از گشوده شدن سفره احسان علوی تا تدارک گسترده اصناف برای عید غدیر

توزیع ۴۰۰ هزار قرص نان رایگان در «سفره احسان علوی» ویژه عید غدیر، ابلاغ شیوه‌نامه‌‌ی برنامه‌های دهه‌ی امامت و ولایت به مساجد و برگزاری مجموعه کنفرانس‌های علمی و پژوهشی غدیر به ۶ زبان ازجمله آخرین اخبار حوزه غدیر و مهدویت در ۱۱ مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در یازدهمین روز از مرداد ماه ۹۹:

 

از توزیع ۴۰۰ هزار قرص نان رایگان در «سفره احسان علوی» تا اطعام ۲۰۰ هزار محروم ویژه عید غدیر

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «اسماعیل دست‌افکن» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره برنامه های بنیاد بین المللی غدیر استان اصفهان ویژه دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: امسال که با شرایط شیوع کرونا مواجه هستیم برنامه ها را در فضای مجازی متمرکز کرده ایم، یکی از ویژه برنامه ها برگزاری مسابقه «فرازهای فروزان» از خطبه غدیر است که در بازه زمانی 18 ذی الحجه (عید غدیر) تا 18 شهریور ماه برگزار می شود.

 

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر استان اصفهان تصریح کرد: مسابقه «حفظ خطبه غدیر» که قبل از عید قربان آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه دارد، تولید و پخش برنامه تلویزیونی «در آستانه خم» با سخنرانی شخصیت های برجسته استان همچون آیت الله طباطبایی از شبکه استانی اصفهان و تولید موشن گرافی با موضوع غدیر که تاریخ از 13 رجب (سالروز ولادت امام علی(ع)) تا 18 ذی الحجه (روز انتساب ایشان به ولایت) را به تصویر می کشد و از شبکه استانی اصفهان پخش می شود، از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای دهه امامت و ولایت در شرایط کرونایی است.

 

وی ادامه داد: همانطور که در نیمه ماه مبارک رمضان سفره کرامت حسنی را پهن کردیم، در دهه امامت و ولایت سفره «احسان علوی» را پهن می کنیم در این طرح با 110 نانوایی در سطح شهر اصفهان هماهنگ شده تا 400 هزار قرص نان رایگان میان محرومان توزیع شود.

 

حجت الاسلام دست افکن از اجرای طرح «اطعام غدیر» که از سنت های موکد این عید بزرگ است، خبر داد و گفت: در این راستا نزدیک به 200 هزار پرس غذای گرم با رعایت پروتکل های بهداشتی در بیمارستان ها و مناطق محروم توزیع می شود. اجرای طرح مواسات و کمک مومنانه در برخی شهرستان ها و نیز طرح گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم مالی در برخی شهرستان ها هم از کمک های مومنانه تدارک دیده شده ویژه دهه امامت و ولایت در بنیاد بین المللی غدیر استان اصفهان است.

 

رئیس روابط عمومی نمایندگی ولی فقیه در استان اصفهان اضافه کرد: تجلیل از سادات تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعطای کارت هدیه 500 هزار تومانی در یکی از شهرستان های اصفهان و ارائه تخفیف 20 تا 25 درصدی عوارض شهری از طریق تفاهم با شهرداری اصفهان نیز ویژه دهه امامت و ولایت پیش بینی شده است.

 

حجت الاسلام دست افکن درباره دیگر تدارکات بنیاد بین المللی غدیر استان اصفهان برای گرامیداشت دهه امامت و ولایت در شرایط کرونایی، ابراز کرد: حمایت از تولیدات فضای مجازی در موضوع غدیر با همکاری شهرداری همچون طرح، پوستر و ... توزیع اقلام فرهنگی مثل پوستر، پرچم، بنر، دفترچه و خودکار در شمار چند هزار عددی برای پخش در مساجد و فروشگاه ها و ... در شادباش غدیر ازجمله این برنامه ها است.

 

وی اعلام کرد: همچنین برنامه اینترنتی «مثل کوه» با محور اجرای همخوانی و تک خوانی در مدح امیرالمومنین(ع) که بدون بیننده تولید و پخش می شود و نیز افراشتن پرچمی منقوش به نام امیرالمومنین(ع) و با ابعاد 60 در 20 متر بر فراز کوه صفه اصفهان با همکاری شهرداری، نیز برای دهه امامت و ولایت تدارک دیده شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح «ادیب» با همکاری معاونت تهذیب حوزه علمیه اصفهان و با محوریت ملبس شدن طلاب جدید همراه با پروتکل های بهداشتی و محدود به دست آیت الله العظمی مظاهری و آیت الله طباطبایی به مناسبت عید سعید غدیر، اجرا می شود.

 

ابلاغ شیوه‌نامه‌‌ی برنامه‌های دهه‌ی امامت و ولایت به مساجد/ برگزاری جشن‌های غدیر در سه محور

 

 

 

 

حجت الاسلام «حجت اله ذاکر» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از ابلاغ شیوه‌نامه‌ی اجرایی به مساجد برای برگزاری جشن های دهه‌ امامت و ولایت خبر داد و اظهار کرد: این شیوه‌نامه در محورهای سلامت، معیشت و معنویت تدوین گردیده و به مساجد برای اجرا ابلاغ شده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به بسته‌ برنامه‌ای پیشنهادی در محور سلامت گفت: برگزاری جلسات توجیهی ویژهی علاقه‌مندان به مشارکت در برنامه های مربوط به محور سلامت، جلب مشارکت خیّرین، تهیه بسته‌های سلامت و توزیع بین خانوارهای نیازمند، تهیهی اقلام تبلیغاتی جهت اجرای پویش «من ماسک میزنم»، تولید پادکست از سخنان امام جماعت با موضوع لزوم مراعات دستورالعمل های بهداشتی و نشر در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، ضدّعفونی معابر و مکان های پرتردّد، از جمله‌ پیشنهادات ارائه شده در این محور است.

 

وی از برنامه ریزی جهت اجرای مطلوب (نهضت تعاون و احسان) به منظور اجرای گام سوّم رزمایش مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه خبر داد و گفت: در همین راستا تأکید شده است که در محور معیشت، جلب مشارکت مردمی، تهیه و توزیع بسته های معیشتی بین خانوارهای نیازمند محلّه، جمع آوری کمک های نقدی جهت ذبح قربانی و یا تهیه گوشت و توزیع میان نیازمندان محلّه و منطقه، اجرای پویش«سفره های علوی» و ترویج فرهنگ اطعام غدیر و تهیه‌ پادکست از سخنان امام جماعت با موضوع خدمت رسانی و رسیدگی به محرومین در مساجد مورد توجّه قرار گیرد.

 

 حجت الاسلام ذاکر به برنامه‌های پیشنهادی محور معنویت نیز اشاره کرد و گفت: آذین‌بندی و چراغانی مساجد، پخش خطبه‌خوانی غدیر در روز عید غدیر از بلندگوی مساجد با رعایت حقوق همسایگان، ترویج سنّت قرائت عقد اخوت بین مؤمنین، قرائت زیارت غدیریه امام هادی(ع) ، برگزاری مراسم قرائت دعای ندبه و جشن روز عید غدیر در صورت بازگشایی مساجد و حضور مؤمنین، تولید محتوا با موضوع معارف علوی و نشر در کانال یا گروه مسجد و سایر شبکه های اجتماعی و رسانه ها ازجمله این برنامه ها است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین گفت: به مساجد پیشنهاد شده است که در محلّات ایستگاه‌های نشاط علوی برپا نموده و  اقدام به اجرای سرود و نغمات آیینی با موضوع غدیر در مکان های باز مناسب در محلّه کنند و پخش فرازهایی از خطبه غدیر، سرودها و پادکست های مذهبی، از بلندگوهای مساجد درساعت خاص با صدای مناسب به شرط عدم مزاحمت برای همسایگان مسجد واجرای نمایش خیابانی با موضوع غدیر در مکان های مناسب محلّه مورد توجه قرار گیرد.

 

مجموعه کنفرانس‌های علمی و پژوهشی غدیر به ۶ زبان برگزار می‌شود 

 

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، با اشاره به برنامه‌ها و اهداف این مجتمع، اظهار کرد: تعلیم و تربیت بانوان اسلامی از جمله اهداف این نهاد است که برنامه‌هایی متناسب با این اهداف در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

وی از برگزاری کنفرانس علمی پژوهشی غدیر با عنوان اکمال دین و اتمام نعمت ویژه ایام دهه ولایت و امامت خبر داد و افزود: این کنفرانس از ۱۱ تا ۱۶ مردادماه برگزار می‌شود. زمان برگزاری بخش زبان فارسی این کنفرانس پیش از ظهر است و شخصیت‌های فعال علمی و پژوهشی در زمینه ماجرای غدیر از نگاه اهل سنت در این نشست‌ها به ایراد سخنرانی می‌پردازند. کنفرانس‌ها به زبان فارسی به شکل حضوری با رعایت پروتکل بهداشتی و مجازی و ویدئو کنفرانسی به آدرس https://vc.miu.ac.ir/hoda۲ برای مخاطبان نیز ارائه می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی کاویانی با اشاره به موضوعات و سخنرانان این کنفرانس‌ها گفت: آیت‌الله حسینی قزوینی، استاد حوزه و رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) در نخستین روز این نشست پیرامون غدیر در منابع اهل سنت به ایراد سخنرانی می‌پردازد. نشست غدیر در نهج‌البلاغه روز یکشنبه، ۱۴ مردادماه، برگزار می‌شود که حجت‌الاسلام ابوالقاسمی در زمینه غدیر و عاشورا به تبیین نکات و آموزه‌ها می‌پردازند.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی اظهار کرد: حجت‌الاسلام شکوری در زمینه بررسی واقعه غدیر با رویکرد فقهی، حجت‌الاسلام رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی در زمینه اهمیت و جایگاه غدیر در منابع فریقین و حجت‌الاسلام یزدانی پیرامون غدیر در منابع اهل سنت هر یک در نشست‌های مجزا به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

 

وی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی به ۶ زبان زنده دنیا گفت: «علی(ع) بین‌القضا و القانون» با سخنرانی مواهب‌الخطیب به زبان عربی، نشست «واجبات و تکالیف بانوان مسلمان» با سخنرانی دکتر یحفوفی به زبان فرانسه و نشست «غدیر خم در قرآن، حدیث و تاریخ» با سخنرانی دکتر هاشمی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی کاویانی تصریح کرد: الیزابت اسعد به زبان اسپانیولی در نشست با عنوان خطبه پیامبر(ص) در غدیر و فیاضی پیرامون غدیر اتمام نعمت و تجلی رسالت به زبان اردو به ایراد سخنرانی می‌پردازند. چنین اقداماتی در شناساندن واقعه غدیر به مسلمانان در اقصی نقاط دنیا مؤثر است و پاسخگوی نیاز‌ها و سؤالات در زمینه واقعه غدیر خواهد بود.

 

اجرای پویش «#سفره‌های علوی» توسط مسجدی‌ها در آستانه عید غدیر

 

 

 

همزمان با دهه امامت و ولایت از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر پویش «سفره های علوی» با هدف تهیه و توزیع گوشت قربانی و اهدای سبد ارزاق در میان نیازمندان به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد راه اندازی شد.

 

این پویش که به منظور تهیه و توزیع گوشت قربانی و سبد ارزاق راه اندازی شده است در راستای گام سوم رزمایش مواسات و همدلی مومنانه اجرا می شود.

 

تهیه و توزیع بسته های معیشتی بین خانوارهای نیازمند محلّه، جمع آوری کمک های نقدی جهت ذبح قربانی و یا تهیه‌ گوشت و توزیع میان نیازمندان محلّه و منطقه و ترویج فرهنگ اطعام غدیر و تهیه‌ پادکست از سخنان امام جماعت با موضوع خدمت رسانی و رسیدگی به محرومین در مساجد  از محورهای دیگری است که در پویش مورد توجه قرار می گیرد.

 

همراهی اصناف با شادی‌های غدیر/ ۳ محور اصلی بزرگداشت دهه امامت و ولایت توسط اصناف

 

 

 

 

امرالهی در خبری از آمادگی اصناف کل کشور برای بزرگداشت دهه امامت و ولایت خبر داد.

 

رئیس بسیج اتاق اصناف ایران تصریح کرد: با پیشنهاد «سعید ممبینی»، رئیس اتاق اصناف ایران طی ابلاغیه ای مقرر شد اصناف کل کشور در سه محور کلان برنامه ها و خدمات غدیری خود را به عموم مردم ارائه کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری گسترده در طرح احسان علوی و کمک مومنانه به مستمندان کشور در قالب توزیع ارزاق میان محرومان و تامین جهیزیه برای زوج های بی بضاعت و اجرای طرح «یک کاسب، یک دانش آموز»، چراغانی و آذین بندی بازارها و میادین و مراکز فروش با نام غدیر و امیرالمومنین (ع) و برگزاری جشنواره های فروش همراه با تخفیفات مناسب برای عموم مردم ازجمله محورهای اتاق اصناف برای گرامیداشت دهه امامت و ولایت است.

کد خبر 955732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha