احیای چندصد موقوفه در خوزستان/ به دنبال بهره‌وری بقاع و موقوفات هستیم

حجت‎‌الاسلام خاکباز با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر چند صد موقوفه صنعتی، زراعی، نفتی، اداری، تجاری و ... احیا شده است گفت: به دنبال بهره‌وری بقاع و موقوفات هستیم از این رو بعد اقتصادی موقوفات را در اولویت قرار دادیم و سرمایه‌گذاری‌هایی را آغاز کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز» امروز (دوشنبه 27 مرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در بقعه مطهر علی‌بن مهزیار اهوازی برگزار شد اظهار کرد: خوزستان با 417 امامزاده واجب‌التعظیم و یک پیغمبر نبی میزبان ذریه حضرت زهرا (س) است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه در اوقاف استان در مجموع 550 موقوفه منفعتی وجود دارد و با احتساب رقبات و اماکن مقدسه دارای 15 هزار رقبه انتفاعی و منفعتی است تصریح کرد: دستگاه وقف یک نهاد ممتاز دینی و مردمی بوده و ارتباط مستقیم مردم با امامزادگان و بالعکس ارتباطی تنگاتنگ است.

 

وی موقوفات ایجاد شده صددرصد مردمی هستند و از لحاظ حقوقی هیچ نهاد دولتی نمی‌تواند وقف ایجاد کنند ادامه داد: تمام درآمد ضریح امامزادگان به خود مردم و بقعه برمی‌گردد و شرعا و قانونا کسی حق دخل و تصرف در موقوفات را ندارد.

 

حجت‌الاسلام خاکباز به راه‌اندازی مرکز «افق» در بقاع متبرکه خوزستان اشاره کرد و افزود: ابعاد کاری اوقاف در امامزادگان و موقوفه‌ها دارای سه بُعد کلیدی و اساسی است که شامل ارتباط اجتماعی مردم با بقاع، اجرای نیات واقفان خیراندیش در راستای مسائل اجتماعی، فرهنگی، قرآنی، اقتصادی و ... است.

 

وی با اشاره به اینکه موقوفات سطح استان باید در ابعاد عمرانی، فرهنگی و ... به بهره‌وری لازم برسد تصریح کرد: در خوزستان بزرگترین موقوفه کشور و جهان اسلام بعد از ربع رشیدی به نام موقوفه نظام مافی وجود دارد که قریب به 227 هزار هکتار است و بخش اعظمی از شهرستان‌های ماهشهر و رامشیر را به خود اختصاص داده و نیت آن کمک به بیماران بی‌بضاعت، و دانش‌آموزان بی‌بضاعت است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان از کسانی که موقوفات را در اختیار دارند خواست که اگر قراردادی دارند تمدید کنند و بدهی خود را به موقع بپردازند و اگر قرارداد ندارند قبل از اینکه بخواهیم از مبادی قضایی استمداد طلبیم خودشان نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه اوقاف هیچ تعارفی با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای مردمی و غیرمردمی در راستای احیای موقوفه ندارد و در این زمینه از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند اذعان داشت: طی 2 سال اخیر قریب به 418 رای له موقوفات در استان صادر و چند صد موقوفه صنعتی، زراعی، نفتی، اداری، تجاری و ... احیا شده است.

 

حجت‌الاسلام خاکباز عنوان کرد: از جمله این موقوفه‌های احیا شده موقوفه توکل رامهرمز با هشت‌هزار و 900 هکتار است که برای آن  سند تک برگ گرفته شده و اقداماتی همچون زاعت گندم، پرورش دام سبک، گیاهان دارویی و ... را برای اولین بار در آن ایجاد کردیم تا درآمد این بقعه را افزایش دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه بر این باوریم که نذورات امامزادگان و درآمد موقوفات نباید متمرکز شود و در این رستا به دنبال بهره‌وری بقاع و موقوفات هستیم ابراز کرد: باید موقوفات ما به‌روز شود و از این رو بعد اقتصادی موقوفات را در اولویت قرار دادیم و سرمایه‌گذاری‌هایی را در دزفول، رامهرمز، رامشیر، شوشتر، اهواز و آبادان آغاز شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداکثر زمان بهره‌برداری از یک پروژه را یکسال قرار دادیم خاطر نشان کرد: 11 پروژه را در شهرهای استان آغاز کردیم که همه آنها به بهره‌برداری رسیده و تنها بخشی از احداث مرغداری رامشیر باقی مانده که تا یک‌ماه آینده به اتمام می‌رسد.

 

وی با اشاره به اینکه 12 بقعه شاخص در استان وجود دارد که تراز بازدید و عملیات فرهنگی، عمرانی و بودجه‌ای آنها در سطح ملی است از این رو اقداماتی جهت بازسازی و مرمت آنها در حال انجام است تاکید کرد: یکی از این بقعه‌ها، حرم مطهر علی‌بن مهزیار است که بازسازی آن زمان‌بر شده ولی قول می‌دهیم تا پایان سال 1400 آن را به اتمام برسانیم.

 

حجت‌الاسلام خاکباز اظهار داشت: بقاع متبرکه همچنین در  بحث سیل و کرونا و مسائل این‌چنینی در زمینه ارسال البسه، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و ... اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

 

وی به برنامه‌ها اوقاف در ماه محرم اشاره کرد و یاد آور شد: ما نمی‌توانیم تحت هیچ شرایطی عزاداری امام حسین (ع) را تعطیل کنیم اما در شرایط کنونی مراسم‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا برگزار خواهیم کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه امسال مراسم عزاداری هیئات و سخنرانی مذهبی را در بقاع متبرکه برگزار می‌کنیم و صحن امامزادگان برای برگزاری عزاداری امام حسین (ع) آماده است اضافه کرد: در راستای اجرای امینانه نیات واقفان در قالب طرح شمیم حسینی کمک‌هایی به هیئات عزاداری و سبد معیشتی به عزاداران ارائه می‌شود.

 

وی تصریح کرد: همچنین برنامه‌های ملی سطح استان را تعطیل نکردیم ولی برنامه‌های همچون بیرق زنان شوشتر، راهپیمایی سبزقبا تا بن‌جعفر، راهپیمایی دانیال نبی در روز اربعین و ... را با تراکم جمعیتی کمتر و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه امسال موکب‌های اوقاف در دو مرز شلمچه و چذابه تعطیل است و نذورات را در قالب بسته‌های معیشتی تقدیم می‌کنیم یاد آور شد: برنامه ما این است که هر خانه را به یک حسینیه تبدیل کنیم و عزاداری خانوادگی را گسترش دهیم.

 

کد خبر 961543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha