هیروشیمای بیروت و همبستگی جهانی با لبنان

انفجار مهیب در بندر بیروت پایتخت لبنان باعث شده است تا همه کشورهای جهان با این کشور اعلام همبستگی کنند و کمک های خود را به این کشور ارایه دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  بندر بیروت پایتخت لبنان شب گذشته(سه شنبه 14 مرداد 1399) شاهد انفجار مهیبی بود که قدرت این انفجار  با قدرت انفجار یک هزار تن TNT برابری می کرد.

 

قدرت این انفجار به اندازه ای بود که به نظر می رسد که یک بمب هسته ای کوچک منفجر شده است. به همین دلیل موج این انفجار باعث فرو ریختن شیشه ها و تخریب منازل و خودروهای بسیاری شده است.

 

براساس گفته های مقامات رسمی لبنان، این انفجار ناشی از حمل و نقل دو هزار و 750 تن نیترات آمونیوم (NH4NO3) تخمین زده شده است که به مدت شش سال بدون تدابیر پیشگیرانه در انبار بندر بیروت قرار داشته است.

 

مردم بیروت درحالی با صدای این انفجار به خیابان ها ریختند که ترس و نگرانی در بین آنها موج می زد. صدای آمبولانس ها از زمان وقوع انفجار تا ساعت شش امروز صبح متوقف نشد، به طوری که آمبولانس ها تا ساعاتی پیش در حال انتقال زخمی ها به بیمارستان های بیروت بودند.

 

در این انفجار مهیب بیش از یکصد نفر از مردم لبنان جان باختند و چهار هزار نفر زخمی شدند. این آمار منتشر شده درحالی است که احتمال افزایش جان باختگان وجود دارد.

 

دکتر «محمود القریوتی» رئیس زلزله نگاری اردن دراین باره می گوید: این انفجار معادل نیروی یک زمین لرزه 4.5 ریشتری است.

 

این انفجار بزرگ در بندر بیروت واکنش بین المللی و منطقه ای را در برداشته است، به طوری که تعدادی از رئیس جمهوری ها و شخصیت های سیاسی در تماس تلفنی با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان همبستگی خود با این کشور را اعلام کرده اند.

 

همبستگی بین المللی

 

برهمین اساس، حزب الله لبنان در بیانیه ای به خانواده های قربانیان و زخمی های این حادثه تسلیت گفت و اعلام کرد: این فاجعه دردناک خسارت بی سابقه و پیامدهای خطرناک بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل از همه گروه های سیاسی و فعالان ملی می خواهیم برای عبور از پیامدهای این حادثه دردناک متحد باشند و با عزم و اراده با چالش های این حادثه مقابله کنند.

 

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه با اعلام همبستگی با ملت لبنان اعلام کرد: به توانایی و قدرت لبنان برای عبور از این حادثه غم انگیز اعتماد داریم. لبنان می تواند به سرعت آسیب های ناشی از این انفجار را بازسازی کند.

 

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز آمادگی خود را برای کمک به لبنان در این شرایط اعلام و تاکید کرد: قطر در کنار لبنان برای کنترل پیامدهای این فاجعه ایستاده است.

 

«مهدی المشاط» رئیس شورای سیاسی اعلای یمن با ملت و دولت لبنان اعلام همبستگی کرد و به خانواده های قربانیان این حادثه تسلیت گفت و از خداوند متعال برای زخمی ها شفای عاجل خواست.

 

المشاط در پیام به میشل عون تاکید کرد:  یمن کمک های لازم را برای بازسازی آسیب های وارد آمده به این منطقه ارایه خواهد داد.

 

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز با اعلام همبستگی با ملت و دولت لبنان، تاکید کرد: عراق بیمارستان صحرایی و کمک های دیگر را در طول این بحران به لبنان ارسال خواهد کرد.

 

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در تماس با همتای لبنانی خود «شربل وهبه» تاکید کرد: اردن در کنار برادران لبنانی اش ایستاده است و برای ارایه هرگونه کمک به این کشور آماده است.

 

ترکیه نیز در تماس تلفنی با میشل عون آمادگی ترکیه را برای ارایه هرنوع کمک به لبنان در این شرایط بحرانی اعلام کرد و به خانواده های قربانیان این حادثه تسلیت گفت و از خداوند منان برای زخمی ها شفای عاجل طلب کرد.

 

در همین حال، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز در تماس تلفنی با میشل عون به قربانیان این حادثه تسلیت گفت و اعلام کرد: روسیه با ملت لبنان در این غم شریک است و با خانواده های قربانیان این حادثه همدردی می کند.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفت: حادثه بندر بیروت به نظر می رسد یک حمله وحشتناک است. آمریکا برای کمک به لبنان آماده است.

 

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: کشورش برای هرگونه کمک به مردم لبنان و اتباع آسیب دیده انگلیسی آماده است.

 

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه در صفحه توئیتر خود به زبان عربی با ملت و دولت لبنان اعلام همبستگی کرد. ماکرون در این صفحه تاکید کرد: کشورش کمک های لازم و امدادی را به لبنان منتقل خواهد کرد و در کنار لبنان خواهد ایستاد.

 

کشورهای عربستان، امارات، فلسطین، قبرس، عمان، کویت و استرالیا در پیام های جداگانه ای به خانواده های قربانیان این حادثه دردناک تسلیت گفتند و آمادگی خود را برای ارایه کمک به لبنان اعلام کردند.

کد خبر 957242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha