نحوه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و چگونگی توزیع نذورات اعلام شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: در محلی که هیئت برگزار می شود، نذورات و پذیرایی ممنوع است و در خصوص موکب ها و ایستگاه های صلواتی نیز می توانند فقط صوت پخش کنند و به جای پذیرایی، نذورات مردم را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام غلامحسین حقانی شنبه (25 مرداد) در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: شیوه نامه برگزاری مراسم ماه محرم و صفر در ستاد ملی کرونا مصوب و ابلاغ شد و عملاً این شیوه نامه به همه فرمانداران رسید و ستاد محرم کرونا در استان تشکیل شده و پیگیری ها در این ارتباط انجام می شود.

 

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان ادامه داد: تأکید ما بر برگزاری مراسم در فضای باز است و در فضای بسته برگزاری مراسم ممنوعیت دارد و این شیوه نامه ابلاغی در تمام استان یکسان است و هیچ تفاوتی برای مناطق گرمسیر و سردسیر نیست لذا در فضای بسته اجازه سینه زنی داده نمی شود اما روضه خوانی و سخنرانی منعی ندارد به شرط اینکه مدت مراسم کم(حداکثر 2 ساعت) و با تراکم جمعیت پائین و با عدم استفاده از طبل و سنج باشد و دسته های عزاداری به هر نحوی ممنوع است و زنجیرزنی هیئت باید در جای خودشان انجام شود و نمی توانند به جای دیگر بروند بنابراین هیئت ها باید از اول تا آخر مراسم ثابت باشند.

 

 

وی ادامه داد: تاکید ما بر این است که کارگروه محرم ذیل ستاد کرونا هر شهرستان هر روز تشکیل جلسه بدهند و تاکید کردیم که برگزاری مراسم در تبعیت بر ستاد استانی و ملی کرونا باشد و از فرمانداران نیز خواهش داریم که جلسات کارگروه محرم در شهرستان ها را برگزار کنند تا تصمیم گیری به موقع انجام شود.

 

 

حجت الاسلام حقانی گفت: هر کسی که بخواهد مجوز برگزاری مراسم در ماه محرم را بگیرد، باید در سامانه بیرق ثبت نام کند؛ تاکنون 300 هیئت از استان در این سامانه ثبت نام و تقاضای برگزاری مراسم کردند.

 

 

وی افزود: مشکل ما کسانی هستند که خودجوش و بدون مجوز هیئت برگزار می کنند لذا امسال باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند و در ستاد محرم بررسی شود که به آن ها مجوز داده شود یا خیر.

 

 

وی در خصوص روضه هایی که در خانه ها برگزار می شود، گفت: ما نیاز به اطلاع رسانی شدید در این حوزه داریم تا تبلیغات شهری به اطلاع رسانی این شیوه نامه محرم و دریافت مجوز بپردازد که سطح عمومی شهر نسبت به این مسئله در جریان باشد.

 

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان خاطر نشان کرد: معیار ما برای مجوز دادن یا ندادن، همان کمیسیونی است که هر روز باید شکل بگیرد و هر کسی که در سامانه بیرق ثبت نام کرد لذا هر برنامه مذهبی و عزاداری که قرار است برای امام حسین(ع) برپا بشود باید از این سیستم و کانال عبور کند تا برای آن ها مجوز صادر شود.

 

 

وی ادامه داد: الان تبلیغات ما در بحث روضه های خانگی و خانوادگی است که هر کسی در داخل خانه خودش، باید تشویق کنیم که اعضای خانواده در خانه بشینند و روضه خانوادگی بگیرند و ما هم برای اینکه تجمعات اصلی کمتر شوند، مداح و روحانی بدون هزینه برای آن ها می فرستیم.

 

 

حجت الاسلام حقانی خاطر نشان کرد: در اطلاع رسانی های شهری ممنوع است که هیئت ها در شهر برای مراسم تبلیغات و بنر بزنند زیرا سلامت مردم برای ما مهم است و در جلسات مختلف به مداحان اعلام کردیم که اگر احساس می کنید نمی توانید شیوه نامه بهداشتی را رعایت کنید، مراسم برگزار نکنید؛ ما نه اصراری بر برگزاری مراسم و نه اصرار بر عدم برگزاری داریم.

 

 

وی ادامه داد: هیچ چیزی نمی تواند به آبروی امام حسین(ع) ضربه بزند لذا باید بر این مسائل مراقبت کنیم و اشتباه یک هیئت را به حساب همه هیئت ها نگذاریم.

 

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: تاکید ما این است که نذورات به صورت کمک مومنانه صورت بگیرد و اگر قرار است طبق نذری های خاصی غذا طبخ شود، نباید در هیئت ها توزیع شود بنابراین توزیع و پخش نذورات در هیئت ممنوع است و می توانند نذورات را در درب منازل مانند ماه رمضان و عید غدیر توزیع کنند.

 

 

وی ادامه داد: در محلی که هیئت برگزار می شود، نذورات و پذیرایی ممنوع است و در خصوص موکب ها و ایستگاه های صلواتی نیز می توانند فقط صوت پخش کنند و موکب ها نیز می توانند به جای پذیرایی؛ نذورات مردم را دریافت کنند.

کد خبر 960664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha