«رسانه» جعبه کمک های اولیه در نبرد با کرونا

خبرنگاری تعطیلی نمی‌شناسد در هر برهه ای از زمان جنگ، سیل، زلزله، بمباران، بیماری و... اصحاب رسانه در خط مقدم هستند و در همان ساعات اولیه با حضور خود به انعکاس آلام و درد مردم می پردازند و پای ثابت اطلاع رسانی هستند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: انعکاس مشکلات و قلم زدن کار دل است. عده ای با گذشتن از خود برای رفع و رجوع مشکلات موجود در جامعه بدون هیچ چشمداشتی از جان و دل مایه می گذارند همه تلاش خبرنگاران فقط و فقط حل مشکلات جامعه است و در این راستا بدون هیچ چشم داشتی پیش می روند.

 

قلم زدن اصحاب رسانه برای حل مشکلات جامعه و مردم است و در شرایط فعلی با وجود شیوع ویروس کشنده کرونا، مشکلات این قشر بیش از پیش به چشم می آید چراکه درا ین شرایط کرونایی با حضور در صحنه، کوچک ترین سهل انگاری جانشان را تهدید می کند.

 

خبرنگاری تعطیلی نمی‌شناسد در هر برهه ای از زمان جنگ، سیل، زلزله، بمباران، بیماری و حتی روزهای تعطیل رسمی و ...، اصحاب رسانه در خط مقدم هستند و در همان ساعات اولیه با حضور خود به انعکاس آلام و درد مردم می پردازند و پای ثابت اطلاع رسانی هستند.

 

اصحاب رسانه با علم به مشکلاتی مانند عدم امنیت شغلی، نبود بیمه، نداشتن مسکن و ... بدون هیچ چشم داشتی از جان خود مایه می گذارند. در خط مقدم هستند هر ساله با فرا رسیدن 17 مرداد مشکلاتشان را به سمع و نظر مسئولان می‌رسانند اما به ظاهر مشکلات این قشر همیشگی است و مسئولان فقط به درد دل این قشر گوش می دهند.

 

کرونا بهانه ای برای فرار مسئولان از پاسخگویی

یکی از خبرنگاران باسابقه خراسان جنوبی گریزی به خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت می زند و به خبرنگار شبستان می گوید: در حالت عادی، تهیه خبر و گزارش استرس زا و جزو مشاغل سخت است و شرایط فعلی هم مزید بر علت شده است.

 

«قاسمی» با بیان این که خبرنگار تعطیلی ندارد، می گوید: با شیوع بیماری کرونا اکثر صنوف مدتی برای آرام شدن جو تعطیل شدند این درحالی است که کار اصحاب رسانه در این ایام بیشتر شد چرا که برای گرفتن گزارشات مردمی مجبور به حضور در مراکز درمانی، بیمارستان ها و ... شدند چرا که ناچارند در هر شرایطی کار را ادامه دهند.

 

به گفته وی در گذشته با برگزاری جلسات، دسترسی خبرنگار به مسئولان راحت تر بود این درحالیست که شیوع کرونا کار را سخت تر و بهانه مسئولان را برای عدم پاسخگویی بیشتر کرده است.

 

وی عدم امنیت شغلی، نبود بیمه، مسکن، پایین بودن حقوق اصحاب رسانه و ... را از مهمترین مشکلات این قشر ذکر می کند و می گوید: متاسفانه در شرایط فعلی مشکلاتی مانند لغو جلسات، نشست ها و عدم دعوت از خبرنگار هم مزید بر علت شده است.

 

تعدیل نیروی برخی از رسانه ها به دلیل مشکلات ناشی از کرونا

یکی دیگر از خبرنگاران هم عدم پاسخگویی مناسب مسئولان در ایام کرونایی را از مهمترین مشکلات این قشر و می گوید: برای انعکاس مشکلات و اخبار کرونا متاسفانه برخی مسئولان پاسخ را به روابط عمومی یا یکی از معاونان ارجاع می دهند که در عمل، روند پاسخ گویی طولانی تر می شود.

 

«کاظمی فرد» هم گریزی به نبود امنیت شغلی خبرنگاران، سختی کار، مسکن و معیشت و ... به عنوان مشکلات همیشگی خبرنگاران می زند و می گوید: خبرنگاران استان باسواد و دارای نبوغ فرهنگی رسانه ای هستند اما متاسفانه جایگاهشان شناخته نشده است.

 

وی با اشاره به مشکلات پیش روی خبرنگاران مانند دیگر صنوف در ایام کرونا، می افزاید: متاسفانه در این ایام برخی رسانه ها اقدام به تعدیل نیرو کردند.

 

به گفته وی اصحاب رسانه در این ایام برای انعکاس اخبار و مشکلات مردم؛ جان در کف اخلاص گذاشته و از جان خود مایه می گذارند.

 

کاظمی فرد ضمن انتقاد از عدم برگزاری جلسات می گوید: در این ایام روابط عمومی ها آنچه مدنظرشان است برای خبرنگاران دیکته می کنند و گاهی هم برای گرفتن خبر، اصحاب رسانه را به صدا و سیما ارجاع می دهند این درحالی است که خبر کار شده در عمل سوخته و غیرقابل استفاده است.

 

وی با اشاره به کمرنگ بودن ارتباط دوسویه در این ایام، خواستار پاسخگویی مناسب و به موقع، برگزاری جلسات، نشست ها و ... در فضای مجازی شد.

 

وی با توجه به توزیع محدود بسته‌های بهداشتی و معیشتی توسط بسیج رسانه و اداره کل ارشاد، خواستار تداوم این موضوع برای خبرنگاران فعال استان شد.

 

عدم پاسخگویی مسئولان به گزارشات انتقادی

در ادامه یکی از خبرنگاران صدا و سیمای استان هم با بیان اینکه کار خبر، تعطیلی ندارد، می گوید: از همان ساعات اولیه برای تهیه گزارش کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان ها حضور داشتیم تا با گرفتن گزارشات مردمی و نشان دادن وضعیت موجود، استفاده از ماسک و... را نهادینه کنیم.

 

«حمیده هوشیار» با اشاره به رعایت پروتکل های بهداشتی در تهیه گزارشات، تاکید می کند: تنها دغدغه ما در هنگام تهیه گزارشات، خانواده مان هستند که در معرض خطر قرار دارند.

 

وی نداشتن بیمه و عدم پاسخگویی برخی مسئولان در گزارشات انتقادی و ... را از مشکلات پیش روی خبرنگاران عنوان و بر همکاری مردم برای مصاحبه های پیش رو تاکید می کند.

 

بیمه کارمندی به جای خبرنگاری!

ر ادامه یکی از خبرنگاران هم توزیع بسته های معیشتی به تعداد محدود، نبود امنیت شغلی و ... را از مشکلات پیش روی خبرنگاران عنوان می کند و می افزاید: با وجود این مهم که خبرنگاری جزو مشاغل سخت است متاسفانه برخی رسانه ها، خبرنگاران را با عناوین کارمند اداری و ... بیمه می کنند که در یابان برای استفاده از ظرفیت مشاغل سخت با مشکل مواجه می شوند.

 

وی که خواست نامش فاش نشود، از عملکرد خانه مطبوعات هم گلایه می کند و می گوید: برخی از خبرنگاران، اعضای اصلی خانه مطبوعات هستند اما متاسفانه از برنامه های خانه مطبوعات، برگزاری انتخابات ها و... بی خبرند.

 

وی نبود خدمات رفاهی برای اصحاب رسانه را از دیگر مشکلات ذکر می کند و می گوید: چرا به اصحاب رسانه مانند دیگر ادارات خدمات تفریحی رفاهی داده نمی شود!

 

وی ارسال اخبار به صورت دلخواه و گزینشی از سوی استانداری و عدم همکاری مدیران استانی در همه مواقع به خصوص ایام کرونا را هم از دیگر مشکلات برشمرد.

 

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی از اجرایی شدن بیمه کرونای خبرنگاران ظرف دو هفته آینده خبر داد. صالحی بامداد جمعه 17 مرداد در این توئیت افزود: صندوق هنر تا دو هفته دیگر بیمه کرونای خبرنگاران را اجرایی می‌کند.

 

اما امسال تبریک روز خبرنگار در خراسان جنوبی به فضای مجازی کشیده شد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به همراه معاون فرهنگی و مطبوعات و مدیرعامل خانه مطبوعات از این طریق و با برقراری ارتباط از طریق ویدئوکنفرانس، فرا رسیدن ۱۷ مرداد به خبرنگاران رسانه‌های مختلف تبریک گفتند تا سلامت خبرنگاران به خطر نیفتد.

 

 

 

 

کد خبر 957887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha