مباهله روز حقانیت ولایت امیرالمومنین (ع)

مباهله روز دفاع پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و ‌آله از حقانیت دین خدا و اثبات ولایت امیرالمومنین علی(ع) در برابر همگان است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: بیست و چهارم ماه ذى‌الحجّه، روز مباهله نام دارد؛ مباهله در لغت به معنای لعن و نفرین یکدیگر است. در سال دهم هجری گروهی از مسیحیان جنوب غربی عربستان به نام نجران نزد پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمدند و درباره حضرت عیسی (ع) گفتگو کردند که دو طرف بر حقانیت خود اصرار کردند لذا تصمیم بر این گرفتند که مسئله را با مباهله خاتمه دهند.

 

در روز مباهله پیامبر صلی الله علیه و آله به خانه حضرت علی (ع) رفتند و دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته و به همراه دختر و دامادشان برای مباهله از مدینه خارج شدند که نجرانیان با دیدن پیامبر(ص) و همراهانشان از مباهله منصرف شدند.

 

در مباهله جایگاه امیرالمومنین علی(ع) به منزله جان پیامبر(ص) معرفی شده است

حجت الاسلام «حسن رضا فرحبخش» امام جمعه آرین شهر در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه ذالحجه؛ ماه مناسبتهای بزرگ است، اظهار داشت: اصل مباهله در سال دهم هجری که نجرانیان برای گفتگو با پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمدند و ایشان آنها را به دین اسلام دعوت کردند و نجرانیان نپذیرفتند به وقوع پیوست.

 

وی عنوان کرد: در واقعه تاریخی مباهله جایگاه اهل بیت(ع) به خصوص امیرالمومنین (ع) به منزله جان پیامبر(ص) مورد تاکید قرار گرفت.

 

حجت الاسلام فرحبخش با اشاره به اینکه آخرین برگ برنده مومن دعا است، گفت: اگر شخص و گروهی به خدا ایمان آوردند خانواده خود را نیز باید برای دین خدا در راه خطر قرار دهند؛ فرزندان دختر مانند فرزندان پسر هستند و زن و مرد می توانند در مسائل دینی کنار یکدیگر باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: مباهله عیدی مهجور در میان مسلمین است که باید همانند دیگر اعیاد مسلمانان گرامی داشته شود.

 

مباهله یعنی یگدیگر را بر اثبات حقانیت نفرین کردن است

حجت الاسلام «حسین فلسفی راد» امام جمعه مود هم در گفتگو با شبستان اظهارداشت: مباهله یکی از بزرگترین و مهمترین رویدادهای تاریخی اسلام و ولایت اهل بیت(ع) است.

 

وی افزود: مباهله یکی از رویدادهای تاریخی است که در 24 ذی‌الحجه اتفاق افتاد و امروز نیز مکانی در مسجد الاجابه در شهر مدینه به این نام مشهور است.

 

حجت الاسلام فلسفی راد عنوان کرد: مباهله یعنی یگدیگر را بر اثبات حقانیت نفرین کردن؛ که اگر دیگری ادعای حق با او نباشد عذاب خدا بر او نازل می شود.

 

وی اضافه کرد: مهمترین هدف رسول گرامی اسلام (ص) برای انجام مباهله، اثبات ولایت امیرالمومنین علی (ع) بود به طوری که پیامبر ایشان را نفس خود معرفی به همه تاکید می‌کند آن کسی که بعد از پیامبر، وصی ایشان است امام علی(ع) هستند که امروز (روز مباهله) با پیامبر همراه است.

 

 

 

 

کد خبر 960177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha