۳۱۰ سازه آبخیزداری در نهبندان احداث شد

کدخدازاده گفت: ۳۱۰ سازه آبخیزداری مانع وقوع سیل‌های مخرب در نهبندان احداث شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد حسین کدخدازاده» صبح امروز (15 مرداد) به رسانه های گروهی اظهار کرد: با توجه به سیل خیز بودن مناطق زیادی از نهبندان، اجرای عملیات آبخیزداری در این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان افزود: طی سال‌های گذشته در حوزه‌های آبخیز این شهرستان،۳۱۰ سازه با ظرفیت ذخیره سازی ۱۳ میلیون مترمکعب سیلاب به مرحله اجرا درآمده که مانع بزرگی برای وقوع سیل‌های مخرب در بارندگی های خوب دو سال گذشته بوده است.

 

کدخدازاده تصریح کرد: عملیات آبخیزداری در قالب اقدامات مکانیکی شامل احداث بندهای خاکی، سنگ و ملاتی، سنگ و گابیونی، انجام شده است که این اقدامات در چندین حوزه آبخیز اصلی شامل حوزه‌های آبخیز شهری نه، گرم تمام ده، شاهکوه، بیچند، سنجی سریخان و دهک اجرایی شده است.

 

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری در این مناطق سیل خیز از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار هست، افزود: این سازه ها سبب کنترل رسوب و سیلاب شده و از خسارت احتمالی به مناطق پایین دست جلوگیری کرده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان افزود: اجرای سازه های آبخیزداری عاملی مؤثر و کارآمد برای نگهداشت آب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است، که رونق اقتصادی و کشاورزی این منطقه را به همراه داشته است.

 

کدخدازداه با بیان اینکه سازه های آبخیزداری زمینه پایداری محیط طبیعی و توسعه پایدار است، گفت: با توجه به شرایط حساس و تغییرات اقلیمی و بارش‌های یکباره و همچنین خطرات سیلاب که چندین بار در این شهرستان به وقوع پیوسته است، تداوم اجرای پروژه‌های آبخیزداری ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید تدوام داشته باشد.

 

وی با ابراز خرسندی از تحقق اعتبارات صندوق توسعه ملی در راستای اجرای پروژه های آبخیزداری، گفت: با اجرای این سازه ها آبدهی قنوات در مناطق پایین دست بیشتر  و رونق کشاورزی را به دنبال داشته است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان تصریح کرد: اجرای سیاست های سازمان جنگل ها مبنی براینکه اجرای پروژه های آبخیزداری فقط در حوزه های دارای مطالعات تفضیلی امکان پذیر است ولی از آنجا که حوزه های مطالعاتی در سطح شهرستان کم است، نیاز به توجه مسولین استانی و شهرستانی مبنی بر گذاشتن اعتبارات جهت مطالعات حوزه ها امری ضروری است.

 

 

 

کد خبر 957301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha