رخدادهای پس از غدیر مغفول مانده است

باباجانی با بیان اینکه اتفاقات بعد از غدیر مهم است، گفت: در کتاب «در مسیر غدیر» نه تنها غدیر خم و حوادث قبل آن را تبیین کردم بلکه به وقایع بعد از آن نیز پرداختم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: غدیر خم یکی از مهم ترین وقایع تاریخی است.پیامبر اسلام در ذیقعده سال دهم هجری همراه هزاران نفر برای انجام مناسک حج عازم مکه شدند. پیامبر اکرم(ص) در این سفر که بعدها به حجة الوداع و حجة البلاغ معروف شد، در محلی به نام غدیر خم،حضرت علی(ع) را به عنوان ولی و وصی خود معرفی کردند. سالروز این واقعه در بین شیعیان به عید غدیر خم شهرت یافت.  در مورد این واقعه کتابهای بسیاری برای گروه های سنی مختلف اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال نوشته شده است.«در مسیر غدیر» یکی از این کتابهاست که برای نوجوانان به رشته تحریر در آمده است. به منظور اطلاع از جزئیات این کتاب، گفتگویی با نویسنده «علی بابا جانی»، نویسنده آن ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

کتاب «در مسیر غدیر» به چه جنبه هایی از غدیر پرداخته است؟

کتاب هایی که در مورد غدیر دیده ام و مطالعه کرده ام تنها به مقطعی پرداختند که پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین انتخاب می کنند؛ در واقع تنها از یک بعد به غدیر نگاه شده است ولی من توفیق داشتم در موسسه ای مشغول به کار باشم و پروژه ای با موضوع غدیر داشتم که کار تحقیقاتی بود. منابع در اختیارم بود. ماجرای غدیر را از ابتدا بررسی کردم که چطور به وجود آمد و به اتمام رسید. این کتاب از نقطه ای آغاز می شود که پیامبر اکرم (ص) آماده سفر می شوند. اتفاقاتی که برای پیامبر اکرم (ص) و همراهان شان در طول سفر رخ می دهد نیز در کتاب آمده است. از اول کار به صورت فصل فصل، غدیر برای مخاطب بیان می شود، حتی در این کتاب به مسایلی که بعد از غدیر به وجود آمد، پرداخته شده است. اتفاقات بعد از غدیر بسیار مهم است اما متاسفانه به آن پرداخته نشده است، از جمله اینکه دشمنانی تصمیم به ترور پیامبر اکرم (ص) گرفتند.

 

 کتاب « در مسیر غدیر» شامل چند فصل و بخش است؟

این کتاب منزل به منزل که پیامبر اکرم (ص) برای واقعه غدیر سفر می کنند، جلو می رود و اتفاقات مهم را تبیین می کند. کتاب شامل 23 فصل با عناوین از مدینه تا قرار، مرد میدان، خداحافظ مدینه، کاروانی از نجران، جایی برای احرام، چرا پیاده، با آهو مهربان باش،سوار بر شتر پیامبر(ص)، تا خانه دوست، شوق دیدار، همین جا می مانم، در خانه یار، او بهتر می داند، سوره پیروزی، مدال افتخار،چه زود گذشت، خداحافظ شهر خدا، در کنار برکه، از دست این دو رویان،بهترین جانشین، تصمیم شوم، وحشت در هرشا . در انتهای کتاب نیز پرسشنامه ای آمده است.

 

نوشتن این کتاب چقدر طول کشید؟

پروژه تحقیقاتی شش ماه طول کشید و دو ماه هم نوشتن کتاب به طول انجامید. در ابتدا کتاب را به صورت نمایشی نوشتم. داستان به این شکل بود که دو پسرعمو که هر یک در شهرهای مختلف بودند، تصمیم می گیرند همدیگر را ببینند و ماجرای پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) از زبان آنها روایت می شد. بعد به این نتیجه رسیدم که ممکن است بچه ها درک داستان در داستان برایشان سخت باشد، برای همین کار را به صورت داستانی نوشتم.

 

قالب کتاب «در مسیر غدیر» چیست؟ و برای چه گروه سنی نوشته شده است؟

قالب کتاب« در مسیر غدیر»داستان بلند است که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است.

 

از چه منابعی برای نوشتن استفاده کردید؟

من بیشتر از منابعی که به فارسی ترجمه شده بود، استفاده کردم که در پایان کتاب به آنها اشاره کردم.

 

این کتاب چه زمانی منتشر شده است و در حال حاضر به چاپ چندم رسیده است؟

این کتاب حدود دو سال پیش توسط انتشارات بهار دلها چاپ شده و اکنون به چاپ دوم رسیده است.

 

استقبال از کتاب «در مسیر غدیر» چقدر بوده است؟

این کتاب اندکی پس از انتشار به چاپ دوم رسید و این نشان می دهد که مخاطبان توانسته اند با آن ارتباط برقرار کنند. برای اینکه کتاب« در مسیر غدیر» کاربردی تر باشد، در پایان آن بیست سوال از متن کتاب آورده شده است که مدارس بتوانند مسابقه کتابخوانی در مورد این کتاب برگزار کنند.

 

چه جنبه هایی از غدیر مغفول مانده است؟

به نظرم هنوز جا دارد که در مورد غدیر کتاب های زیادی از زوایای مختلف نوشته شود. در مسیر سفر پیامبر اکرم(ص) اتفاقاتی افتاد که ایشان به طور غیر مستقیم مسایل را به مردم آموزش دادند در تحقیقاتم در مورد غدیر به یک مورد جالبی برخوردم. در طول سفر پیامبر اکرم(ص) یکی از مسافران می خواسته که آهویی را شکار کند و از پیامبر(ص) به او خبر می رسد که چون محرم است، دست به این کار نزند زیرا کشتن حیوانات در محرم حرام است. از این گونه آموزش ها در طول سفر پیامبر اکرم (ص) بسیار بوده است که از نکات مغفول غدیر است.

 

و حرف آخر؟

 در کارهایی که برای غدیر انجام شده بین تصاویر و آنچه که واقعیت داشته است، هماهنگی وجود ندارد. به عنوان مثال در کتابی دیدم که پیامبر (ص)دست امام علی (ع) را بالا بردند و حدود پنج درخت نخل پشت آنهاست، در صورتی که واقعه غدیر در منطقه ای بیابانی رخ می دهد که تنها درختی که وجود داشته، درخت سدر بوده است. نویسندگان و تصویرگرران باید به این نکات ریز اما مهم توجه کنند.

 

گفتنی است، کتاب « در مسیر غدیر» نوشته «علی باباجانی» مشتمل بر 104 صفحه با قیمت 7000 تومان در قطع رقعی از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 958809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha