نماز جمعه تریبون بصیرت افزایی در امور عبادی سیاسی و اجتماعی است 

حجت الاسلام اکبر افشارمنش گفت: نماز جمعه، تریبون بصیرت افزایی در امور عبادی، سیاسی، اجتماعی و تقویت کننده روحیه ایمان و تقوا در مسلمین است.

حجت الاسلام «اکبر افشارمنش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، با اشاره به پنجم مرداد ۱۳۵۸ سالروز اولین اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله طالقانی در کشور، گفت: نماز جمعه، تریبون بصیرت افزایی در امور عبادی، سیاسی، اجتماعی و تقویت کننده روحیه ایمان و تقوا در مسلمین است.

امام جمعه شهرستان کهنوج یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را اقامه نماز جمعه در کشور، قلمداد کرد و افزود: اقامه نماز جمعه یک دستاورد عبادی و سیاسی می باشد و نماز ولایت و حاکمیت است و امام جمعه باید به حکم ولی امر مسلمین اقامه نماز جمعه کند و اگر حکم نداشته باشد از لحاظ فقهی نمی تواند نماز جمعه را اقامه کند.

وی اظهار کرد: تریبون نماز جمعه منبر حاکم اسلامی است و از آن باید در راستای تبلیغ سیاست های نظام اسلامی استفاده کند، در نماز جمعه علاوه بر توصیه به تقوا، برای نگه داشتن مردم در صحنه، آگاهی های سیاسی و مذهبی به آنها ارائه می شود.

 حجت الاسلام افشارمنش با بیان ابن مطلب که دشمن نسبت به برپایی نماز جمعه ها حساس است، تاکید کرد: دشمن نسبت به حضور مردم، ترکیب جمعیتی و نوع شعارهایی که مردم سر می دهند و همچنین نسبت مواضع خطیب جمعه، حساسیت ویژه ای دارد بنابراین برپایی هر چه باشکوه تر نماز جمعه، سدی برای مقابله با دشمن می باشد و این فریضه عبادی و سیاسی چه در طول تاریخ انقلاب اسلامی، چه در زمان جنگ و چه در زمان فتنه گروهک ها، همواره مانع از پیشبرد اهداف دشمنان شده است.

امام جمعه کهنوج به فعالیت های فرهنگی نهاد نماز جمعه شهرستان کهنوج اشاره کرد و افزود: برگزاری مناسبت های مذهبی اعم از ولادت و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام در مسجد جامع، دعوت از سخنرانان کشوری همچون حجت الاسلام سرودی، بوشهری و ایزدخواه در مراسم های مختلف، برگزاری با شکوه مراسم عید غدیر و ایام فاطمیه، برگزاری مراسم معنوی اعتکاف و برپایی جشن نیمه شعبان برخی از فعالیت های فرهنگی این نهاد است.

وی ادامه داد: تشکیل قرار گاه فرهنگی با محوریت دفتر امام جمعه و با همکاری نهادهایی همچون سپاه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه های جهادی، اداره تبلیغات اسلامی، هیئت های مذهبی شهرستان و تقسیم کار در بین آنها، یکی دیگر از برنامه های فرهنگی این نهاد می باشد.

حجت الاسلام افشارمنش عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه های نهاد نماز جمعه شهرستان، فعالیت در فضای مجازی با تشکیل سه گروه متشکل از مربیان قرآنی، مبلغین و حلقه های صالحین و همچنین تشکیل کارگروه مجازی ماه مبارک رمضان با مشارکت تعدادی از اساتید حوزه علمیه با محوریت بیان مسائل حوزه خانواده، تربیت کودک، تفسیر قرآن کریم و برگزاری درس اخلاق در حوزه علمیه فاطمیه کهنوج و مدرسه سفیران هدایت عنبرآباد می باشد.

امام جمعه کهنوج ابراز کرد: علاوه بر این نهاد نماز جمعه شهرستان کهنوج، حمایت از جامعه القرآن شهرستان واحد خرد سالان و بزرگسالان، تهیه شناسنامه فرهنگی مساجد شهرستان، برگزاری جلسه تفسیر قرآن برای تعدادی از مدیران و مربیان آموزش و پرورش، فعال کردن شورای فرهنگ عمومی و شورای زکات، حضور فعال در دفتر و پاسخگویی به مراجعین، جذب 33 روحانی برای اجرای طرح هجرت و مستقر در روستاها، جذب 3 نفر سرباز سطح 2 و 4 در دفتر و برپایی نمایشگاه کتاب به صورت ماهانه در مصلی نماز جمعه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره آموزش قرآن کریم در مسجد جامع، اجرای طرح تلاوت نور همراه با تقسیر آیات قرآن کریم در مساجد شهرستان با همکاری ائمه جماعات، برگزاری نشست با روحانیون هر 2 ماه یکبار و اجرای طرح تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان در محل سپاه از دیگر فعالیت های فرهنگی نهاد نماز جمعه شهرستان کهنوج است.

حجت الاسلام افشارمنش ادامه داد: از سایر برنامه های این نهاد، برگزاری مراسم سخنرانی دهه دوم محرم، برگزاری مراسم قرائت زیارت عاشورا هر هفته در جوار شهدای گمنام، برگزاری جشن ازدواج آسان ۳۰ زوج در روستای توکل آباد و در دانشگاه آزاد شهرستان، برگزاری مراسم ازدواج آسان در جوار شهدای گمنام و همچنین اهدا 65 میلیون تومان وجه نقد به طلاب، مداحان و قشر های آسیب دیده از کرونا می باشد.

 

امام جمعه کهنوج در تشریح فعالیت های حمایتی نهاد نماز جمعه کهنوج، اظهار کرد: ماهانه 50 میلیون تومان شهریه با کمک فردی خّیر به روحانیون طرح هجرت و روحانیون مستقر، طلاب متاهل، اساتید و کادر حوزه علیمه و سادات پرداخت می شود.

وی عنوان کرد: امسال طی 2 مرحله سبد غذایی در بین روحانیون توزیع شده و همچنین با مشارکت سپاه شهرستان و بنیاد علوی 2 هزار سبد غذایی در بین خانوارهای نیازمند و متضرر از کرونا توزیع شد.

حجت الاسلام افشارمنش بیان کرد: علاوه بر این با جلب کمک های مومنانه خیرین شهرستان 500 سبد غذایی و از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز 300 سبد غذایی تهیه شده و در بین نیازمندان توزیع شد.

امام جمعه کهنوج افزود: همچنین با همکاری سپاه شهرستان و با جلب کمک های مردمی مبلغ 80 میلیون تومان وجه نقد جمع آوری شده و نهاد نماز جمعه در تولید ماسک با حوزه علمیه خواهران همکاری کرده و با کمک به گروه های جهادی در مناطق سیل زده زهکلوت به سیل زدگان خدمت رسانی کرد.

وی در تشریح فعالیت های عمرانی نهاد نماز جمعه شهرستان کهنوج، ابراز کرد: ساخت موسسه قرآنی به مساحت 450 متر مربع، ساخت 17 باب مغازه برای حوزه علمیه خواهران که 6 باب آن اخیرا به مرحله بهره برداری رسیده است، تکمیل ساختمان مدرسه فاطمیه، ساخت حرم شهدای گمنام با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی، ساخت 6 باب خانه عالم در سطح شهرستان، ساخت موسسه قرآنی ویژه برادران جنب مسجد بهمن با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی، آسفالت 2 هزار و 500 متر مربع از محوطه مصلی مسجد بهمن، ساخت مهمانسرا برای حوزه علمیه خواهران و بازسازی خانه امام جمعه که بر اثر آتش سوزی تخریب شده بود، برخی از فعالیت های عمرانی این نهاد می باشند.

حجت الاسلام افشارمنش یادآور شد: خرید مکانی به عنوان مهمانسرای دفتر امام جمعه، تامین 30 هزار متر زمین برای ساخت مصلی، خرید یک دستگاه سمند دوگانه سوز برای دفتر امام جمعه از طریق شورا، تهیه سند زمین حوزه علمیه خواهران، مرمت و نگهداری باغ وقفی حوزه علمیه عنبرآباد، پرداخت 10درصد حقوق اساتید، اعطای سبد غذایی در 2 مرحله به حوزه علیمه خواهران، پرداخت حق بیمه اساتید و کادر حوزه علمیه خواهران و در نهایت تهیه 20 عدد جهیزیه برای خواهران حوزه علمیه از سایر فعالیت های نهاد نماز جمعه شهرستان کهنوج است.

 

امام جمعه کهنوج در خاتمه از اعضای ستاد نماز جمعه، مسئولین شهرستان کهنوج و کلیه افرادی که در به ثمر رساندن این امور زحمت کشیدند، تقدیر و تشکر کرد. 

کد خبر 954083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha