ازدواج آسان باید به دغدغه ای عمومی تبدیل شود

جهت رفع مشکل ازدواج جوانان، باید ازدواج آسان به دغدغه ای عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، زدواج، تاریخچه ای به قدمت پیدایش انسان ها در کره زمین دارد و در تمام مکاتب و ادیان مطرح است اما هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای این موضوع اهمیت قایل نبوده است.

 

ازدواج یک موضوع فردی و اجتماعی است و طبق آیات و روایات دین اسلام همه افراد جامعه نسبت به ازدواج دیگران وظیفه دارند و ازدواج وظیفه جامعه است و بر همه لازم می داند که نسبت به ازدواج دیگران زمینه سازی کرده و گام بردارند.

 

سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان هفته ازدواج نامگذاری شده است که همه ساله به این مناسبت برنامه های متعددی در سراسر کشور و استان لرستان برگزار می شود.

 

این در حالی است که در عمل اقدام موثری در راستای تحقق ازدواج آسان دیده نمی شود و در حوزه تسهیل ازدواج جوانان بیشتر شعاری عمل شده تا یک فرهنگ فراگیر.

 

متاسفانه در این راستا فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته و علاوه بر اینکه کاستی‌هایی در ارتباط با تسهیل مقوله ازدواج وجود دارد، برخی خانواده ها هم به سمت ازدواج های تجملاتی روی آورده اند و امروز مراسم های آنچانی، خرید طلای در قالب چشم و هم چشمی و تهیه جهیزیه های سنگین باری بر دوش خانواده ها و سدی برای ازدواج آسان جوانان شده است.

 

ترویج سبک زندگی اسلامی نقش محوری در تحقق زندگی ازدواج آسان دارد

 

کارشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: نگاه سبک زندگی اسلامی، به خانواده و اجتماع و ارزش های انسانی و الهی، این سبک را از سایر سبک ها متمایز می کند.

 

« حجت الاسلام حسین دولتشاهی» سبک زندگی اسلامی را یک دیدگاه به زندگی خواند و خاطرنشان کرد: نگاه دینی و الهی به زندگی موجب ایجاد چهارچوب و قانون برای زندگی فردی و اجتماعی می شود.

 

حجت الاسلام دولتشاهی، اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی شیوه خاصی از زندگی فردی و اجتماعی است که مبتنی بر ارزش های انسانی واسلامی است.

 

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی، با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی پایبندی به ارزش هاست، ادامه داد: جهت ترویج و فهم سبک زندگی اسلامی باید به دنبال معرفی الگوهای این سبک باشیم.

 

وی گفت: زندگی و سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین(ع) و بزرگان دینی چون امام خمینی (ره) و علمای دینی نمونه بارز سبک زندگی اسلامی است.

 

حجت الاسلام دولتشاهی، با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی جدی برای اشاعه سبک زندگی اسلامی، بیان کرد: در سبک زندگی اسلامی افراد خانواده نسبت به هم و نسبت به جامعه مسئولیت های دارند.

 

وی ادامه داد: مسئولیت پذیری افراد خانواده وعمل کردن افراد خانواده نسبت به مسئولیت های خود و همچنین مسئولیت هر فرد نسبت به جامعه زمینه ساز رشد و توسعه و پیشرفت جامعه و سعادت و سلامت خانواده و جامعه خواهد شد.

 

حجت الاسلام دولتشاهی بیان کرد: سبک زندگی اسلامی مهم ترین راه مقابله با سبک زندگی غربی و آمریکایی است.

 

وی با اشاره به اهمیت تشکیل خانواده، گفت: با توجه به بالا رفتن سن ازدواج لازم است فرهنگ ازدواج آسان در بین خانواده ها بویژه جوانان نهادینه شود.

 

این کارشناس مسائل خانواده خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید جوانان را به سمت و سوی ازدواج آسان و به موقع و به دور از تجمل گرایی سوق دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه فرهنگ ازدواج آسان به درستی در جامعه رواج نیافته است و خانواده‌ها با تجمل گرایی ازدواج را سخت کرده اند و جوانان هم قادر به پرداخت هزینه‌های هنگفت ازدواج و مراسمات عروسی نیستند و به همین خاطر بسیاری از جوانان ما تا مرز چهل سالگی در مجردی به سر می‌برند.

 

حجت الاسلام دولتشاهی با اشاره به اهمیت ترویج ازدواج در اسلام علی الخصوص ازدواج آسان، افزود:دین مقدس اسلام بیشترین سفارش را در مورد ازدواج به عمل آورده، به گونه‌ای که تکمیل دین را منوط به ازدواج دانسته است. «رسول اکرم (ص) فرمودند: هر کس ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است. پس باید که در نیمه دیگر شرط تقوا رعایت کند.»

 

خانواده نقش محوری در تسهیل ازدواج جوانان دارند

 

«زهرا بهادری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: هزینه‌های سنگین، تجمل گرایی، مشکلات مالی در آغاز زندگی و چشم هم چشمی اطرافیان را از موانع اصلی در رابطه با تحقق ازدواج آسان دانست و گفت: در این رابطه والدین وظیفه دارند که با راهنمایی‌های خود برای جوانان دورنمایی از یک زندگی ساده و بی آلایش را ترسیم کنند.

 

مشاور خانواده خاطرنشان کرد: در این خصوص زندگی مشترک حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) الگویی تمام عیار برای جوانان است که مظهر کامل ساده زیستی و درک متقابل از همدیگر است.

 

بهادری با اشاره به نقش محوری خانواده های در تسهیل ازدواج جوانان، افزود: نقش خانواده را در ترغیب جوانان به ازدواج مؤثر است.

 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که در ترغیب جوانان به ازدواج نقش دارد نهاد خانواده است، تاکید کرد: رسانه‌ها و انسان‌های فکور و شخصیت‌های دلسوز اجتماعی در مورد رفع موانع ازدواج و تسهیل این امر مهم و القای دید واقع گرایانه به اقشار مختلف جامعه نقش مهمی در زمینه فراهم کردن شرایط ازدواج آسان دارند و در تحقق ازدواج جوانان بر تمامی دستگاه‌های اجرایی وظیفه است.

 

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه مهریه های سنگین و جهاز های سنگین از موانع ادواج جوانان است، بیان کرد: برخی خانواده‌ها احساس می‌کنند تعیین مهریه سنگین موجب استحکام و دوام زندگی زناشویی جوانان می‌شود در حالی‌که نه تنها چنین نیست بلکه این مورد در خیلی از موارد خود به عاملی برای از هم پاشیدگی زندگی زوج‌های جوان تبدیل شده است.

 

بهادری با توجه به اهمیت تشکیل خانواده، گفت: داشتن هدف برای تشکیل زندگی مشترک توسط جوانان نیازمند ارائه آموزش های زندگی به جوانان است.

 

ازدواج حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا (س) الگویی برای زندگی جوانان امروزی است چرا که با توجه به زندگی ساده این دو نور آثار و برکات زندگی آن‌ها هنوز ماندگار است نکته بسیار مهم در این ازدواج بحث «کُفویت» و همسان بودن است که اگر چه مراتب معنوی آن از درک ما خارج است اما مراتب ظاهری آن هم قابل توجه است و می تواند الگوی مناسب برای نسل جوان جامعه باشد.

کد خبر 952343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha