اجرای طرح مبارزه با مخزن سالک در آران و بیدگل

رییس مرکز بهداشت شهرستان آران وبیدگل از اجرای طرح مبارزه با مخزن سالک طی ۶ مرحله در این شهرستان خبر داد و گفت: مجموع اقدامات انجام شده در این حوزه سبب شد آمار مبتلایان از ۳۷ مورد در اواخر مرداد ۹۸ به چهار مورد در سال جاری کاهش یابد.

دکتر «فاطمه شیروانی زاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: طی سال های اخیر و با شیوع بیماری سالک در شهرستان آران و بیدگل، برنامه های مختلفی جهت پيشگيري و كنترل بيماري سالك انجام شد و این برنامه ها همچنان ادامه دارد. 

 

رییس مرکز بهداشت شهرستان آران وبیدگل افزود: عملیات مبارزه با مخزن بیماری از اسفندماه سال گذشته با هماهنگی فرمانداری و بخشداری ها و شهرداری های این شهرستان آغاز شده و طی ۶ مرحله اجرا شد که در هر مرحله از این طرح در محدوده جغرافیایی به شعاع ۷۰۰ متر از منازل مسکونی، لانه کوبی موش ها  و طعمه گذاری انجام شده است.

 

شیروانی زاده تصریح کرد: همچنین با همیاری خیرین بیش از دو هزار اسپری دافع حشرات تهیه و در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفت تا در مزارع نزدیک کانون های آلودگی استفاده شود. همزمان با این برنامه ها آموزش مردم در فضای مجازی و در مراکز بهداشتی و تبیین راه های  پیشگیری از این بیماری  ادامه  داشت.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان آران و بیدگل گفت: مجموع این اقدامات سبب کاهش آمار مبتلایان به این بیماری در این شهرستان از ۳۷ مورد در اواخر  مرداد ۹۸ به چهار مورد در سال جاری شد.

 

شیروانی زاده تصریح کرد: در بخش درمان هم با ایجاد چهار مرکز مجهز کرایو تراپی در شهرستان و انجام کلیه مراحل درمانی از آزمایش تا پانسمان و تزریق آمپول به صورت کاملا رایگان برای افراد درگیر، دغدغه درمان را برای مبتلایان به سالک از بین بردیم.

 

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل ادامه داد: در طرح مقابله با سالک علاوه بر فرمانداری، بخشداری، دهیاری و شهرداری ها، نیروی انتظامی، ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و ناحیه مقاومت بسیج شهرستان آران وبیدگل با شبکه بهداشت و درمان همکاری داشتند . همچنین مجتمع فولاد کویر و خیرین منطقه در این طرح یاریگر مجموعه بهداشت و درمان شهرستان بودند.

 

دکتر شیروانی زاده چالش عمده شبکه بهداشت را در مقابله با سالک، مخروبه ها و محل انباشت زباله در حاشیه شهرها دانست و افزود: برای حذف این کانون های آلودگی، می بایست اقدام‌ جدی از طرف مردم و ارگان های زیربط انجام گیرد.

 

وی در پایان توصیه کرد:  با توجه به اینکه بهترین روش کنترل این بیماری پیشگیری از بروز آن است مردم باید توصیه های بهداشتی در این زمینه را جدی بگیرند و در صورت مشاهده هرگونه زخمی در سطح بدن که بیش از ۱۰ روز ماندگار باشد به نزدیک ترین مرکز یا خانه بهداشت مراجعه کنند تا از سرایت این بیماری به افراد دیگر  جلوگیری شود./

کد خبر 959886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha