اهل عبادت باید حکیمانه دعا کنند که قرآن روش آن را به ما آموزش داده است

استاد حوزه علمیه گفت: کسانی که اهل عبادت هستند باید هنگام دعا حکیمانه دعا کنند، قرآن در چندین آیه روش حکیمانه دعا کردن را به ما یاد داده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «میثم علی‌پناه»، شامگاه شنبه ۴ مرداد به مناسبت ماه ذی‌الحجه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: بر اساس روایات اهل‌بیت(ع) مغز عبادت دعا کردن است.

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید ای پیامبر به بندگان من بگو اگر دعا کردن آنها نبود به آنها اعتنا نمی‌کردم.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه اتصال بین ملک و ملکوت بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: توفیق دعا کردن نصیب هرکس نمی‌شود، مقام و منزلت بندگان نزد خداوند بر مبنای تقوا است و ظاهر افراد را در نظر نمی‌گیرد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: گاهی خداوند توفیق دعا می‌دهد منت گذاشته دعای ما را به اجابت نزدیک می‌کند، اما ما با یک عمل نادرست توفیق دعا و اجابت آن را از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه کسانی که اهل عبادت هستند باید هنگام دعا حکیمانه دعا کنند، اظهار کرد: قرآن در چندین آیه روش حکیمانه دعا کردن را به ما یاد داده است.

 حجت‌الاسلام علی‌پناه ادامه داد: گاهی خداوند توفیق دعا و اجابت آن را به ما عطا می‌کند اما ما کج سلیقگی می‌کنیم و موقعیت‌های اجابت دعا را ضایع می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از دعاهای مهم قرآنی درباره تربیت نسل است، ابراز کرد: در آیه ۴۰ سوره ابراهیم حضرت می‌فرمایند «خدایا من و نسل مرا اقامه‌کننده نماز قرار بده»، نماز خواندن با اقامه نماز تفاوت دارد نمازخوان زیاد هست یعنی شخص نماز می‌خواند اما غیبت، دروغ، ظلم و گناهان دیگر را می‌کند اما اقامه‌کننده نماز چنین نمی‌کند.

وی با بیان اینکه نماز ترمز گناه است و انسان را درباره یاد خدا شارژ می‌کند که گناه نکند، عنوان کرد: اگر به لقمه حرام، ناموس مردم و بسیار گناهان دیگر رسیدم و توقف کردم نشان می‌دهد که ما نماز را اقامه کردیم.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) رندانه دعا می‌کنند و از خدا می‌خواهند که نسل او اقامه‌کننده نماز باشند، گفت: نماز مثل چتر کل زندگی انسان را پوشش می‌دهد به گونه‌ای که شخص در قامت پدر، مادر مدیر کاسب بهترین‌ها می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اقامه نماز بر همه لحظات زندگی انسان سایه می‌اندازد و بر روزی انسان اثرات مثبت دارد، اظهار کرد: رزق تنها حقوق شما نیست، همسر خوب، فرزند صالح، رفیق خوب خانواده شایسته  از مصادیق رزق هستند.

وی با بیان اینکه قرآن برای تربیت نسل بسیار ارزش و اهمیت قائل است، ابراز کرد: پرونده اعمال انسان پس از مرگ بسته می‌شود اما اگر انسان فرزند صالح در دنیا داشته باشد در عالم برزخ همواره به او فیض می رساند.

حجت‌الاسلام علی‌پناه با بیان اینکه برای تربیت نسل باید افزون بر دعا به تحصیل مال حلال هم بسیار توجه کرد، گفت: امام صادق(ع) لقمه حلال و حرام در نسل ظاهر می‌شود، درباره تربیت نسل توجه به انتخاب همسر هم بسیار اهمیت دارد، لقمه حلال و دامن پاک مادر بر تربیت نسل بسیار اهمیت دارد. در انتخاب همسر تنها به جمال او توجه نکنید بلکه به دین، اخلاق، رفتار و گفتار او توجه کنید.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: شیخ فضل الله نوری پسری داشت که بر اعدام پدر بسیار اصرار می‌کرد، زمانی که به دنیا آمد مادر او مریض شد نتوانست به فرزند خود شیر بدهد برای او دایه‌ای یافتند که بعدها فهمیدند ناصبی و دشمن امیرمومنان امام علی(ع) است و در محل خود به ناپاکی و فحشا معروف است، همین شیر خوردن سبب شد که او به انحراف کشیده شود به گونه‌ای که پای چوبه دار پدر کف می‌زد، همچنین از او فرزند آلوده‌ای به نام کیا نوری به دنیا می‌آید که بعدها رئیس حزب توده شد اما درک رفت.

کد خبر 953424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha