اطعام غدیر؛ راهکار بچه‌های مسجد برای ترویج شادی‌های مومنانه در روزهای کرونایی

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اهتمام ویژه به اطعام غدیر که از سنت‌های موکد این عید بزرگ است هم به مطالبه رهبری معظم انقلاب مبنی بر تداوم کمک‌های مومنانه لبیک گفتند و هم اجازه ندادند شرایط کرونایی، شادی‌های دهه امامت و ولایت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی در روز عید سعید قربان با تاکید بر لزوم تداوم کمک های مومنانه، فرمودند: «... ما در قرآن چند جا داریم که «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْرات»؛ یا «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ».یک جا [دارد] «أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ»؛ چند جا [دارد] «فَاستَبِقُوا الخَیرات»، یعنی مسابقه گذاشتن که قرآن به معنای واقعی کلمه به ما میگوید در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و [پیش] بروید. و این کار به نظر من مهم است؛ حتّی این اطعامهای محرّم را هم که در آن ایّام بعضی از هیئات، بعضی از مردم که توانایی‌هایی دارند و نذری و اطعام و مانند اینها درست میکنند، میشود به این شکل کمک مؤمنانه به خانواده‌ها و به شکل کاملاً پاکیزه و دور از مشکل سرایت [بیماری] و مانند این حرفها انجام داد. انقلابیگریِ به معنای واقعی کلمه اینها است؛ ...»

 

پیش از شیوع کرونا و سابقه سیل و زلزله های پیش آمده را اگر کنار بگذاریم در همین ایام شیوع کرونا، بچه های مسجد نشان دادند که هم در همراهی با مدافعان سلامت در تهیه و توزیع اقلام بهداشتی اعم از ماسک، گان و شیلد و مواد ضدعفونی کننده و سمپاشی معابر، محلات، مساجد و ... در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند و هم در کمک های مومنانه به آسیب دیدگان اقتصادی این ویروس منحوس پیشتاز هستند و در لبیک به مطالبه رهبری معظم انقلاب از همان ثانیه های نخست در روز نیمه شعبان، آستین همت را بالا زده و با حضور در صحنه کوشیدند تا به قدر وسع از آلام اقتصادی محرومان در این شرایط سخت بکاهند و اجازه ندهند سفره های افطار و سحر رمضان آنها خالی بماند.

 

در همین راستا طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)» در بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور کلید خورد و اتفاقات مبارکی به همت بچه های مسجد رقم خورد.

 

 

 

 

موج دوم کمک های مومنانه بچه های مسجد در دهه امامت و ولایت رقم خورد و همچنان ادامه دارد که در این گزارش مروری کرده ایم بر آنچه کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه اطعام غدیر انجام داده و می دهند.

 

نکته مهم عزم بچه های مساجد روستایی در رزمایش مواسات و کمک های مومنانه است که ثابت می کند کارکردهای اقتصادی اجتماعی مسجد، شهر و روستا نمی شناسد و همه جا به یک اندازه می تواند منشاء اثر باشد.

 

چنان که کانون فرهنگی هنری «عاشورائیان» روستای «موسویه» جهرم در این راستا به مناسبت عید سعید غدیر دو هزار پرس غذای گرم توزیع کرد؛ علاوه بر این، 100 بسته معیشتی هم شامل برنج، روغن، مرغ، ماکارونی، شکر و سایر اقلام غذایی نیز با تاسی از مولای متقیان(ع) بین خانواده های کم درآمد این روستا به مناسبت عید بزرگ ولایت توزیع شد.   

 

 

 

توزیع دو هزار قرص نان رایگان به همت کانون روستایی «شهدای سلطان آباد» شیراز نیز از دیگر وجوه کمک های مومنانه بچه های مسجد در دهه امامت و ولایت بود، توزیع 1800 پرس غذای گرم و 130 بسته معیشتی میان محرومان نیز در راستای کمک های مومنانه اعضا و فعالان این کانون فرهنگی هنری به مناسبت عید سعید غدیر انجام شد.

 

اعضای کانون فرهنگی هنری «شهید باکری» رودبار جنوب نیز از دیگر کانون های مسجدی بود که در این ایام شادی های غدیر را در قالب کمک های مومنانه ترویج کرد؛ در این راستا به همت اعضا و فعالان این کانون مسجدی پنج هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم با هزینه 16 میلیون تومان تهیه و در سطح سه شهرستان محروم در جنوب کرمان توزیع شد.

 

 

 

 

اعضای کانون فرهنگی هنری «ریحانه النبی (س)» در روستای «مهارلو» سروستان هم به مناسبت عید بزرگ ولایت 150 بسته معیشتی را بین محرومان توزیع کردند.

 

 

 

 

اطعام 1500 نفره غدیر به همت فعالان کانون فرهنگی هنری «امام حسن مجتبی (ع)» شهر «کنارتخته» کازرون هم صورت گرفت تا ثابت کند سفره احسان و اطعام علوی در سراسر ایران اسلامی گسترده است.

 

علاوه بر این، اطعام 800 نفر از محرومان نیز توسط  کانون فرهنگی هنری امام علی علیه السلام جیرفت انجام و به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان سه تُن گوشت قربانی بین محرومان به مناسبت دهه امامت و ولایت توزیع شد.

 

این اطعام ها در کنار اجرای برنامه های فرهنگی هنری در فضای واقعی و مجازی اعم از برگزاری مسابقات کتابخوانی، اجرای خیابانی سرود توسط بچه های مسجد، راه اندازی کاروان های شادی، اجرای پویش های متعدد و متنوع همچون پویش «سفره غدیر» و ... باعث شد بچه های مسجد اجازه ندهند کرونا و فضای ناشی از آن، شادی های غدیر را از جامعه بگیرد و مانع رواج آن شود.

 

کد خبر 958955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha