تمایزات حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) با موضوع جهانی شدن و جهانی سازی

حجت الاسلام کارگر در تبیین تمایزات حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) با موضوع جهانی شدن و جهانی سازی گفت: هدف اصلی این «جهان گستری» بر خلاف حکومت امام زمان(عج)، سودجویی و تأمین منفعت بیشتر برای دولت های بزرگ و نیز برتری طلبی و سلطه جویی است.

حجت الاسلام «رحیم کارگر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به موضوع حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) اظهار داشت: نظام، دین و حکومتی که داعیه دار «جهانی بودن» و «رهبری» جهانیان است، باید ویژگی ها و برنامه هایی داشته باشد که با این ادعا هماهنگ بوده و امکان تحقق و وقوع داشته باشد.

 

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی افزود: با چالش ها و گسست هایی که فرا روی لیبرالیسم، سرمایه داری، سوسیالیسم و… قرار دارد، می توان گفت که اسلام، آیین تمام مردم جهان و دین جامعه بشری است و می تواند جوابگوی خواست های اساسی جهانیان باشد.

 

حجت الاسلام کارگر با تأکید بر این که در حال حاضر تحقّق چنین چیزی، فقط با ظهور منجی موعود و مصلح جهانی امکان دارد، گفت: یعنی، به علت سستی و رخوت حاکم بر جوامع مسلمین، بی کفایتی دولتمردان کشورهای اسلامی، اختلاف و عقب ماندگی این جوامع و دوری آنان از تعالیم ناب اسلامی؛ امکان تشکیل حکومت جهانی اسلام، ضعیف به نظر می رسد، در عین حال باید در این راه کوشید و حداقل زمینه های تشکیل دولت فراگیر اسلامی را فراهم نمود.

 

وی بیان داشت: بر این اساس، یکی از برنامه های مهم پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع)، تأسیس حکومت اسلامی و تشکیل امت واحد جهانی اسلام بوده است؛ این برنامه، در رأس دعوت اسلام قرار گرفته است و به یقین با انقلاب جهانی حضرت ولی عصر(عج) جامه عمل خواهد پوشید.

 

این پژوهشگر مهدویت خاطرنشان کرد: با وجود این همه مشکل، کمبود، نارسایی، ظلم و ستم، فساد و تباهی، خود کامگی و استبداد؛ دولت ها، سازمان ها و نهادهای فرا ملی و بین المللی، نتوانسته اند پاسخ گوی نیازها و احتیاجات بشر باشند و با وجود خطر جنگ های هسته ای، نابودی زیست محیطی، تباهی فرهنگ ها و هنجارها، ستیزه جویی و پرخاش گری میان سیاستمداران، گسست های فکری و اندیشه ای بشر، رشد ناهمگون و غول آسای شرکت های چند ملیتی و بازارهای بورس و… تنها می توان به یک حاکمیت فرا گیر و بدون نقص و حکومت خوب، چشم داشت.

 

وی با بیان اینکه این حاکمیت باید فراملی، جهانی و عدالت گستر باشد، یادآور شد: این حاکمیت باید بتواند پاسخ گوی نیازها و احتیاجات مادی، معنوی، اقتصادی و علمی جهان باشد؛ البته باید توجه داشت که این حاکمیت تنها در سایه وجود امامی معصوم، آگاه و شجاع یعنی مهدی موعود(عج) امکان دارد و چندین قرن زندگی بشری نشان داده است که امکان تشکیل یک «مدینه فاضله» به دست بشر وجود ندارد و باید منتظر موعود آسمانی باشند.

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه بااشاره به لزوم مرز بندی میان پدیده جهانی شدن با حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) خاطرنشان ساخت: امروزه پدیده «جهانی شدن»، امری فراگیر، گسترش یابنده، پیچیده و دارای آثار و پیامدهای گوناگون در زندگی بشری است؛ به طوری که شرایط زندگی انسان ها را در بیشتر جنبه های آن، دستخوش دگرگونی های ژرف کرده است.

 

وی تأکید کرد: نمی توان گسترش نوآوری های اقتصادی در سرتاسر جهان، انطباق های فرهنگی و سیاسی ملازم این گسترش، تغییر و تحوّلات ارتباطاتی و تکنولوژیکی، در هم تنیدگی روابط، افکار و اندیشه های بشری، پیچیدگی انگاره های اقتصادی، مالی و اعتباری و… را نادیده گرفت و نسبت به آن بی تفاوت بود، از طرفی به علت تنوّع، پیچیدگی و نو بودن مباحث و موضوعات آن، نمی توان موضع گیری مثبت یا منفی قاطعی در مورد آن داشت.

 

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان این که جنبه ها و پیامدهای منفی و آثار نگران کننده جهانی شدن، رو به فزونی است، گفت: همچنین به علّت اینکه در پس پرده این روند، عوامل و کارگزاران متعدّد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی قرار دارند؛ باید به دقت و هوشمندانه آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

 

وی یادآور شد: به هر حال روشن است که: مبانی، اهداف، ویژگی ها، آثار و پیامدهای «جهانی کردن» و «جهانی سازی» و حتّی «جهانی شدن»، تفاوت و تباین اساسی با مبانی، اهداف، ویژگی ها و خصوصیات حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) دارد.

 

حجت الاسلام کارگر با بیان این که هدف و مبنای اصلی این «جهان گستری» سودجویی و تأمین منفعت بیشتر برای دولت های بزرگ، شرکت ها و نهادهای فرا ملّی و… و نیز برتری طلبی و سلطه جویی قدرت هایی چون ایالات متحده است، خاطرنشان کرد: حتی می توان قائل شد که «جهانی شدن» به رغم مبانی قابل توجّه آن، به نوعی با سرمایه داری جهانی پیوند خورده است.

 

وی اضافه کرد: در این دو پروژه، شاهد گسترش و هژمونی سیاسی و فرهنگی غرب و ایالات متحده هستیم که نکته تلاقی و نزدیکی آنها نیز به شمار می رود؛ گفتنی است که آنچه در این دو وجود ندارد، تلاش برای تأمین نیازهای اساسی جهانیان، چون برابری، عدالت، معنویت، اخلاق و رفاه همه جانبهاست؛ برعکس در سایه آنها جهان اینک با اباحی گری و بحران معنویت، هویت و اخلاق رو به رو است؛ بلکه بحران ناامنی، فقر، بهره کشی و نابرابری نیز به طور فزاینده ای گسترش می یابد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: «جهانی شدن» با داشتن ابعاد و اشکال مختلف و مبهم و پیامدهای سوء، نمی تواند وجه مشترکی با «حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)» داشته باشد؛ هر چند پاره ای از ویژگی ها و نشانه های آن، با بعضی از ویژگی های حکومت آن حضرت مشابهت دارد و به خوبی می تواند نشانگر این باشد که زمینه تشکیل حکومت جهانی فراهم شده و سطح آگاهی، علم، پیشرفت و بالندگی جوامع به حدی رسیده است که بتوان به طور علمی و استدلالی، صحبت از آن حکومت جهانی و قریب الوقوع بودن آن نمود و ویژگی های والا و برتری های بی بدیل آن را مطرح کرد.

کد خبر 955628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha