خبرنگاران افرادی جرأتمند و به دور از اندیشه های تعصبی هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: خبرنگاران افرادی جرأتمند و بدور از اندیشه های تعصبی هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بندرعباس، «موسی جاودان» در مراسم مجازی گرامیداشت هفته خبرنگار گفت: رویای شغلی از حدود چهار سالگی در جریان تحول رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی آغاز می شود. در این مرحله، انتخاب مبتنی بر همانند سازی با بزرگسالان و بدون توجه به توانایی و استعداد فردی است.

 

وی عنوان کرد: اغلب کودکان در این دوره علاقه مند به مشاغل  آشکار، دارای نمود اجتماعی و یا پردرآمد مانند پزشکی، خلبانی، مهندسی و برخی نیز پلیسی را برای آینده خود ترسیم و تصویر سازی می کنند. در این میان شاید کودکان جسوری هم باشند که به مشاغل کم درامد، پرمخاطره، استرس آور، سخت و تنش زا تمایل نشان دهند.

 

رئیس دانشگاه  جامع علمی کاربردی هرمزگان ابراز داشت: این انتخاب سخت می تواند نشانه انگیزه پیشرفت و احساس مسولیت اجتماعی در راستای خدمتی شایسته جهت آگاه سازی و دانش افزایی مردم جامعه از طریق انعکاس واقعیت‌ها و اتفاقات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اموزشی، ورزشی و فرهنگی باشد. خبرنگار اصیل نگران ناآگاهی مردم جامعه خود از واقعیت‌های موجود است و بر این باور است که اگر مردم جامعه ای بر اساس اطلاعات خرافی، تحریف شده و تطهیر شده در زندگی اجتماعی و شخصی خود تصمیم گیری کنند، امکان رشد و پیشرفت در جامعه متوقف خواهد شد.

 

جاودان ادامه داد: چنین ملتی تمام زندگی خود را در حرمان از دست دادن ها و حسرت به دست آوردن ها و نداشتن ها سپری کنند. لذا، خبرنگاران از نظر ویژگی های شخصیتی عموما افرادی جراتمند، دارای تفکر خلاق، توانایی نقد سازنده، بدور از اندیشه های تعصبی و دارای آگاهی لازم هستند که با هدف بهبود، اصلاح و تقویت رفتارهای اجتماعی مثبت و برای کاهش  آسیب های اجتماعی، فساد اداری و اخلاقی تلاش می کنند و موانع پیشرفت و مشکلات موجود در جامعه را  به مسولین امر و حکمرانان معرفی می کنند.

 

وی بیان داشت: در صورتی که افراد بالا دست ادعاهای مطرح شده توسط خبرنگاران و رسانه ها را بدور از تعصب و جانبداری و بر مبنای واقعیت‌های دنیای بیرونی مورد رسیدگی و مطالعه قرار دهند، طبیعتا بسیاری از مشکلات آن جامعه کاهش پیدا خواهد کرد.

 

رئیس دانشگاه  جامع علمی کاربردی هرمزگان مطرح کرد: شاهد مدعا، مقایسه آزادی عمل و آزادی بیان رسانه ها در  کشورهای پیشرفته، در حال پیشرفت و عقب مانده است. از این رو می توان موانع اصلی در مسیر کار خبرنگاران حرفه ای و اخلاق مدار را در جوامع مختلف حدس زد‌.

 

جاودان با اشاره ضرورت حرکت رسانه ها بر مدار جلب اعتماد افکار عمومی افزود: در جوامعی که رسانه ها و خبرنگاران از حقوق مسلم خود مانند آزادی بیان و پس از بیان محروم هستند، طبعا مبادله اخبار و اطلاعات واقعی  ممکن است هزینه سنگینی برای یک خبرنگار شجاع داشته باشد که این امر بر سختی کارخبرنگاری به دلیل فشارهای روانی و اجتماعی می افزاید.

 

وی گفت: خبرنگاری که تصمیم به خدمت برای اعتلای وطن خویش گرفته، حرفه او ایجاب می کند که تمام تلاش خود را برای انتقال اخبار  واقعی و معتبر به کارگیرد.

 

رئیس دانشگاه  جامع علمی کاربردی هرمزگان اظهار کرد: رسانه‌هایی که در انعکاس اخبار دست به تحریف واقعیت ها علیه یا به نفع گروه یا افراد خاصی می زنند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا برای تطهیر افراد مورد نظر به کتمان واقعیت های موجود بپردازند، علاوه بر با افت اعتماد مردم، در پسرفت جامعه خود و تکرار خطاهای خطاکاران سهیم هستند که این امر باعث می شود مردم دیگر به جنین رسانه ای اعتماد نکنند و به دنبال منابع خبری دیگر باشند.

 

جاودان تشریح کرد: خبرنگاران از نظر ویژگی‌های شخصیتی عموما افرادی جراتمند، دارای تفکر خلاق، توانایی نقد سازنده، بدور از اندیشه های تعصبی و دارای آگاهی لازم هستند که با هدف بهبود، اصلاح و تقویت رفتارهای اجتماعی مثبت و برای کاهش  آسیب های اجتماعی، فساد اداری و اخلاقی تلاش می کنند و موانع پیشرفت و مشکلات موجود در جامعه را  به مسولین امر و حکمرانان معرفی می کنند.

 

وی ادامه داد: در صورتی که افراد بالا دست ادعاهای مطرح شده توسط خبرنگاران و رسانه ها را بدور از تعصب و جانبداری و بر مبنای واقعیت‌های دنیای بیرونی مورد رسیدگی و مطالعه قرار دهند، طبیعتا بسیاری از مشکلات آن جامعه کاهش پیدا خواهد کرد. شاهد مدعا، مقایسه آزادی عمل و آزادی بیان رسانه ها در  کشورهای پیشرفته، در حال پیشرفت و عقب مانده است.  از این رو می توان موانع اصلی در مسیر کار خبرنگاران حرفه ای و اخلاق مدار را در جوامع مختلف حدس زد‌. در جوامعی که رسانه ها و خبرنگاران از حقوق مسلم خود مانند آزادی بیان و پس از بیان محروم هستند، طبعا مبادله اخبار و اطلاعات واقعی  ممکن است هزینه سنگینی برای یک خبرنگار شجاع داشته باشد که این امر بر سختی کارخبرنگاری به دلیل فشارهای روانی و اجتماعی می افزاید.

 

رسانه هایی که واقعیت ها را کتمان کنند ،اعتماد عمومی را ازدست می دهند

جاودان، با تاکید بر ویژگی های خبرنگاران اصیل تصریح کرد: خبرنگاری که تصمیم به خدمت برای اعتلای وطن خویش گرفته، حرفه او ایجاب می کند که تمام تلاش خود را برای انتقال اخبار  واقعی و معتبر به کارگیرد. رسانه هایی که در انعکاس اخبار  دست به تحریف واقعیت ها علیه یا به نفع گروه یا افراد خاصی می زنند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا برای تطهیر افراد مورد نظر به کتمان واقعیت های موجود بپردازند، علاوه بر  افت اعتماد مردم، در پسرفت جامعه خود و تکرار خطاهای خطاکاران سهیم هستند که این امر باعث می شود مردم دیگر به چنین رسانه ای اعتماد نکنند و به دنبال منابع خبری دیگر باشندلذا، خبرنگار اصیل تلاش می کند به کشف  واقعیت ها بپردازد و آن را صادقانه به اطلاع مردم می رساند و در این مسیر  احساسات شخصی خود را در انتشار خبر دخالت نمی دهد و رویدادها رابر مبنای واقعیت موجود در جامعه منعکس می کند.

 

وی افزود: با تمام تفاصیل بیان دردها گاهی مقدور نیست و این خبرنگار اصیل است که بی صدا مشکلات جامعه را فریاد می زند، باشد تا حکمرانان جامعه شاید متوجه درهای ملت سرزمین خود باشند. برای همه خبرنگاران اصیل  آرزوی سربلندی، سعادتمندی و سلامتی از درگاه قادر متعال دارم.  امیدوارم همت این عزیزان موجب اعتلای بیش از پیش این سرزمین را در پی داشته باشد.

 

فراخوان جذب مدرسان مراکز دانشگاهی علمی کاربردی استان شهریور ماه منتشر می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جذب مدرسان مراکز علمی کاربردی  گفت: از آنجا که مراکز علمی کاربردی عموما هیت علمی، مدرس  و مربی استخدامی ندارند، هر سال اغلب در شهریور ماه فراخوان ثبت نام و دعوت به همکاری از متقاضیان به صورت حق التدریس پاره وقت در مراکز آموزش علمی کاربردی در سراسر کشور صورت می پذیرد.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان تشریح کرد: فراخوان متقاضیان تدریس در مراکز دانشگاهی علمی کاربردی استان هرمزگان  امسال در شهریور ماه به مدت  ۱۰ روز کاری و دو هفته می باشد که دردر ۵۱ عنوان گروه درسی در مراکز دانشگاهی میناب، بندرعباس، قشم، بندرلنگه، پارسیان و کیش صورت می گیرد.

 

جاودان اظهار کرد: داشتن معدل بالای ۱۵.۵، سن از ۲۸ سال تا ۷۵ سال، حد اقل مدرک کارشناسی ارشد، مرتبط بودن گروه درس انتخابی با رشته تحصیلی در آخرین مقطع تحصیلی از شرایط اولیه و حتمی برای ثبت نام  می باشند. ثبت نام از طریق سامانه جامع جذب مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی به آدرس(jam.uast.ac.ir) انجام می گیرد. رشته های ثبت نامی بر اساس اعلام نیازسنجی اعلام شده از سوی  مراکز  دانشگاهی علمی کاربردی استان هرمزگان صورت می گیرد.

 

پذیرش دانشجو در 54رشته کاردانی و 46رشته کارشناسی از شهریور

رئیس دانشگاه  جامع علمی کاربردی هرمزگان در پایان درخصوص پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید خاطر نشان کرد: انتخاب واحد دانشجویان قبلی از اول تا یازدهم شهریور ماه و  شروع کلاس ها از  پانزدهم شهریور می باشد. همچنین، پذیرش دانشجویان جدید در دوره کاردانی از ۴ تا ۱۱  شهریورماه در ۵۴ رشته و کارشناسی از ۱۱ تا ۱۷ شهریور در ۴۶ رشته و در پنج شهر استان انجام می شود..در پایان از خبرنگاران حوزه علمی کاربردی تجلیل شد.

کد خبر 958956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha