استرس و اختلالات کم خونی علّت دردهای دست چپ جوانان و نوجوانان

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ بیماری های مادرزادی قلب بالغین؛ استرس و اختلالات کم خونی را علّت دردهای دست چپ جوانان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: احتمال اینکه این دردها در این سن ماهیت قلبی داشته باشند خیلی پائین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر مریم علیرمضانی یکشنبه شب (5 مرداد ) در برنامه مطب در خانه در پاسخ به خانمی 33 ساله که پرسید چند روزی است وقتی نفس می کشم سمت قلبم تیر می کشد و به پزشک مراجعه کردم تشخیص اسپاسم داد و قرص رباکسول تجویز کرد که خوب شدم آیا الان هم ممکن است اسپاسم باشد یا اینکه به دکتر مراجعه کنم؟ گفت: با توجه به سن شما و ماهیت درد، احتمال اینکه منشأقلبی باشد خیلی کم است.

 

 

 متخصص قلب و عروق و فلوشیپ بیماری های مادرزادی قلب بالغین در پاسخ به سوال خانمی 38 ساله که پرسید بعضی مواقع احساس می کنم ضربان قلبم کم است، گاهی با دستگاه فشار خون تعداد ضربان قلبم را اندازه می گیرم بین 56 تا 60 است و دستگاه آریتمی نشان می دهد که در این مواقع احساس افت فشار خون و سبکی سر هم دارم آیا نیاز به چکاپ دارم؟ بیان کرد: دو مسئله وجود دارد اینکه معمولاً آریتمی مسئله ای نیست که بتوان با دستگاه دیجیتال بررسی و تشخیص داده شود  و باید حتماً نوار قلب گرفته شود دیگر اینکه اگر شما علامت دارید و سرگیجه، احساس سبکی سر و افت فشار خون دارید حتماً باید بررسی شوید و علائم حیاتی شما چک شود.

 

 

خانم 28 ساله ای هم پرسید در یک کارخانه مشغول به کار هستم از آنجایی که ملزم به استفاده از ماسک هستم هر روز در ناحیه قفسه سینه احساس سنگینی و تنگی دارم و خسته و دچار سردرد می شوم؛ یک هفته ای هم هست که تیرهای ناگهانی و گذرا در سمت چپ قفسه سینه کشیده می شود راهنمایی کنید؟ دکتر علیرمضانی پاسخ داد: با توجه به سن و در صورتی که بیماری زمینه ای قلبی، دیابت، فشار خون و بقیه فاکتورهای خطر را نداشته باشید احتمال اینکه دچار بیماری قلبی باشید کمتر مطرح است امّا در این شرایط حتماً ماسک بزنید.

 

 

وی در پاسخ به آقای 59 ساله که اغلب دچار فینت می شود و قرص فشار و چربی خون و پروستات مصرف می کند و پرسید آیا عوارض دارو است؟ چه پیشنهادی برای برطرف شدن فینت می دهید؟ خاطرنشان کرد: اسم داروهایی که مصرف می کنید و علائم حیاتی حین فینت کردن برای ما مهم است و شاید نیاز باشد اگر این داروها تأثیر گذار باشند باید تغییر یابند و دوز آن ها کمتر یا بیشتر شود.

 

 

دکتر علیرمضانی در پاسخ به شخصی 54 ساله که دارای فشار خون است و پرسید مدّتی است فشار خون 10 روی 7 است و قرص لوزار را نصف کردم؛ گاهی تیر در قفسه سینه که به پشتم می زند احساس می کنم و ضربان قلب هم 94 است آیا این فشار خون که گاهی پائین می آید خطری برای قلبم ندارد؟ گفت: با توجه به شرایط شما و فشار خون بهتر است ارزیابی انجام و ماهیت درد مشخص شود؛ در مورد تغیییر دوز داروی فشار خون هم باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود که چقدر دارو مصرف کنید.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر اینکه علّت دردهای دست چپ دختر 16 ساله ام چه می تواند باشد؟ بیان کرد: احتمال اینکه  این دردها در این سن ماهیت قلبی داشته باشند خیلی پائین است و بیشتر می تواند به دلیل استرس و اختلالات کم خونی باشد.

 

 

خانم 34 ساله ای هم پرسید با مراجعه به پزشک تشخیص داده شد که قلبم سوراخ است آیا بالابودن فشار خونم می تواند دلیل سوراخ بودن قلبم باشد و اینکه عمل جراحی برای درمان این عارضه من سخت است؟ که دکتر علیرمضانی پاسخ داد: شرح حال شما کامل نیست و با توجه به سن و حساسیت موضوع بهتر است به پزشک جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید.

 

 

وی در پاسخ به سوال خانمی 43 ساله که پرسید ضربان قلب من بالا می رود اکوی قلب چیز خاصی را نشان نداد، قرص پروپرانول 20 مصرف می کنم و ضربان قلبم تنظیم می شود آیا خوردن طولانی مدت این دارو عوارضی ندارد؟ تصریح کرد: اکوی شما نرمال بوده ودر مورد مصرف پروپرانول هم توصیه می کنم حتماً ادامه درمان یا قطع درمان زیر نظر پزشک تان باشد.

 

 

فردی 24 ساله هم پرسید هفته ای دو تا سه مرتبه احساس می کنم قلبم چند لحظه ای نمی زند بعد تند می زند، که احساس مردن به من دست می دهد، به دکتر مراجعه کردم هولتر نصب کرده و گفته است آریتمی دارید از آنجایی که فشار خون 13 روی 8 است آیا آریتمی بیماری زمینه ای به حساب می آید؟ متخصص قلب پاسخ داد: آریتمی ها انواع مختلفی دارند و همه آن ها خطرناک نیستند و می تواندی زندگی عادی خود را داشته باشید، برای اطمینان خاطر هم تحت نظر پزشک به صورت دوره ای باشید.

 

 

وی در پاسخ به سوال شخص 22 ساله ای مبنی بر اینکه آیا عمل باز برای درمان قلب سوراخ من لازم است؟ گفت:  معمولاً سوراخ های قلب درمان های متفاوتی دارند بستگی به شرح حال شما و نتایج تصویر برداری مانند اکو کاردیوگرافی دارد و معمولاً پزشک شما تصمیم می گیرد که چه درمانی برای شما در نظر بگیرد بعضی وقت ها نیاز به درمان نیست و فقط نیاز است به صورت دوره ای پیگیری کنید امّا سوراخ های قلبی امروزه اگر آناتومی مناسبی داشته باشند با روش اینترنیشن هم قابل بستن هستند.

 

 

این متخصص قلب در ادامه به سوال دختر 23 ساله ای که میگرن دارد و داروی توپیرامات مصرف می کند پرسید با انجام آزمایش مشخص شد که آنزیم  cpk207 بوده امّا بازه نرمال آن 26 تا 140 است و نیز  ldhهم 215 بود لذا علّت بالا بودن آنزیم  cpk چه چیز است؟ ضمن اینکه گاهی اوقات درد قلبی خفیف و ضعف در پاهایم احساس می کنم؛ بیان کرد: با توجه به  نتایج آزمایش احتیاج است که مراجعه حضوری داشته باشید و بالا رفتن ldh و  cpk می تواند علّت های متفاوتی داشته باشد.

 

 

شخص 45 ساله ای هم پرسید سال 95 عمل بای پس انجام دادم آن موقع ef 32 درصد بود در حال حاضر هم قرص کاردویلول، اسپیرونولاکتون، کاپتپریل 25، آسپرین و اتورواستاین 40 مصرف می کنم، آیا اگر دچار بیماری کرونا شدم با توجه به داروهایی که می خورم خطرناک نیست؟ محل کارم دو ماسک جراحی 3 لایه و فیلتر دار می زنم، این روزها با شنیدن فوت برخی ها بر اثر کرونا استرس می گیرم، و اینکه نیاز به تست ورزش یا اکو هست؟ دکتر علیرمضانی بیان کرد: با توجه به بیماری زمینه ای که دارید در مقابله با کرونا خیلی مراقب باشید و نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید، در مورد داروها هم با توجه به اکویی که در سال 95 انجام دادید بهتر است داروها را ادامه دهید در مورد انجام تست ورزش هم بر اساس علائم و شرایط جسمی پزشک باید تصمیم بگیرد.

 

کد خبر 953653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha