افزایش بیش از سه برابری شناسایی چاه‌های غیرمجاز در شیروان

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: شناسایی چاه‌های غیرمجاز این شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش، بیش از سه برابر افزایش داشته است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: از ابتدای امسال هفت حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، دو مورد بوده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: علت افزایش شناسایی چاه های غیرمجاز این شهرستان نسبت به سال پیش، اطلاع رسانی مردمی، فعال بودن گروه های شناسایی و نظارت و غیره بوده است.

 

خسروپناه برخورد با متخلفان استفاده غیر مجاز از چاه های غیر مجاز را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: استفاده غیر مجاز از آب های منابع زیر زمینی ممنوع است که اداره آب در این خصوص به وظیفه قانونی خود عمل می کند.

 

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: همچنین در این بازه زمانی، اضافه برداشت چاه ۱۵ حلقه رصد کرده ایم  که سال پیش در این مدت، ۲۱ حلقه بوده است.

 


خسروپناه با اشاره به کاهش رصد این مورد تصریح کرد: به خاطر مسائل پیش آمده کرونا بسیاری از افراد برای تمدید مراجعه نکرده اند که این خود یکی از علل اصلی کاهش است.

 

وی ادامه داد: برداشت های بی رویه از منابع آبی سبب افت سطح آب های زیرزمینی می شود که کاهش سطح آن خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب و کاهش کیفیت آب را در پی دارد.

 


وی اضافه کرد: دستگاه قضایی با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی برخورد قاطع می کند.

 


خسروپناه اظهار داشت: میانگین افت سالانه منابع آب زیرزمینی شیروان ۷۹ صدم متر است که ۴۱ درصد آب مصرفی این شهرستان از منابع زیرزمینی و ۵۹ درصد از منابع سطحی تامین می شود.

 


مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد:  ۸۱ درصد آب این شهرستان در بخش کشاورزی، ۵.۴ درصد صنعت و ۱۳.۶ درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

 


شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

 

 

کد خبر 959924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha