۱۰ هزار نفر شتر وارد خراسان جنوبی می شود

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به اینکه تاکنون ۷۵۰ نفر شتر مولد وارد خراسان جنوبی شده است، گفت: همچنین ۲ هزار و ۲۵۰ نفر شتر نیز در چند ماه آینده افزوده می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۱۰ هزار نفر برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مقداد همتی» شامگاه (20 مرداد) در نشست خبری بررسی اقدامات اجرایی پروژه هاب شتر در خراسان جنوبی اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور سال گذشته طرح هاب شتر با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: بر این اساس خراسان جنوبی به عنوان اولین استان شترخیز معرفی و زنجیره کامل تولیدات و محصولات این دام تکمیل خواهد شد.

 

همتی با تاکید بر اینکه این عملیات اجرایی این طرح از مردادماه آغاز و ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار در قالب خدمات زیربنایی، زیرساختی و تسهیلاتی برای استان اختصاص یافت، گفت: از این میزان حدود ۳۰ میلیارد تومان در قالب ارائه خدمات زیرساختی و ۲۲۰ میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۵۰ نفر شتر مولد وارد خراسان جنوبی شده است، ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۲۵۰ نفر شتر نیز در چند ماه آینده افزوده می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۱۰ هزار نفر برسد.

 

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بیابان و مرتع در خراسان جنوبی به عنوان دومین استان دارای جمعیت شتر، ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی پیش‌بینی شده است.

 

 وی با تاکید بر اینکه متقاضیان علاقه‌مند به پرورش شتر می‌توانند با مراجعه به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان از تسهیلات استفاده کنند، افزود: هر خانواده ۲ متقاضی و هر متقاضی ۲ نفر شتر (هر نفر ۴۰ میلیون تومان) تسهیلات قرض‌الحسنه می‌تواند دریافت و نسبت به پرورش شتر مولد اقدام کند.

 

همتی با بیان اینکه اولویت پرداخت تسهیلات با افراد بیکار فاقد بیمه است، گفت: این افراد می‌توانند با دریافت تسهیلات شغل پایداری برای خود تامین کنند و تمام محصولات دام از آنها خریداری خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به تولید نهاده مورد نیاز شتر برای تکمیل زنجیره ارزش اشاره و تصریح کرد: سیاست نهایی ما تامین علوفه مورد نیاز دام سبک و سنگین در داخل استان است که برای این منظور با کمک استانداری و منابع طبیعی ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیابان برای کاشت علوفه واگذار خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مزرعه دست‌کاشت خارشتر کشور در حیدرآباد نهبندان به‌ زودی افتتاح خواهد شد، بیان کرد: از این میزان تاکنون یکهزار و ۵۰۰ هکتار بیابان در اختیار ما قرار گرفته است که در ۴۰۰ هکتار گیاهان مرتعی و خارشتر کاشت شده است.

 

همتی اظهار کرد: همچنین در منطقه بندان شهرستان نهبندان نیز یکهزار هکتار زمین در اختیار ما قرار گرفته است که با شیوه‌ها نوین به ایجاد مراتع دست‌کاشت اقدام خواهیم کرد.

 

وی از کاشت ذرت علوفه‌ای در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: کاشت این محصول به صورت پایلوت در ۵۰ هکتار از اراضی پایین دست سد رزه آغاز شده است که قابلیت ارتقا تا ۵۰۰ هکتار را دارد و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ نیازمندی‌های علوفه‌ای در خود استان تامین شود.

 

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عدم آشنایی متقاضیان با پرورش شتر را یکی از مشکلات عمده استان در تکمیل زنجیره شتر دانست و افزود: در این راستا اتحادیه شتردار در استان تشکیل شده است تا از این طریق متقاضیان مسائل مربوط به این دام را پیگیری کنند.

 


وی با اشاره به تامین زیرساخت ها برای تبدیل استان به هاب شتر، ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین مرکز قرنطینه شرق کشور به مساحت هفت هکتار در حیدرآباد نهبندان آماده افتتاح است.

 

همتی با تاکید اینکه عملیات اجرایی فاز نخست بازار دام نهبندان ماه آینده آغاز می‌شود، افزود: همچنین کشتارگاه نهبندان در حال احداث است و  عملیات اجرایی بازار دام و کشتارگاه حاجی آباد زیرکوه نیز آغاز شده است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیان کرد: فاز اول مرکز به‌نژادی و تکثیر شتر پرمحصول با هدف تامین دام مولد و خودکفایی استان در روستای بجد شهرستان بیرجند نیز شهریورماه  افتتاح خواهد شد.

 

وی آخرین حلقه زنجیره شتر را محصولات و بازار آن دانست و تصریح کرد: هرچقدر زیرساخت و نهاده تولید و تامین شود اما این محصول به فروش نرسد عملا اقدامی انجام نشده است چراکه هنوز مردم با محصولات شتر آشنایی چندانی ندارند.

 

همتی با بیان اینکه شتر مولد روزانه قادر به تولید پنج تا ۱۰ لیتر شیر است، گفت: بر همین اساس نسبت به خرید تضمینی شیر شتر در استان اقدام کرده‌ایم.

 

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اعلام آمادگی کرد از یک لیتر تا یک تن شیر شتر با استانداردهای تولیدی لازم را خریداری می کنیم که سه مرکز جمع‌آوری در شهرستان‌های نهبندان، خوسف و سرایان در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 700 لیتر شیر شتر در استان خریداری می کنیم، افزود: تاکنون ۱۴ تن شیر شتر در استان خریداری شده است.

 

همتی خاطر نشان کرد: همچنین  ۱.۷ دهم تن شیرخشک نیز در استان تولید شده است که اگر بیشتر توسعه یابد به عنوان اولین کار حرفه‌ای شیرخشک شتر در کشور مطرح خواهد شد.

 

وی از ایجاد کارخانه فرآوری شیر شتر در خراسان جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان برای فروش روزانه ۲۰۰ لیتر شیر به استان اعلام آمادگی کرده است.

 

به گفته وی با ایجاد کارگاه‌های ریسندگی پشم شتر نیز این محصول به صورت تضمینی از بهره‌برداران خریداری می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  با اعلام آمادگی برای خرید تضمینی علوفه خارشتر و پوست شتر در استان ادامه داد: اگر کشتارگاه به شکل اصولی پوست شتر را جدا کند آن را خرید تضمینی می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه حلقه های زنجیره شتر در استان تا پایان سال 1400 تکمیل خواهد شد، ادامه داد: اولویت طرح هاب شتر در استان با تولید محصولات شیر، دوغ و شیرخشک شتر است.

 

همتی به پیگیری اخذ مجوز  تولید مواد آرایشی و بهداشتی و روغن فرآوری شده کوهان شتر اشاره کرد و افزود: شتر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مطرح است و با مدیریت صحیح از مراتع قابلیت افزایش جمعیت شتر  وجود دارد.

 

 

 

کد خبر 959174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha