فلسفه ازدواج در سبک زندگی منتظرانه، زمینه‌سازی برای ظهور و تربیت نسل منتظر است

حجت‌الاسلام ملایی با بیان‌اینکه ازدواج در سبک زندگی منتظرانه زمینه‌ساز ظهور است نه هدف غایی، گفت: با چنین هدفی بسیاری از سنت‌های خرافی و انحرافی که در مسیر ازدواج مانع‌تراشی می‌کنند از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هفته ازدواج که از سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین علی و حضرت زهرا علیهماالسلام در اول ذی الحجه آغاز شده است و به منظور بررسی مولفه های ازدواج در سبک زندگی منتظرانه و آثار این پیوند در زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج)، با حجت الاسلام «حسن ملایی»، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: 

 

 

 

 

کیفیت ازدواج در سبک زندگی منتظرانه و زمینه ساز برای ظهور امام عصر(عج) چگونه است و آیا در این سبک از زندگی، ازدواج هدف محسوب می شود یا وسیله ای برای اهداف متعالی؟

 

یکی از اتفاق های مهمی که نوعاً برای پسران و دختران در طول زندگی رخ می دهد مسئله ازدواج و تشکیل خانواده است. اما شاید کمتر به اهداف این مسئله پرداخته شده که همین موضوع، چالش برانگیز است در حالی که اگر به مسئله مهدویت و سبک زندگی منتظرانه توجه کنیم و ازدواج را با آن پیوند دهیم، این چالش ها برطرف می شود.

از مباحث مهم در سبک زندگی منتظرانه، هدف گذاری برای ازدواج است، وقتی قرار است خانواده تشکیل و زندگی مشترک آغاز شود، تعیین هدف مشترک مهم است، اما بعضاً دیده می شود که هدف خاصی در ازدواج ها دنبال نمی شود مگر تامین برخی غرایز که این روند چالش های بسیاری را بر خانواده های نوپا تحمیل می کند.

اما اگر فرهنگ مهدویت وارد بحث خانواده و ازدواج شود هدفگذاری آرمانی و مقدس را برای آن تعریف می کند، چراکه در سبک زندگی منتظرانه و مهدوی، فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده برای آن است که زوجین برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) کنار یکدیگر قرار بگیرند.

 

یعنی در فرهنگ و مهندسی مهدویت و انتظار، ازدواج زمینه ساز ظهور و تحقق آن وعده موعود است؟

 

اگرچه ظهور با اراده الهی رخ می دهد اما سنت الهی بر این است که باید زمینه های این پدیده بزرگ و تاریخی توسط فرام شود تا مشیت خداوند به آن تعلق قرار بگیرد.

بر اساس روایات ائمه معصوم(ع) یکی از موانع اصلی ظهور امام زمان(عج)، نبود کادر کارآمد است. این کادر کارآمد در خانواده تربیت می شود اگر چنین دیدگاهی در دختران و پسران شکل بگیرد هدف از تشکیل خانواده مشخص می شود و اگر سختی هایی وجود داشته باشد چون هدف مقدس و آرمانی است، آستانه تحمل زوجین بالا می رود چنان که در ازدواج بزرگان دین به ویژه امام علی و حضرت زهرا علیهماالسلام این سبک و سیره را می بینیم و خروجی آن ازدواج هدفمند و دارای افق کلان، تربیت فرزندانی است که هر یک در برهه های حساس، اسلام را از گزند و آسیب مصون داشته اند.

 

داشتن نگاه منتظرانه و مهدوی در انتخاب همسر، به زندگی زناشویی و مشترک چه کیفیت و ویژگی هایی می بخشد؟

 

توجه به مهدویت در انتخاب همسر و ازدواج، مسیر و مقصد تشکیل خانواده را تغییر می دهد. وقتی هدف ازدواج را زمینه سازی ظهور قرار دهیم، درمی یابیم بسیاری از سنت های مرسوم برای ازدواج، مانع از دستیابی به آن هدف بزرگ و فراتر از آن انحرافی و خرافی است.

اگر شهرت‌محوری، پول‌محوری، آرامش‌محوری و آسایش‌محوری را هدف ازدواج ندانیم بلکه آنها را وسیله رسیدن به رشد و تعالی در نظر بگیریم، و اگر فرهنگ مهدویت را در جامعه ترویج کنیم، جوانان آنقدر به وسایل مادی و دنیایی سرگرم نمی شوند که از هدف غایی یعنی حرکت در مسیر رسیدن به پایان روشن تاریخ بازبمانند.

امید است آنقدر به وسایل و فرهنگ وارداتی مشغول نشویم که از هدف غایی جامعه منتظر یعنی حرکت به سمت ظهور امام مهدی(عج) غافل شویم.

 

در بیانیه گام دوم انقلاب معنویت و اخلاق از کلیدواژه های اصلی مقام معظم رهبری در تمدن سازی نوین اسلامی و حرکت به سوی ظهور هستند، انتخاب همسر و ازدواج با رویکردهای مهدوی و منتظرانه چقدر به تامین این دو عنصر در سبک زندگی زوجین کمک می کند؟

 

اگر طبق بیانیه گام دوم انقلاب بخواهیم معنویت و اخلاق را در جامعه حاکم کنیم به پشتوانه ای قوی نیاز داریم که مهدویت است، چون حاکمیت معنویت و اخلاق بر سبک زندگی بدون مهدویت امکانپذیر نیست.

اگر هدف آرمانی در ازدواج و انتخاب همسر را زمینه سازی ظهور لحاظ کنیم آنگاه به دلیل پشتوانه های مهدوی و منتظرانه، خانواده های ما با معنویت و اخلاق پیوند می خورند.

چنان که امام صادق(ع) شرط درک ظهور و قرار گرفتن در خیمه امام زمان(عج) را اخلاق و ورع (تقوای بالا) برشمرده اند. لذا ترویج مهدویت و انتظار می تواند موتور پیشرو در رسیدن به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه معنویت و اخلاق و حاکمیت آن بر ازدواج ها و روابط زوجین باشد.

کد خبر 952970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha