قربانی و صله رحم  در سایه پروتکل بهداشتی

قربانی و صله رحم، از جمله سنت های خاص و پسندیده عید قربان در مازندران و همه ایران اسلامی است که امسال با شیوع بیماری کرونا در سایه رعایت پروتکل بهداشتی انجام می شود.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی در بین مسلمانان است و اعیاد اسلامی علاوه برای ایجاد نشاط روحی در میان امت، فرصت‌هایی را برای مسلمین ایجاد می‌کنند که باید قدردانشان بوده و به راحتی آن‌ها را از دست ندهیم. در این مجال به بیان پنج فرصت طلایی که در این روز برایمان فراهم می‌گردد اشاره می‌کنیم.

 

بی تردید فلسفه قربان، تنها سربریدن نیست؛ بلکه فرصتی است که از تعلقات دنیوی و آنچه ما را درگیر خود کرده است تا از خدا رها شدیم؛ جدا می کند و قربان، فرصتی دوباره برای رسیدن به معبود و سرنهادن بر آستان دوست است.

 

اوج بندگی و ایثار در این روز به بالاترین درجه رسیده و همه ما با الگوبرداری از حضرت ابراهیم(ع) که برای معبود حاضر شد تا اسماعیل خود را قربانی کند؛ تلاش داریم تا از وابستگی‌های دنیوی رها شویم.

عید قربان یکی از اعیاد مهم و اصلی مردم مازندران در کنار همه مردم ایران اسلامی است که مردم شهر و روستاهای این دیار برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عید از چند روز قبل به تدارک قربانی و شیرینی برای منزل و همچنین خرید لباس، کفش، شیرینی و آجیل برای نوعروسان خود می‌پردازند.

 

 دید و بازدید و حلالیت طلبی از جمله آداب و رسوم خاص مردم این استان در روز عیدقربان است و اگرچه این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا همه مردم مازندران همچون سراسر ایران اسلامی تلاش دارند که پروتکل بهداشتی رعایت شود؛ اما خیلی از مردم از قربانی کردن در این روز بزرگ غافل نیستند و آداب و رسوم را براساس سنت هایی که دارند و با رعایت بهداشت کامل فردی و اجتماعی انجام می دهند.

 

ذبح قربانی و دیدار با بزرگان فامیل، با رعایت پروتکل بهداشتی و فضای مجازی

« رنجبر » یکی از شهروندان بهشهری است که بنا به گفته خود، برنامه ریزی برای قربانی هر سال، برنامه ای مهم است که باید امسال با رعایت دستور العمل کامل بهداشتی انجام شود و هر ساله این سنت براساس روش و سنت گذشته انجام می شود.

این شهروند بهشهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: براساس سنت و روشی که داریم؛ از ماه‌ها قبل گوسفند یا گوسفندانی را برای قربانی کردن پروار می‌کنیم و بهترین علوفه و موادغذایی را برای او تدارک می بینیم و با توجه به اینکه برای قربانی روز عیدقربان در نظر گرفته شده است؛ برای ما دارای ارزش است.

وی افزود: سال های قبل، روزهای منتهی به عید قربان، در شهرها و روستاهای مازندران حال و هوای خاصی حاکم بود و تلاش برای خرید گوسفند قربانی و خرید برای نوعروسان و چشم روشنی بردن برای آنان از برنامه های ویژه روز عید قربان بود که این روزها با شیوع کرونا، با رعایت پروتکل بهداشتی انجام شده و قربانی کردن هم زیر نظر بهداشت و عوامل دامپزشکی انجام می شود.

 

رنجبر گفت: اگر چه ویروس کرونا وجود دارد و همه ما باید رعایت دستور العمل بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهیم تا خانواده و جامعه ای سالم داشته باشیم؛ اما برخی از سنت ها ریشه در اعتقادات ما دارد و با ما رشد کرده است و عید قربان از همان سنت های دلچسبی است که نمی توان از آن گذشت و بر همین اساس ذبح قربانی و دیدار با بزرگان فامیل، در سایه رعایت پروتکل بهداشتی انجام می شود و دیدار با بزرگان فامیل را هم به فضای مجازی و تلفن خلاصه کرده ایم تا با رخت بر بستن کرونا، جشن بزرگ دیگری برای سلامت جامعه برگزار کنیم.

 

عید قربان، بندگی خدا و بهره‌گیری از تفریحات سالم

حجت الاسلام «حسینعلی فعالی» هم با بیان اینکه قربانی از سنت های مهمی است ؛ به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: تلاش داریم تا با دستگیری از نیازمندان برای رهایی از تنگدستی آنان تلاش شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا افزود: بندگی خدا، بهره‌گیری از تفریحات سالم، صله رحم، دلجویی از فقرا و درماندگان، دستگیری از نیازمندان و عیادت از بیماران، فرصت هایی است که در روز عید قربان به ما ارزانی شده است.

 

وی اضافه کرد: در روایتی از امام علی (ع) آمده است که إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِی أَمْوَالِ الْأَغْنِیَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِیٌّ وَ اللَّهُ تَعَالَى [جَدُّهُ‏] سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ". خداوند سبحان غذای فقرا را در اموال ثروتمندان قرار داده است، پس هیچ فقیری در دنیا گرسنگی نمی‌کشد مگر اینکه ثروتمندی حق او را نداده باشد و خداوند از اغنیا در این باره خواهد پرسید".

 

حجت الاسلام فعالی گفت: در دوران سخت کرونا قرار داریم و رعایت بهداشت در این دوران از تاکیدات مهم است و اسلام هم دین سلامت است و لذا باید ضمن انجام این سنت الهی با رعایت کامل نکات بهداشتی، صله رحم و دید و بازدیدها در تماس تلفنی خلاصه کنند تا شاهد سلامت بیشتری در جامعه باشیم.

 

ذبح قربانی در 10 قربانگاه ابراهیمی کمیته امداد مازندران

حجت الاسلام «بشیر عالیشاه» هم از ذبح قربانی در قربانگاه های ابراهیمی به همت کمیته امداد مازندران خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا با اطلاع رسانی در این حوزه، دام زنده را از افراد تحویل گرفته و در قربانگاه های مختلفی که امداد در کشتارگاه های مختلف استان در نظر گرفته است با رعایت نکات بهداشتی و با حضور اکیپ بهداشتی و دامپزشکی؛ ذبح و در بین نیازمندان کمیته امداد در مازندران توزیع کنیم.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: براساس برنامه ریزی مقرر شد که افرادی که ذبح قربانی دارند با تماس تلفنی و یا از طریق دهیاران و شوراهای زکات و مراکز نیکوکاری در طرح « قربانگاه ابراهیمی» شرکت کنند که قربانی قابل توجهی در این دوران و با توجه به شیوع بیماری کرونا به کمیته امداد تحویل و اهدا شد.

 

وی افزود: قربانی کردن از سنت های الهی است که کمیته امداد در سال جاری و با توجه به شیوع ویروس کرونا، ذبح قربانی را در سطح 10 قربانگاه ابراهیمی انجام داده است و استقبال فراوان بوده است و علاوه بر اهدای گوسفند و مقادیر قابل توجهی پول که تبدیل به دام شد و در جمع بندی نهایی اعلام می شود؛ فردی اعلام کرد که می تواند در بین 10 هزار خانواده کمیته امداد مازندران به ازای هر نفر دو کیلو جوجه زعفرانی کبابی توزیع کند که کمیته امداد از این طرح هم استقبال کرد و با نظارت در بین افراد توزیع می شود.

گسترش فرهنگ دید و بازدید عید قربان از طریق تلفن و فضای مجازی

«محمدتقی صالح طبری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در دوران سختی قرار داریم و کرونا ویروس همچنان می تازد و ضعیف نشده و همچنان موارد مثبت رو به افزایش است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بهشهر با تبریک عید قربان و بزرگداشت این سنت الهی اظهار کرد: ویروس کرونا از آنچه می گوییم به ما نزدیک تر است و تاکید داریم که قشرهای مختلف مردمی دید و بازدیدهای عید قربان و غدیر را تعطیل کرده و به وسیله تلفن جویای حال هم و بزرگان فامیل و حلالیت طلبی در این روز بزرگ شوند.

 

وی افزود: در این دوران سخت کرونا، سلامتی هر فرد مهمترین اصل است و باید با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی و با غلبه بر این ویروس، دید و بازدیدها را به زمان بعد از کرونا و جشن نابودی این ویروس موکول کنیم.

 

به گزارش شبستان، عید قربان، فرصتی مناسب برای شادی است تا به دور از مشغله های کاری و فکری، در این روز و عید بزرگ، زمانی را برای تفریحات سالم و در کنار خانواده بودن قرار داده، به دیدار نزدیکان و آشنایان به ویژه پدران و مادران بشتابیم و با عیادت از بیماران از حال فقرا و مساکین دلجویی کنیم و البته در عید قربان امسال و در دوران کرونایی  با رعایت فاصله اجتماعی و نکات و پروتکل بهداشتی و دلجویی از بزرگان و فامیل از طریق تلفن و از راه دور، بیش از همیشه برای سلامتی هم دعا کرده و خداوند را برای سلامتی که به ما ارزانی داشته و روز و عید دیگری که به عطا کرده است؛ شاکر باشیم.

کد خبر 955356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha