شهرک صنعتی شهرستان دلفان در محاصره مشکلات زیرساختی

مشکلات فرا روی شهرک صنعتی شهرستان دلفان سد راه رونق تولید و اشتغال در این شهرستان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، شهرک‌های صنعتی یکی از مناطق مهم برای توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود، اما در بسیاری از مناطق استان لرستان بویژه شهرستان دلفان، شهرک صنعتی به رغم هزینه های سنگین در حوزه ساخت و ساز امروز به خرابه ای ازسوله ها و ساختمان های خالی تبدیل شده است.

 

سرمایه گذارانی که گویی تنها به دنبال دریافت تسهیلات بودند، آمد و رفت های کوتاهی در این شهرک ها داشته و امروز ساختمان های خالی مانده  که در بیشتر موراد به سرمایه گذاران غیر بومی تعلق داشته است، به تملک بانک ها درآمده و فرسنگ ها با تولید و اشتغال فاصله دارند.

 

فضایی که روزی برای رشد، توسعه و رونق تولید ایجاد شده است در پی مشکلات متعدد امروز به خرابه ای تبدیل شده  که به دلیل نبود زیرساخت های اولیه چون آب، برق و امنیت  تعداد کم تولید کنندگان  حاضر در این اماکن را به ستوه آورده است.

 

 

این در حالی است که شهرک های صنتعی مراکز تولیدی و اشتغال در جوامع شهری هستند و با توجه به این اهمیت موضوع باید مشکلات موجود در این نواحی جهت رونق تولید، اشتغال و جذب سرمایه‌گذاران رفع شود.

 

 با توجه به اینکه شهرک‌های صنعتی دارای ویژگی‌ها و امتیازات ویژه‌ای اعم از معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در این نواحی هستند، با رفع مشکلات اولیه و زیرساختی این اماکن، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم می‌شود تا طرح‌های خود را در شهرک‌های صنعتی به اجرا درآورند و بستر تحقق رونق تولید و اشتغال فراعم شود.

 

شهرک صنعتی شهرستان دلفان همچنان درگیر مشکل نبود آب 

 

«رضا خسروی» یکی از کار آفرینان شهرک صنعتی شهرستان دلفان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: شهرک صنعتی شهرستان دلفان با مشکلات متعدد بویژه در حوزه زیرساخت ها مواجه است.

 

وی با اشاره به اینکه با پیگیری های مستمر خبرگزاری شبستان و تولید کنندگان مشغول در این شهرک مشکل برق و روشنایی این شهرک رفع شده است، افزود: امروزه عمده  مشکل فر روی کارآفرینان شهرک صنعتی دلفان نبود آب است.

 

 

خسروی با بیان اینکه این شهرک بیش از چندین ماه است که آب ندارد، افزود: به رغم پی گیری های به عمل آمده این مشکل هنوز پا برجاست و سختی های زیادی سر راه  کارکنان و تولید کنندگان قرار داده است.

 

این کار آفرین اظهار کرد: برای تامین آب مورد نیاز در این  واحد تولیدی از تانکر آب استفاده می شود که سختی های زیادی برای ما ایجاد می شود.

 

خسروی با اشاره به حفر چاهی در محیط شهرک صنعتی، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود با حمایت مسئولان بستر بهره برداری از این چاه برای رفع مشکلات شهرک صنعتی فراهم شود.

 

وی با اشاره به اینکه برخی واحد های فعال مجبور به حفر چاه غیر قانونی شده اند، ابراز کرد: به رغم گذشت بیش از 60 روز از دستور فرمانداردلفان مبنی بر رفع مشکل آب شهرک صنعتی دلفان و پی گیری های به عمل آمده  هنوز اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

 

خسروی با اشاره به اهمیت تقویت امنیت شهرک صنعتی، بیان کرد: واحدهای صنعتی راكدی كه در شهرك های صنعتی وجود دارند و سالها است كه از سوی صاحبان خود رها شده اند علاوه بر ایجاد مشكلات امنیتی بسیار، هزینه ماهانه بابت ارائه خدمات (شارژ) نیز پرداخت نمی كنند.

 

وی همچنین با اشاره به نبود نگهبان در این شهرک، افزود: توجه جدی در راستای استخدام نگهبان برای تقویت نظم و امنیت این شهرک ضروری است.

 

این کار آفرین ادامه داد: دیوارهای اطراف محیط شهرک صنعتی ریزش کرده است و متاسفانه اراده ای برای بازسازی دیوراها و جذب نگهبان و یا حراست دیده نمی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برای تامین امنیت در این شهرک که می تواند مهم ترین بستر در جذب سرمایه گذار و تقویت تولید و اشتغال باشد، لازم است با حصار کشی صحیح و تعیین وروردی، استخدام نگهبان و نصب دوربین ها اقدام شود.

 

خسروی با اشاره به اینکه کارگاه صنعتی تولید، بسته بندی و فرآوری نخود از سال 96 در شهرستان دلفان راه اندازی شده است، افزود: در این کارگاه تولیدی چند محصول فرآوری در مراحل ثبت اختراع در پارک علم و فناوری شهرستان از طریق مرکز رشد شهرستان به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه تقریبا همه نخود خروجی از شهرستان که به صورت  بسته بندی داخل کشور و یا خارج از کشور برای کشور های همسایه فرستاده می شود در کارگاه ما بسته بندی می شود، اذعان داشت: با راه اندازی این کارگاه بویژه در بخش فراوری  تلاش شده است که سود حاصل از مراحل فراوری محصول نخود، سهم کشاورز و مردم منطقه شود.

 

خسروی با بیان اینکه این کارگاه تولیدی تاکنون برای سه نفر به صورت مستقیم و برای 18 نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است، بیان کرد: در طول تابستان امسال و با انتقال واحد تولیدی به شهرک صنعتی سه نفر به ظرفیت اشتغال مستقیم این کار تولیدی اضافه شده است و به حمدالله هم اکنون  تعداد6 نفر به صورت مستقیم در این کار گاه تولیدی مشغول به کار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه امروز شهرستان دلفان از مشکل بیکاری جوانان رنج می برد، افزود: این درحالی است که بهره برداری صحیح از ظرفیت های بومی می تواند مهم ترین گام در رفع مشکل بیکاری و رونق تولید باشد.

 

خسروی با اشاره به وجود ظرفیت های گسترده در حوزه کشاورزی در شهرستان دلفان، خاطرنشام کرد:انتظار می رود بانک های عامل و ادارات در راستای  حمایت از تولید بومی برسر راه تولیدکنندگان سنگ اندازی نکنند و برای توسعه فعالیت های تولید محور جوانان همراهی داشته باشند.

 

تاکید نماینده مردم سلسله و دلفان بر ضرورت رفع مشکلات شهرک صنعتی دلفان

 

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات زیرساختی و زیربنایی شهرک صنعتی علی میرزایی دلفان هر چه سریع تر برطرف شود.

 

«یحیی ابراهیمی»  اظهار داشت: بیکاری یکی از مهم ترین مشکلات این شهرستان است که نیازمند توجه جدی مسئولان در جهت حمایت از سرمایه گذاران و صاحبان واحد های صنعتی و تولیدی است.

 

وی اظهارداشت: بیشتر واحد های تولیدی و صنعتی ناحیه علی میرزایی به سبب نبود نقدینگی و ورشکستی صاحبان واحدی ها تعطیل شده اند و فقط چهار واحد ان به صورت فعال و نیمه فعال مشغول به فعالیت است.

 

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکل برخی از واحدهای تعطیل و نیمه راکد بدهی معوق به بانک ها است هر چند این مشکل در دولت یازدهم کمی سر و سامان پیدا کرده ولی همچنان وجود دارد.
ابراهیمی اضافه کرد: حمایت کالای ایرانی، رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال پایدار و کمک به راه اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال از اولویت های اساسی و مورد تاکید مجلس یازدهم است که این مهم باید با جدیت بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید پیگیری شود.

 

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل های فراوان سرمایه‌گذاری در دلفان ادامه داد: از سرمایه گذاری در این منطقه حمایت جدی  میشود تا تغییری در تولید و  توسعه منطقه و ایجاد اشتغال فراهم شود.

 

ابرایمی یادآور شد: هدف از بازدیدها این بوده که درخواست های صنعتگران شنیده شود و وظیفه ما بوده که به صورت مستمر وضعیت واحدهای صنعتی و تولیدی را بررسی و موانع آنها را رفع کنیم.

 

در شهرک صنعتی شهرستان دلفان با وجود  ۷۰ واحد صنعتی فقط ۴ واحد از آن فعال و نیمه فعال در آن فعالیت دارد و تسریع در رفه مشکلات این واحد صنعتی می تواند بستر جذب سرمایه گذار و رونق تولید باشد.

 

برای تقویت تولید و اشتغال و احیای شهرک صنعتی باید کار کارشناسی مورد توجه قرار گیرد و با توجه به استعدادها و توانمندی ها و ظرفیت های بومی برای احیای این شهرک صنعتی و بهره برداری از ظرفیت های موجود در شهرستان دلفان برنامه ریزی شود.

 

با توجه به اینکه عمده توان بومی شهرستان دلفان در حوزه های کشاورزی و دامداری است، توجه به فراوری محصولات کشاورزی و دامی و  نساجی، گیاهان دارویی و... می تواند بستر احیای شهرک صنعتی و تقویت و تولید و اشتغال در شهرستان دلفان باشد.

کد خبر 958863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha