​ضرورت خودکفایی تولید ماسک در گلستان/ مشکلات واحدهای صنعتی در تأمین مواد اولیه

با توجه به اینکه در فصل پاییز احتمال طغیان مجدد شیوع کرونا وجود دارد باید شرایط تولید به میزان مصرف ماسک در استان گلستان نزدیک شود تا سلامت جامعه به خطر نیفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، با اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی و از سویی دیگر آگاهی مردم برای در امان ماندن از کرونا باعث شده است که امروز میزان ماسک در استان گلستان روز به روز افزایش پیدا کند.

 

افزایش میزان مصرف ماسک آن هم در فصل تابستان و در حالی که شیب شیوع کرونا با وجود وضعیت قرمز نزولی است بیانگر آن خواهد بود که مسئولان باید از هم اکنون به فکر ذخیره سازی و افزایش تولید اقلام بهداشتی به ویژه ماسک باشند چرا که با شیوع بیماری های فصلی مانند آنفولانزا در کنار کرونا نیاز مردم به ماسک دوچندان می شود.

 

اما صنعتگران بیان می کنند که در حال حاضر در تأمین مواد اولیه با مشکل رو به رو هستند و مواد اولیه کفاف تولید حتی یک ماه آنها را نیز نمی دهد.

 

*روزانه در گلستان نیاز به 400 هزار ماسک وجود دارد

«علی اصغر اصغری» در این باره می گوید: با توجه به اینکه کرونا بر سلامت جامعه سایه انداخته است و توصیه ما به مردم استفاده از ماسک های استاندارد است.

 

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در حوزه لجستیک ستاد مرکزی تهیه و توزیع ماسک را  به وزارت صمت واگذار کرده است و وازرت صمت با همکاری وزارت بهداشت در تلاش است که زمینه دسترسی مردم به ماسک های استاندارد و با قیمت مناسب را تسهیل کند.

 

اصغری بیان کرد: در استان گلستان در سه هفته گذشته پنج واحد صنعتی برای دریافت مواد اولیه تولید ماسک به وزارت صمت معرفی شدند که متقابلاً از ناحیه وزارت خانه این واحدها به واحدهای تأمین کننده مواد اولیه ماسک معرفی شدند.

 

وی افزود: فرایند تأمین مواد اولیه در حال انجام است و بر اساس نیازسنجی اتفاق افتاده به نظر می رسد که روزانه در استان نیازمند به 400 هزار ماسک هستیم.

 

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان خاطرنشان کرد: با این شرایط با به کارگیری ظرفیت خالی باید شرایط تأمین ماسک را در استان فراهم کنیم و واحدهای صنعتی پس از شیوع ویروس کرونا به سمت توسعه خطوط تولید خود رفتند و آن چیزی که دغدغه این واحد های تولیدی به شمار می رود دسترسی آسان و سریع به مواد اولیه است که در دستور کار سازمان صمت قرار دارد.

 

اصغری با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید استان را به میزان مصرف استان نزدیک کنیم، افزود: در هفته های اخیر راه اندازی کارگاه های تولیدی خانگی و غیر صنعتی تولید ماسک با محوریت سازمان بسیج اصناف در دستور کار قرار گرفته و با همکاری واحدهای اقتصادی و بخش خصوصی و نظام مند شدن شبکه توزیع تلاش می شود موانع پیشرو را برای دسترسی مردم به ماسک با قیمت منصفانه برطرف کنیم.

 

وی افزود: درخواست می کنم با توجه به فراگیری این بیماری مردم با استفاده از ماسک سلامتی خود و جامعه را تضمین کنند.

 

*مواد اولیه ماسک کفاف تولید 15 روز شرکت را نمی دهد

«سید حامد نبوی» می گوید: شركت سپيد تن پرنيان پويش در سال 92 با هدف توليد محصولات نوآورانه و طبق استاندارهاي روز دنيا با همكاری عده ای از كارشناسان «ارتز» و «پرتز» تأسیس شد.

 

مدیرعامل شرکت سپید تن پرنیا پویش ادامه داد: از آنجايي كه اين شركت متعهد به ارائه محصولات با كيفيت است موفق به دريافت گواهي نامه مديريت تجهيزات پزشكي ISO13485 به شماره MD-1512 و گواهي نامه مديريت كيفيتISO9001 به شماره 11091 تحت ليسانس TCL استراليا شده  است.

 

نبوی بیان کرد: با توجه به بحث بیماری کرونا و برای سلامتی مردم در کشور همت جمعی اتفاق افتاد و این شرکت وظیفه خود دانست در این زمینه اقدامی داشته باشد و نسبت به راه اندازی دستگاه های تولید ماسک اقدام کرد.

 

وی افزود: خط تولید این شرکت به سمت تولید ماسک هایN95  و پس از آن N99   رفت و در حال حاضر  سومین خط تولید این شرکت نیز راه اندازی شده است.

 

مدیرعامل شرکت سپید تن پرنیا پویش متذکر شد: ماسک N99  تولید شده این شرکت صادرات محور است و ممنوعیت صادرات ماسک ضربه بزرگی به کار ما وارد کرده است و تعهداتی که با شرکت خارجی پیش از بهمن 98  داشتیم این شرکت را با مشکل رو به رو کرده است.

 

نبوی خاطرنشان کرد: به جهت راه اندازی این خط با یک مشتری عراقی از بهمن سال 98 آشنا شدیم و  قراردادی در آن زمان منعقد شده است.

 

وی بیان کرد: طبق سخنان مسئولان وزارت بهداشت به میزان دو برابر ماسکN95  در کشور تولید می شود و برای راه اندازی خط تولید ماسک N99 یک میلیارد و 500  میلیون تومان هزینه شده که این محصول صادرات محور است.

 

مدیرعامل شرکت سپید تن پرنیا پویش بیان کرد: مواد اولیه تولید ماسک تنها به میزان  15 روز ظرفیت تولید این شرکت را پاسخگو است و ترجیح می دهیم که با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه در خارج از کشور مناسب است این مواد را وارد کنیم که در این زمینه نیازمند مساعدت برای تامین ارز هستیم.

 

*تامین ماسک برای نیاز داخلی کشور در اولویت است

«سعید عباس پور»، مدیرکل دفتر مقرارات صادرات و واردات وزارت صمت در این زمینه می گوید: در خصوص صادرات ماسک N99 به از خارج از کشور نظر وزارت بهداشت ملاک است و اگر وزارت بهداشت بیان کند به این نوع ماسک نیازی دارد اجازه صادرات صادر خواهد شد.

 

مدیرکل دفتر مقرارات صادرات و واردات وزارت صمت ادامه داد: قطعاً در تامین ماسک اگر نیاز داخلی وجود داشته باشد اجازه صادرات داده نمی شود، همچنین تاریخ انعقاد قرارداد با طرف خارجی نیز حائز اهمیت است.

 

عباس پور بیان کرد: در حال حاضر تصمیم گیری برای کالاهای بهداشتی با ستاد کرونا است و تابع تصمیمات این سازمان هستیم.

 

 

کد خبر 960205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha