنگاران خبرگزاری‌ها در سال جهش تولید شد و اضافه کرد: هدفمان از برگزاری این نشست هم‌افزایی است؛ باید بررسی کنیم که ما به چه نحو می‌توانیم مسائل دینی را در این ایام که بیماری منحوس کرونا ویروس بر جامعه احاطه پیدا کرده توسط خبرگزاری‌های دینی از جمله خبرگزاری شبستان در فضای مجازی تبلیغ کنیم و به دست مخاطبان برسانیم.

 

حجت‌الاسلام رویوران نقش رسانه‌های دینی در مقابله با تهاجمات فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین‌گریزی را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند تهدیدات در فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنید، لذا رسانه‌هایی که تبلیغات دین را انجام می‌دهند و در فضای مجازی حرکت می‌کنند باید از این فضای حاکم بر زندگی انسان‌ها که اکنون در دنیا رواج پیدا کرده، مسائل حقه دینی را بازگو کنند.

 

وی با بیان اینکه لازم است رسانه‌های دینی در فضای مجازی به دشمن‌شناسی و آسیب‌شناسی بپردازند اذعان داشت: نسل جوان و نوجوان ما نیاز دارند که این آسیب‌ها را در فضای مجازی بشناسند، باید از طریق رسانه‌های دینی سواد رسانه‌ای را بالا ببریم تا بتوانیم با تهاجمات فرهنگی که از طریق رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی وجود دارد مقابله و جلوگیری کنیم.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان با اشاره به اینکه اکنون اکثر جوانان ما مخاطبان فضای مجازی هستند ابراز کرد: اکنون بالغ بر 90 درصد جوانان از این فضا استفاده می‌کنند؛ مقام معظم رهبری در ابتدای امسال فضای مجازی را یکی از دغدغه‌ها در گام دوم انقلاب دانستند و از دانشجویان، طلاب جوان و قشر جوانان خواستند در این صحنه حضور پیدا کنند.

 

وی با بیان اینکه قطعا نقش جوانان در فضای مجازی اثرگذار خواهد بود عنوان کرد: ما می‌توانیم تمام تمهیداتی را که دشمن برنامه‌ریزی و فضاسازی کرده با کمک جوانان خنثی کنیم؛ اگر به اتفاقات اخیر مروری داشته باشیم می‌بینیم که ریشه و منشا برخی از شایعات به‌وجود آمده در فضای مجازی از طریق چه کشورهایی فرستاده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام رویوران ادامه داد: ما می‌توانیم با برگزاری دوره‌های آموزشی، سازماندهی و برنامه‌ریزی برای جوانان‌مان آنها را مجهز کنیم و اسحله جوانان ما موبایل‌هایشان خواهد شد به‌طوری‌که در فضای مجازی با تهاجمات فرهنگی و توطئه‌های دشمنان مقابله می‌کنند.

 

وی به نقش رسانه‌های دینی در معرفی اماکن فرهنگی و مذهبی اشاره کرد و گفت: همانگونه که ما اماکن و بناهای تاریخی و باستانی خودمان که ریشه در تاریخ ما دارد را به جهانیان معرفی و بازگو می‌کنیم اگر همان توان نیز برای اماکن مذهبی و فرهنگی ما گذاشته شود می‌توانیم با برنامه‌ریزی اماکن مذهبی مثل کارکرد و بازخورد مسجد، نمازهای جمعه، حوزه‌های علمیه و مراکز دینی را به جهان معرفی کنیم.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان بیان کرد: با معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی می‌توانیم کارکردها و اثرات آنها به‌ویژه اکنون در بحث مواسات و کارکردهای خدمات اجتماعی و مطالبات مردم که مساجد در بحث محرومیت‌زدایی، گندزدایی و مسائل مربوط به کرونا گام‌های خوبی را برداشته‌اند و به جهانیان نشان دهیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در ایام کرونا بسیاری از مردم دیدند که مساجد همانند دوران جنگ تحمیلی به عنوان پایگاه‌های اجتماعی برای ترویج و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جامعه در خط مقدم قرار دارند.

 

حجت‌الاسلام رویوران نقش خبرگزاری شبستان را در انتشار اخبار و نشر مسائل دینی و مذهبی بسیار برجسته دانست و گفت: خبرگزاری شبستان باید ابتدا با ارگان‌ها و مراکز و نهادهای دینی مرتبط باشد؛ ارگان‌های دینی نیز صرف سازمان تبلیغات، ارشاد اسلامی و فرهنگی سپاه نیست بلکه حوزه‌های علمیه، دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و هر جای دیگری که مقوله فرهنگ و دین را یدک می‌کشد یک محور برای خبرگزاری‌های دینی باز می‌کند. 

 

وی با اشاره به اینکه امکان دارد این محور در یک حوزه علمیه، مسجد، دفتر نهاد رهبری در یک دانشگاه و یا حتی یک تشکل دانشجویی و اساتید مذهبی دانشگاه و حوزه علمیه باشد تاکید کرد: انتظار می‌رود رسانه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی مانند خبرگزاری شبستان در عرصه‌هایی که مقوله فرهنگی و دینی را یدک می‌کشند ارتباط بیشتر و مستمری برقرار و نشست‌های تخصصی را برگزار کنند.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبادان اظهار داشت: خبرگزاری شبستان می‌تواند رابط میان اداره تبلیغات اسلامی و سایر خبرگزاری‌ها باشد؛ ما می‌توانیم برخی از مطالب را سازماندهی کنیم، مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری باید از طریق خبرگزاری‌ها به‌ویژه خبرگزاری‌های دینی دنبال شود.

 

وی با بیان اینکه خبرگزاری شبستان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در مسائل مربوط به حوزه علمیه، مساجد و امور فرهنگی، دینی و مذهبی شهرستان آبادان قدم‌های بسیار موثر و مفیدی را برداشته یاد آور شد: بسیاری از خبرگزاری‌ها مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... را به گوش مردم می‌رسانند ولی به مسائل دینی کمتر پرداخته می‌شود که خوشبختانه خبرگزاری شبستان در بحث انتشار اخبار و مسائل مربوط به دین و مذهب این وظیفه را برعهده گرفته و موفق عمل کرده است.

 

کد خبر 951693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha