تجلی ولایت در تمام پیکره و اصول و فروع اسلام

جایگاه ولایت در پیکره اصول و فروع دین اسلام و مکتب تشیع به مثابه خون جاری در تمام رگها و جوارح انسان زنده است تا جایی که بر تمامی اصول و فروع و اجزای سیستم قانونگذاری اسلام، روح ولایت حاکم است.

خبرگزاری شبستان اصفهان: برترین ویژگی در اسلوب فقه جعفری، خصیصه ولایت باوری و امامت محوری است. این ویژگی به فقه شیعی قوامی خاص و دوامی همراه با پویایی و کارایی بخشیده است تا بر اساس قرآن و عترت، به دور از انحراف و انحطاط و جمود و التقاط مسیر تاریخ را در نوردد و درخششی به بلندای تاریخ بعثت در قدمت و عدالت علوی در هدایت بشریت و تداومی به درازای زمان غیبت تا ظهور عصر مهدویت داشته باشد.

این ویژگی در فقه شیعی کاملاً منبعث از اندیشه سیاسی شیعه در اعتقاد به امامت و رهبری انسان کامل است و این همان مفهوم ولایت در عرصه نظری است که آثارش در پایبندی به پیروی و اقتدای عملی به ائمه معصوم آشکار می‌گردد. 
 در اندیشه سامان یافته شیعی ولایت «اولی‌الامر» در طول ولایت خدا و رسولش می‌باشد و این ولایت از آن انسان‌هایی است که بروز صفات ارزشی و کمالات در آنان به شکل واقعی تبلور یافته است و الا به دلالت عقلانی خلاف غرض شریعت حاصل می‌گردد و از پیروی انسانهای غیرصالح مفسده بر می‌خیزد. 

 

*اهمیت ولایت از حج و نماز بالاتر است

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق مجازی با اشاره به جایگاه و اهمیت ولایت گفت: مهمترین مسأله در دوران بعثت که حضرت محمد(ص) به آن پرداختند مسأله ولایت است و اهمیت آن از نماز و خمس و حج نیز بالاتر است،‌ روایات حضرت رسول(ص) در این زمینه  بسیار زیاد است.

«حضرت آیت الله حسین مظاهری» بر اهمیت امام شناسی در میان تشیع تأکید کرد و گفت: شیعه محبت اهل بیت(ع) را دارد اما باید تاریخ چهارده معصوم(ع) را به خوبی بداند و روایات ایشان را به خوبی بررسی کرده باشد، امام شناسی باید در دانشگاه‌های ما تدریس شود، باید همه ما چه با سواد چه بیسواد، هرکسی به فراخور حالش شناخت درباره امام علی(ع) داشته باشد.

زعیم حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: معنای ولایت هم یعنی دوازده امام بعد از پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم». بیش از ده هزار روایت از سنّی و شیعه راجع به ائمّۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» داریم، که پیغمبر اکرم(ص) همینطور که می‌فرمودند اسلام، می‌فرمودند مراد از اسلام یعنی تشیّع، و بعد از من دوازده نفر خلیفۀ من هستند. 

 

*معرفت شرط اساسی ولایت پذیری است

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه داشتن ولی، شرط حیات انسان است به بررسی مفهوم وابعاد ولایت پذیری پرداخت وگفت: ولایت پذیری یعنی حق، علم و تربیت پذیری. انسان با قبول ولایت، از ظلمات به نور می رسد.

«حجت الاسلام مهدی نیلی پور» با بیان اینکه انسان در خلقت، فاتح قله خلق شده است نه قله نشین خلق ابراز داشت: انسان مضطر به ولایت است، اگر ولی نباشد ما در اصل انسانیت دچار مشکل و فردی می شویم در منتهای جهالت و ظلم به خود چرا که انسان منحرف از مسیر ولایت، اساسا ماهیت خود را از دست می دهد از این رو یکی از ارکان مباحث ولایت، انسان شناسی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که برخی به جای این‌که خود را در جایگاه قبول ولایت ببینند در جایگاه عرضه می‌بینند، گفت: بار ولایت بار بسیار سنگینی است، خداوند عرضه ولایت را مهم‌ترین کار رسالت می داند، عرضه ولایت برعهده خدا و ابلاغ آن بر عهده پیامبر(ص) است

وی، معرفت را شرط اساسی ولایت‌پذیری دانست و خاطرنشان کرد: توجه انسان به ظرفیت های بی پایانی که خدا در وجودش نهاده بسیار مهم است، ظلوم و جهول بودن انسان و عدم شناخت خود و ظرفیت های خود از یک سو و عدم شناخت امانت الهی(ولایت) از سوی دیگر مانع ولایت پذیری است.

 

* عبودیت خداوند تنها از راه ولایت میسر است

 

 مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان اظهار داشت: مسیر کمال جز با اتصال به ولایت و تبعیت از امامت و ولایت که غایت و نهایت مسیر هدایت هزاران ساله انبیاء و رسولان الهی است، میسر نخواهد شد و تنها کسانی به کمال خواهند رسید که زیر پرچم ولایت قرار بگیرند.

«حجت الاسلام غلامرضا بهرامی» با اشاره به اهمیت پذیرش ولایت امیرالمؤمنین امام علی(ع) و یازده امام بعد از ایشان افزود: ولایت تا آنجا مهم است که خداوند به رسول خاتم(ص) می‌فرماید اگر این پیام را ابلاغ نکنی رسالت خود را کامل نکرده‌ای و پس از آن، خداوند متعال روز غدیر و روز اعلام ولایت و امامت را روز اکمال کامل‌ترین و آخرین دین الهی عنوان می کند.

استاد حوزه علمیه  تاکید کرد: همگان باید بدانند دینداری بدون ولایتمداری و تبعیت از امامت ممکن نیست و هرچه عبادت و سلوک و بندگی است بدون ولایت عبس و بیهوده خواهد بود و تنها در مسیر ولایت باید به سمت عبادت و بندگی و عبودیت خداوند متعال گام برداشت.

کد خبر 955850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha