همه موارد کمک کننده به سلامتی و آرامش در مبارزه با کرونا مؤثر است

پزشک مشاور سلامت و پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان ادامه داد: هر چیزی که به سلامتی، آرامش و خوبی حال ما کمک کند در مبارزه با کرونا مؤثر است؛ می تواند خوردن یک عدد سیب، ویتامین B۱ و ویتامین C باشد و یا می تواند خوردن یک وعده آبگوشت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر افشین اسدی جمعه شب (17 مرداد ) در برنامه  مطب در خانه به سوالات مربوط به کرونا پاسخ داد  و در پاسخ به سوال شخصی که پرسید کرونا دقیقاً تا چه زمانی با ما همراه است؟ در زمستان که شیوع آنفلوآنزا را داریم چگونه تشخیص دهیم که به کرونا مبتلا شدیم یا آنفلوآنزا ؟ آیا ویتامین C  و B1 و قرقره آب نمک مفید است؟ گفت: سوال شما هرچند ناشی از نگرانی است اما باید یاد بگیریم در شرایط فعلی چه کاری انجام دهیم؛ به عملکرد خودمان توجه داشته باشیم بدیهی است که دانشمندان با گذشت زمان به ما خواهند گفت که به طور مثال در زمستان چه باید کرد، تشخیص آنفلوآنزا یا کرونا بر عهده پزشک و قرقره آب نمک هم در پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا مؤثر است.

 

 

پزشک مشاور سلامت و پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان ادامه داد: هر چیزی که به سلامتی، آرامش  و خوبی حال ما کمک کند در مبارزه با کرونا مؤثر است؛ می تواند خوردن یک عدد سیب، ویتامین B1 و ویتامین C  باشد و یا می تواند خوردن یک وعده آبگوشت باشد.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که گفت همسر من اکثر اوقات عطسه و آبریزش بینی دارد و 100 روز قبل کنار بیمار کرونایی بوده البته ماسک زده بود آیا ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشد؟ تصریح کرد: علائمی که ذکر کردید سیر کاهش یا افزایش آن شبیه بیماری کرونا نیست و اگر نگران هستید بهتر است به یکی از مراکز 16 گانه کرونا در سطح شهر مراجعه و معاینه شوید.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوال شخصی که پرسید شوهر من 50 سال سن دارد و حدود 4 ماه است که وقتی راه می رود دچار تنگی نفس و بدن او بی حس می شود حتی تب و سرفه هم ندارد؛ خاطرنشان کرد: بهتر است از نظر قلبی و تنفسی، وضعیت وی در هنگام تحرک بدن و ورزش توسط متخصص قلب بررسی شود.

 

 

خانم 38 ساله ای هم پرسید یک ماه عرق سرد دارم که به پزشک مراجعه کردم دارو شامل ویتامین(B۱(۳۰۰، فیفول، فلوکستین 20 و کلردیازپوکساید 5 تجویز کرد، از زمانی که فیفول تمام کردم دوباره عرق سرد دارم چه باید بکنم تا بهتر شوم؟ دکتر اسدی پاسخ داد: این داروها مقوی و سالم هستند به نظر می رسد شما تا حدودی از کم خونی رنج می برید پیشنهاد می کنم آزمایش خون انجام دهید و تیروئید و کم خونی مورد بررسی شود.

 

 

شخصی هم گفت عید قربان به درد شدید معده و حالت تهوع دچار شدم 2 ماه هم هست که هر صبح ناشتا آمپرازول مصرف می کنم شب ها هم سوزش معده دارم و وقتی غذای سردی می خورم انگار از گلویم کف بالا می آید چه درمانی پیشنهادمی کنید؟ پزشک مشاور سلامت پاسخ داد: در چیزهایی که می خورید تجدید نظر و از چیزهایی که حال شما را بد می کند پرهیز و دوری کنید سردی ها برای شما سازگار نیست آن ها را مصرف نکنید و  به متخصص گوارش مراجعه کنید تا بهتر معاینه و درمان شوید.

 

 

وی در پاسخ به شخصی 60 ساله که پرسید رگ های قلبم بسته بود که آنژیو شدم و 2 عد فنر گذاشته شد با اینکه دارو مصرف می کنم شب ها دچار نفس تنگی می شوم، بعد از چند سرفه زدن کمی آرام می شوم؛ تصریح کرد: ورزش خوب داشته باشید و هوای خوب تنفس کنید؛ انجام ورزش متعادل، منظم و هر روز و نیز  تنفس هوای خوبی که عاری از گرد و غبار و دود باشد بسیار مفید است.

 

 

فردی هم که بیماری زمینه ای نارسایی قلبی و علائم سرماخوردگی دارد پرسید اگر علائم خفیف کرونا داشته باشیم چه مسائلی باید رعایت شود تا تشدید نشود؟ پزشک مراکز درمانی کرمان پاسخ داد: با وجود بیماری زمینه ای باید با احتیاط رفتار کنیم و بیماری ها را زودتر تشخیص دهیم و درمان را آغاز کنیم؛ نوسانات علائمی شما، ما را نگران نمی کند لذا نگران کرونا نباشید.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرزند 6 ماهه من از بدو تولد شیر که می خورد بر می گرداند و رفلاکس دارد الان هم که غذا می خورد بر می گرداند علّت چیست؟ پاسخ داد: یکی از رایج ترین توصیه هایی که برای  رفع مشکل شما داریم کم کردن حجم غذا، کم کردن حجم بو و چربی در غذا، کاهش غلظت غذا و 15 قطره دایمتیکون است.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای رفع جوش های بلوغ چه دارویی تجویز می کنید؟ گفت: مصرف غذای طبیعی و سالم و میوه ها و پرهیز از مصرف پیتزا، غذای پرچرب و پر ادویه برای پوست مضر است، نکته دیگر شستشوی پوست با صابون دارای آنزیمی که متناسب با پوست چرب شما است؛ نکته سوم هم این است ورزش به کاهش تعریق کمک می کند همچنین بررسی اولیه سونوگرافی بر روی تخمدان ها داشته باشید که ارزیابی می تواند راهگشا باشد.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر طرز صحیح استفاده از ماسک و اینکه چه نوع ماسکی  مناسب تر است؛ بیان کرد: ماسک های مختلفی در شرایط مختلف استفاده می شود، ماسک 95 N در شرایط مراکز درمانی کرونا که با خطراتی مواجه هستند مورد استفاده است، ماسک های فیلتر دار هم برای اشخاصی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند توصیه نمی شود امّا برای افراد سالم مشکلی نیست، از ماسک یک بار مصرف هم بهتر است به صورت شیفتی و روزانه استفاده شود؛ مثلاً صبح ها سر کار می روید بزنید.

 

 

پزشک مرکز درمانی افزود: در اینجا 2 نکته حائز اهمیت است اینکه در زمان مصرف به هیچ عنوان به ماسک دست نزنید چون فرض بر این است که آلوده به ویروس است و توصیه می شود دست نزنید؛ نکته دیگر هم بعد از استفاده شیفتی است، مثلاً بعد از اینکه از سرکار برگشتید توصیه می شود که ماسک دور انداخته شود امّا اگر به هر دلیلی از جمله اقتصادی و امکاناتی، این ماسک دور انداخته نمی شود توصیه این است که به مدت 5 الی 7 روز در هوای آزاد این ماسک آویزان باشد و بعد استفاده شود.

 

 

وی تصریح کرد: واقعیت این است  ما هم در مرکز درمانی کار می کنیم بعضی اوقات که می بینیم ماسک مناسبی به ما نمی دهند و پیش بینی نکرده اند ماسک های قدیمی را چند روز در بالکن گذاشته تا به صورت طبیعی ضد عفونی شوند؛ همه ما یاد گرفتیم که چگونه با کمبودها کنار بیاییم و خود را متأسفانه در معرض سختی ها قرار داده ایم چاره ای نیست لذا ماسک زدن را جدی بگیریم که این عمل بهترین راه مقابله با کرونا است و شهروندان از زدن ماسک خسته نشوند.

 

 

دکتر اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صحت دارد اگر شخصی به کرونا مبتلا شود بخش هایی از ریه وی برای همیشه از دست می رود؟ بیان کرد: خیر؛ واقعیت این است که این حرف تخیلی است اگر ریه شخصی به طور کامل و به شدت درگیر شده باشد بازگشت به حالت طبیعی سخت است و ممکن است طول بکشد که آمار کمی در مجموع مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا آیا می توان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟ گفت: محیطی که در دندانپزشکی است باید تهویه مناسب داشته باشد و استفاده از ماسک ضروری است، دست ها را قبل از ورود به این محل بشوئید و عینک هم بزنید.

 

 

خانم 75 ساله ای هم پرسید بیماری فشار خون، قند و تیروئید دارم در حال حاضر هم چند وقتی است که گردنم درد می کند و  سرگیجه دارم علّت چیست؟ دکتر اسدی پاسخ داد: در درمان و مصرف داروهای قند خون و تیروئید دقت بیش از پیش داشته باشید، فاصله گذاری اجتماعی هم برای شما خیلی حیاتی و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار مؤثر است.

 

 

فردی هم توضیح داد 4 هفته است که به بیماری کرونا مبتلا شدم از زمانی که به این بیماری مبتلا شدم پاهای من تاول زده، همچنین بعد از گذشت 28 روز دوباره ساعد دست هایم دچار التهاب شده اند، آیا می تواند بر اثر کرونا باشد؟ و اینکه  آیا هنوز با گذشت این همه زمان ویروس کرونا از بدنم بیرون نرفته ؟ آیا التهاب پوست ناشی از بیماری کبدی است یا خودایمنی بدن؟ دکتر اسدی پاسخ داد: سعی کنید از مواد حساسیت زا دوری کنید، مواد آرام بخش مانند آویشن و نوشیدنی ها مفید است.

 

 

یکی از کاربران هم پرسید مادرمن 34 روز از مبتلا شدن وی به کرونا می گذرد، تا 21 روز در قرنطینه خانگی به سر می برد، الان همچنان ماسک می زند، تا کی باید ماسک بزنیم؟ دکتر اسدی پاسخ داد: انتظار داریم علائم وی روز به روز کمتر شود، مایعات گرم و سوپ های گرم و نرم مصرف کنند و از خوراکی های مانند خربزه و بادمجان پرهیز شود همه ما باید ماسک بزنیم به ویژه مادر شما که از بستر بیماری سختی بیرون آمده اند و ابتلای مجدد می تواند بسیار دردناک تر باشد پس مراقبت های لازم از جمله فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی دست ها را با دقت انجام دهید.

 

کد خبر 958106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha