نیم درصد درآمد شهرداری‌ها کفاف هزینه‌های جاری کتابخانه‌ها را نمی‌کند

منوچهری گفت: بیشترین بخش درآمد کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و کمکی است که دولت به نهاد می‌کند که این منابع کفاف هزینه‌های جاری کتابخانه‌ها را نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «روح‌الله منوچهری»، مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس امروز (پنج شنبه 9 مرداد) در خصوص تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی شیراز و زرقان و توضیح درباره نواقص قانونی نهاد کتابخانه‌ها با «ابراهیم عزیزی»، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در این دیدار ضمن تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی کلان‌شهر شیراز گفت: شیراز تنها کلان‌شهری است که هنوز کتابخانه مرکزی ندارد اما پیگیری‌ها در این زمینه انجام شده و زمین کتابخانه جای‌نمایی شده است، با توجه به اینکه امسال شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده‌است اگر کار ساخت کتابخانه مرکزی از همین امسال شروع شود، اتفاق بسیار خوب و مبارکی است.

منوچهری ادامه داد: کتابخانه شهید دستغیب به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز، نیز در پروژه ای کلان در دست به سازی است که امیدواریم این پروژه تا پایان سال به اتمام رسیده و کتابخانه بازگشایی ‌شود.

وی با اشاره به منابع درآمدی کتابخانه‌ها گفت: بیشترین بخش درآمد کتابخانه‌ها از نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و کمکی است که دولت به نهاد می‌کند که این منابع کفاف هزینه‌های جاری کتابخانه‌ها را نمی‌کند.

منوچهری با تصریح اینکه از این پس سالن‌های مطالعاتی خصوصی باید با مجوز فعالیت کنند، ادامه داد: در حال حاضر بحث صدور مجوز برای  احداث و فعالیت سالن‌ های  مطالعه خصوصی در اداره کل کتابخانه های عمومی فارس آغاز شده است، با این کار هم مشکل سالن مطالعه در برخی نقاط شهر که کتابخانه وجود ندارد حل می‌شود و هم برای تعدادی اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های فارس گفت: در قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌ها تناقضات و تعارضات فراوانی به چشم می‌خورد که این تناقضات مانع بزرگی بر سر راه حرکت رو به جلو و پیشرفت کتابخانه‌ها شده است، این تناقضات قانونی حتی بر وضعیت معیشتی کتابداران نیز تاثیر گذاشته است به صورتی‌که در پرداخت حقوق و نحوه افزایش حقوق کتابداران به علت نداشتن فصل یک و شناسه کارمندی مشکل ایجاد کرده است.

منوچهری ابراز امیدواری کرد: این تناقضات با کمک و همراهی مجلس به زودی برطرف شود تا کتابخانه‌ها از رسالت اصلی خود که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است دور نشوند.

کد خبر 955133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha