نیاز امروز حرفه خبرنگاری انسان هایی پیشتاز و خط شکن است

قاضی زاده هاشمی حوزه خبرنگاری در کشور ما هنوز خیلی حرفه ای نیست، نیاز امروز این حرفه انسان هایی پیشتاز و خط شکن هستند که وقتی مقاله یا کتابی می نویسند بتوانند در سطح جهانی تغییرات ایجاد کنند؛ این گونه افراد می توانند باعث ارتقاء جامعه خبرنگاران شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،«امیر حسین قاضی زاده هاشمی» در صحنه ضبط ویژه برنامه روز خبرنگار، گفت: روز خبرنگار را پیشاپیش به جامعه رسانه ای کشور تبریک می گویم؛ امیدوارم که همیشه سرافراز و پیروز باشند؛ رسانه و نقش آن در جامعه ابعاد گسترده ای دارد؛ رسانه ها این اختیار را به انسان ها می دهند تا بتوانند به راحتی انسان های هم فکر خود را در سطح جهان پیدا کنند.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که هر فردی امروزه صاحب تریبون شده است اما خبرنگارها افرادی هستند که کار خبر و اطلاع رسانی را تخصصی انجام می دهند؛ افزود: خبرنگاران جریان ساز های اجتماعی هستند و وقتی از قلم خود استفاده می کنند، به جامعه نگاه ویژه دارند و به موضوعات و مسائل هدف می دهند.

 

وی با اشاره به آزادی مطبوعات در ایران و کشور های مختلف جهان، گفت: هیچ کدام از مطبوعات در هیچ جای دنیا به طور کامل آزادی ندارند؛ هر چقدر هم آزادی وجود داشته باشد اما در نهایت خبر منتشر شده اندیشه خود خبرنگار یا صاحب آن خبرگزاری است بنابراین هر وقت خبری را دریافت می کنیم باید اول به خط فکری آن دقت بکنیم.

 

قاضی زاده هاشمی با بیان این که آزادی به معنای حداکثری متصور نیست؛ گفت: به نظر بنده حد آزادی در مطبوعات اندیشه صاحبان آن ها و جلوگیری از آسیب رساندن به آبروی دیگران است؛ شغل خبرنگاری شغلی ویژه از نظر اجتماعی است؛ این شغل معمولا یک شغل رسمی و دائمی نیست و عمدتا کارمزدی می باشد.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که معمولا افراد و سرمایه گذار ها در این حوزه مشکل پشتیبانی دارند، افزود: حوزه خبرنگاری در کشور ما هنوز خیلی حرفه ای نیست، نیاز امروز این حرفه انسان هایی پیشتاز و خط شکن هستند که وقتی مقاله یا کتابی می نویسند بتوانند در سطح جهانی تغییرات ایجاد کنند؛ این گونه این افراد می توانند باعث ارتقاء جامعه خبرنگاران در کشورمان بشوند.

 

وی با اشاره به دغدغه ها و مشکلات خبرنگاران، ادامه داد: قوانین لازم برای پشتیبانی از خبرنگاران در مجلس تصویب شده است؛ به طور مثال دادگاه مطبوعات برای رسانه ای ها راه اندازی شده است؛ اما این که در جامعه ای نقد اخلاقی و نقد پذیری اتفاق بیفتد، نیازمند زمنیه هایی است؛ در خصوص نداشتن بیمه هم باید بگویم که متاسفانه 40 درصد مشاغل کشور بیمه ندارند و این تنها مشکل خبرنگاران نیست.

 

قاضی زاده هاشمی با بیان این که خبرنگاران صندوق و منابعی دارند؛ گفت: مجلس قوانین حمایتی را تصویب می کند اما چون دولت منابع را در اختیار قرار نمی دهد متاسفانه بحث بیمه خبرنگاران محقق نمی شود؛ مشکل دیگری که وجود دارد این است که خیلی از همکاران شما بیمه می شوند ولی الان خبرنگار نیستند، برای همین جوان ترها پشت صف می مانند.

 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که آگاهی عمومی فقط با شفافیت اتفاق می افتد؛ افزود: این رسانه ها هستند که آگاهی عمومی جامعه را با شفاف سازی بالا می برند؛ البته دروغ هم نباید گفت؛ وقتی خبرنگار از فساد یا جرمی پرده برمی دارد نباید انتظار داشته باشد کسی او را اذیت نکند، بلکه اگر کسی از او شکایت نکرد باید به کار خود شک کند؛ خبرنگاری مجاهدت است.

 

وی افزود: ما برای مجلس یک خبرگزاری رسمی به نام خانه ملت داریم اما می خواهیم آن را ارتقاء بدهیم به گونه ای که به عنوان یک دبیرخانه عمل کند؛ قرار است خبرگزاری های سراسر کشور با خبرگزاری خانه ملت برای تولید و ارائه اخبار همکاری بکنند.


 

کد خبر 954614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha