پازل جنون بزرگ

تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه بار دیگر نگاه‌ها را معطوف به رفتار «مرددیوانه» واشنگتن کرده است. این اتفاق را باید به عنوان قطعه کوچکی از پازل جنون بزرگ «دونالد ترامپ» تحلیل کرد.

خبرگزاری شبستان ، علی ودایع:‌بنا به تصویر درونی ایالات متحده،اوضاع رئیس جمهوری آمریکا به هیچ عنوان خوب نیست. عملا اداره امور ایالات متحده در واشنگتن از دست رفته است. لیست کشته شدن ویروس کرونا در آمریکا هر روز بلند و بلندتر می‌شود. اوضاع اقتصادی آمریکا خوب نیست. درگیری نیروهای گارد ملی و اغتشاشات خیابانی منجر به بازگشت خاطرات جنگ‌های داخلی آمریکا شده است. هنوز اتهامات بی‌شماری متوجه رئیس جمهوری آمریکا است و جامعه نخبگان آمریکا خواهان حذف رئیس جمهوری آمریکا هستند.
واقعیت دردناک برای محافظه کاران آمریکا این است که روزهای خوش جمهوری‌خواهان با تغییر تکتونیک در چشم‌انداز سیاسی در حال افول است. این روزها، رهبران دموکرات‌ها از باز پس‌گیری کاخ سفید، کنترل سنا و افزایش کرسی در مجلس نمایندگان سخن می‌گویند.  
همه معادلات نشان می‌دهد که ترامپ با احتمال 60 درصد در انتخابات الکترال مغلوب «جوبایدن» خواهد شد؛ البته از ابتدا گفته می‌شد که او به سرنوشت «ریچارد نیکسون» دچار خواهد شد. حالا ترامپ می‌خواهد به هرقیمتی که شده از مخمصه فرار کند. رئیس جمهوری آمریکا نیازمند یک اتفاق خاص یا یک سورپرایز برای هواداران سرخورده‌اش است. 
سیاست خارجی در حقیقت پاشنه آشیل ترامپ در عرصه داخلی و خارجی آمریکا است. او شاید فضا را برای نگارش دکترین ایالات متحده توسط جانشین خود تحت نظر «هنری کیسینجر» بازکرده باشد اما در عمل یک سیاستمدار منزوی و تحقیر شده است. 
ترامپ در چارچوب وحشت کلان ایالات متحده به دریای چین ناوگان جنگی اعزام کرده است. او در موضوعات اقتصادی و دیپلماتیک هم با پکن وارد جنگ تمام عیار شده است. رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد به هرقیمتی که شده با چینی‌ها به یک تفاهم نیم بند دست پیدا کند. 
اما داستان جمهوری اسلامی متفاوت‌تر از هر دشمنی خارجی ایالات متحده است. ترامپ به عنوان دشمن سرسخت برجام در عطش دیدار و تفاهم جدید با تهران سوخت.
واژگان‌شناسی ترامپ نشان می‌دهد که او بیش از آن که لاف جنگ می‌زد، تشنه دیدار نمایشی همانند داستان «کیم جونگ اون» بوده است. گاف ترامپ این بود که تاکتیک «مرد دیوانه» حداقل در مورد تهران جواب عکس داد. حالا رئیس جمهوری آمریکا با چیدن یک پازل جنون انگیز به دنبال درگیری مستقیم با ایران است تا انتخابات الکترال را با اختیارات جنگی تحت‌الشعاع قرار دهد.
ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» در حقیقت تکه دوم پازل جنون انگیز ترامپ بود. او با اعمال فشارهای اقتصادی کشنده، تلاش کرده بود مقدمات خروج ایران از برجام را فراهم کند تا ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل علیه تهران وارد عمل شود. در مقابل، «صبر استراتژیک» جمهوری اسلامی در کنار توسعه فعالیت‌های اتمی ایران نقشه ترامپ را نقش برآب کرد. البته تهران با حمله موشکی به عین الاسد هم نشان داد که دست و پا بسته رفتار نمی‌کند.
در حاشیه پازل جنون بزرگ، «بنیامین نتانیاهو» حضور دارد که گویا به سرنوشتی فجیع تر از «اسحاق رابین» دچار خواهد شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی با چندین و چند اتهام فساد مواجه است و تلاش می‌کند دادگاه قدس اشغالی را مرعوب کند. صف آرایی مخالفان نتانیاهو و درگیری با نیروهای امنیتی در عمل یک آشوب فراگیر را در سرزمین اشغالی رقم زده است. حاکمان درحال سقوط و سیاستمداران فاسد در همه جای دنیا یک الگوریتم رفتاری دارند  و تلاش می‌کنند اذهان عمومی را از اصل ماجرا منحرف کنند. 
حالا نتانیاهو هم سهمی از پازل جنون بزرگ می‌خواهد تا بتواند از مهلکه بگریزد. دروغ یا واقعیت، کابینه بی بی مدعی می‌شود که در اقدامات خرابکاری علیه تهران دست داشته است. آنها سریال تهران را هم به نمایش گذاشته‌اند تا حرف‌هایشان باورپذیرتر شده باشد. نخست وزیر اسرائیل در عطش یک اقدام نظامی ایران می‌سوزد. 
پازل جنون بزرگ درنهایت تلاش می‌کند ترامپ و نتانیاهو را همزمان از یک سقوط کشنده نجات دهد. تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه اقدامی در جهت عصبی شدن تهران است. به هر میزان که التهاب سیاسی سرزمین اشغالی افزایش پیدا کند و سقوط ترامپ جدی شود؛ رفتار تهاجمی آمریکا و اسرائیل در پازل جنون بزرگ شدیدتر خواهد شد. در مقابل این پازل، تهران نیازمند بازی هوشمندانه‌ای است تا به خواست آنها تن ندهد و از طرف دیگر اقتدار خود را حفظ کند.

کد خبر 953136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha