تاکنون ۳۴ نوزاد از مادران مبتلا به کرونا در جنوب کرمان متولد شده اند

علی اصغر خیرخواه گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در جنوب کرمان ۳۴ نوزاد از مادران مبتلا به کرونا متولد شده است و بیش از ۸۱ مادر شیرده دارای نوزاد زیر ۲ سال نیز به کرونا مبتلا شده اند.

«علی اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تبریک هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در جنوب کرمان ۳۴ نوزاد از مادران مبتلا به کرونا متولد شده است و بیش از ۸۱ مادر شیرده دارای نوزاد زیر ۲ سال نیز به کرونا مبتلا شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به این که ویروس کوید 19 در شیر مادر تاکنون یافت نشده و این ویروس در خون بند ناف نوزادان مبتلا شده از مادران مبتلا وجود ندارد، تاکید کرد: انتقال ویروس، تنفسی و از فرد به فرد و شبیه آنفلوانزا است و عمدتا از طریق قطرات تنفسی موجود در عطسه و سرفه ایجاد می شود.

وی افزود: برقراری تماس پوست با پوست بین نوزاد تازه متولد شده و مادر مبتلای قطعی و مشکوک منعی ندارد و مادر باید هنگام مراقبت از نوزاد، اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از انتقال ویروس به شیرخوار (از جمله شستن دست ها قبل از لمس شیرخوار و پوشیدن ماسک و دیگر موارد) را رعایت کند.

خیرخواه بیان کرد: هر نوزادی که از مادر با ابتلای قطعی کوید 19 به دنیا می آید وهمچنین شیرخوار مادر مشکوک یا قطعی باید مشکوک تلقی شده و نوزاد به مدت ۲ هفته قرنطینه شود و در صورتی که مادر محتمل یا مشکوک به ابتلا به کوید 19 باشد، نوزاد به طور موقت از وی جدا شده و در اتاق دیگری توسط مراقب سالم نگهداری می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: در صورتی که جدا سازی و قرار دادن نوزاد در اتاق دیگری به هر دلیلی امکان پذیر نباشد نوزاد باید حداقل ۲ متر از مادر فاصله داشته باشد و یک پرده از سقف تا پایین بین مادر و نوزاد قرار داده شود، بهتر است مادر یک همراه سالم و آموزش دیده داشته باشد که مراقبت های مربوط به نوزاد را انجام دهد.

وی اضافه کرد: اگر حال عمومی مادر مبتلا به کوید 19 خوب باشد تغذیه نوزاد بایستی با شیر دوشیده شده مادر انجام پذیرد که برای این کار می توان از شیردوش دستی و برقی استفاده کرد.

خیرخواه اظهار کرد: اگر حال عمومی مادر با تشخیص قطعی بد است به طور موقت تغذیه شیر خوار با شیر دایه و یا مادر دیگر و یا شیر مصنوعی صورت می پذیرد اما بایستی دقت کرد با دوشیدن مرتب شیر مادر توسط خود مادر یا مراقب وی، مادر می تواند پس از بهبود ادامه تغذیه نوزاد با شیرخود را داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خاتمه عنوان کرد: مادر باید دست های خود را قبل از لمس هر قسمت ازشیردوش یا ظرف ذخیره شیر بشوید و بعد از هر نوبت شیردوشی تمام اجزای شیردوش که با پستان مادر در تماس بوده باید طبق ضد عفونی شود.

کد خبر 956434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha